داغ‌ترین‌ها

افشای راز تلخ زندگی ژیلا صادقی برای اولین بار تغییری تو بدنت که میگه مشکل تراکم استخوان داری شوخی بامزه علی صادقی با مسی تفریح جدید سارا نیکای پایتخت ادویه کباب تابه ای مجلسی؛ حتما امتحانش کن ماسکی جادویی برای لایه برداری کامل پوست صورت راز تلخ زندگی نیوشا ضیغمی فاش شد سنگ تمام پیمان معادی برای مریلا زارعی چرا کوبیده مرغ به سیخ نمیچسبه و به دست میچسبه؟ تیره ترین لک صورت را با آب پیاز درمان کنید + ماسک عذرخواهی آقای بازیگر بخاطر توهین زشت به زنان اصل ماجرای پارسا پیروزفر و بهاره مصدقیان + عکس جنجالی جوجه کباب رستورانی با چه موادی مزه دار میشه؟ داروهایی که افسردتون میکنن!! رازی که آناهیتا همتی درباره همسرش فاش کرد پیام احساسی نرگس محمدی برای تولد فریبا نادری علت بوی زهم تخم مرغ در املت و نیمرو + راه حل خطر عمل تغییر رنگ چشم؛ حقیقتی که نمیدونی عکس دیده نشده پارسا پیروزفر و بهاره مصدقیان آموزش پیتزا فوری بدون نیاز به خمیر و فر

5

هشدار به کشورهای نفتی از جمله ایران/ پایان عصر نفت نزدیک است

  • کد خبر : 10349
  • 31 اردیبهشت 1400 - 13:08
هشدار به کشورهای نفتی از جمله ایران/ پایان عصر نفت نزدیک است
هشدار به کشورهای نفتی از جمله ایران/ پایان عصر نفت نزدیک است

هشدار به کشورهای نفتی از جمله ایران/ پایان عصر نفت نزدیک است – اخبار اقتصادی –

در مطالعات تاریخ اقتصادی کشورهای نفتی، عمدتاً این موضوع به چشم می‌خورد که پس از کشف نفت، اوضاع اقتصادی آن‌ها و به طبع سطح رفاه عمومی افزایش‌یافته است؛ پس این امکان وجود دارد که اگر درآمد نفتی آن‌ها به هر دلیلی کاهش یابد، اقتصاد وابسته آن‌ها با رکود و مشکل مواجه خواهد‌شد. در بیشتر پژوهش‌ها عمر منابع نفتی و عرضه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و تقاضای نفت چندان موردتوجه نیست. چه‌بسا تقاضایی برای عرضه وجود نداشته باشد!

عرضه نفت:

صادرات جهانی نفت خام کشورهای اوپک از سال ۲۰۱۲ لغایت ۲۰۱۵ (برحسب ۱۰۰۰ بشکه در روز)

نام کشور ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ ۲۰۱۵
عربستان صعودی ۷۵۵۷ ۷۵۷۱ ۷۱۵۳ ۷۱۶۳
عراق ۲۴۲۳ ۲۳۹۰ ۲۵۱۶ ۳۰۰۵
امارات متحده عربی ۲۴۴۵ ۲۷۰۱ ۲۴۹۷ ۲۴۴۲
نیجریه ۲۳۶۸ ۲۱۹۳ ۲۱۲۰ ۲۱۱۴
کویت ۲۰۷۰ ۲۰۵۸ ۱۹۹۵ ۱۹۶۴
ونزوئلا ۱۷۲۵ ۱۵۲۸ ۱۹۶۵ ۱۹۷۴
آنگولا ۱۶۶۳ ۱۶۶۹ ۱۶۰۸ ۱۷۱۱
ایران ۲۱۰۲ ۱۲۱۵ ۱۱۰۹ ۱۰۸۱
الجزایر ۸۰۹ ۷۴۴ ۶۲۳ ۶۴۲
قطر ۵۸۸ ۵۹۹ ۵۹۵ ۴۹۱
اکوادور ۳۵۸ ۳۸۸ ۴۲۲ ۴۳۳
لیبی ۹۶۲ ۵۸۹ ۳۱۹ ۲۳۵
مجموع صادرات ۲۵۰۷۰ ۲۳۶۴۵ ۲۲۹۲۲ ۲۳۲۵۵

روند عرضه نفت کشور های اصلی تأمین‌کننده عضو اپک غالبا در یک‌روند صعودی افزایش پیداکرده‌است. هرچند در سال‌های اخیر عرضه نفت تقریباً روند ثابتی داشته است، به‌جز کاهش‌های مقطعی همواره یک‌روند صعودی را دنبال نموده است.

قیمت هر بشکه نفت:

منحنی قیمت نفت در سال‌های اخیر افت‌وخیزهای فراوانی را به خود دیده است که مجموعه‌ای از عوامل جهانی بر آن اثر گذاشته است. مولفه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی عوامل اصلی این نوسانات بوده‌اند؛ اما در هر دوره نقش یکی از این مولفه ها باعث پررنگ شدن این نوسانات شده است.

بیشتر بخوانید
درخواست همکاری ارکستر ملی از آهنگسازان ایرانی

مثلاً رکود سال ۲۰۰۸ از عوامل اقتصادی، پرونده هسته‌ای ایران در اواخر سال ۲۰۱۱ از عوامل سیاسی، جنگ اول خلیج از عوامل نظامی و همه‌گیری کرونا از عوامل اجتماعی اثرگذار بر قیمت نفت می‌باشد.

اما آیا میزان عرضه نفت تنها عامل تعین قیمت است؟

بحران مالی سال ۲۰۰۸ ازجمله مواردی است که قیمت هر بشکه نفت را به حدود ۱۴۰ دلار افزایش داده است. نشست نفت توسط شرکت BP و بهار عربی در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ قیمت هر بشکه نفت را از حدود ۸۰ دلار به ۱۲۰ دلار رسانده، اما جنگ نفتی OPEC و جنگ داخلی یمن قیمت هر بشکه نفت را از ۱۰۰ دلار به حدود ۵۰ دلار تقلیل داده است.

از مطالعات فوق این نتیجه حاصل می‌شود که تهدید‌های نظامی، عوامل سیاسی و بین‌المللی، رشد اقتصادی و جنگ قیمتی از عوامل مؤثر بر تغییر عرضه و تقاضای نفت بوده‌اند اما آنچه اکنون کشورها به سمتش حرکت می‌کنند رشد علمی و به دنبال آن توسعه جهانی است. از مهم‌ترین افت قیمت‌هایی که جهان نفت به خود دیده است می‌توان به سال ۲۰۱۴ اشاره کرد. در این سال قیمت نفت از ۱۰۶ دلار به ۶۰ دلار تقلیل پیداکرده، در اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۴ دولت آمریکا به دلیل افزایش استخراج نفت با استفاده از فناوری فراکینگ (استخراج نفت و گاز از درون سنگ‌های زیرزمینی) برای اولین بار بر صادرات نفت مجوز می‌دهد.

حال در آینده رشد فناوری با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و این رشد، ترسیمی متفاوت از جهان نفت و انرژی خواهد داشت!

روند عرضه و تقاضا برای آینده

بیشتر بخوانید
عراق باید از اماکن دیپلماتیک ایران صیانت کند

نمودار عرضه جهانی نفت

افزایش تولید نفت با به‌صرفه شدن استخراج از میادین نامتعارف، در کنار ذخایر عظیم نفت در مناطق مختلف جهان ازجمله خاورمیانه، نگرانی‌ها را از کاهش عرضه و پایان عصر نفت برطرف ساخته است. به نظر می‌آید با توسعه تکنولوژی‌های اکتشاف و استخراج حداقل تا چندین دهه روند عرضه نفت صعودی و یا ثابت بماند؛ اما مسئله چیز دیگری است، آیا تا پایان عمر عرضه، تقاضا نیز به همین میزان باقی خواهد ماند؟

تقاضای جهانی نفت

با برسی آمار تقاضای نفت در دوره کنونی نتیجه حاصله این است که روند تقاضای نفت مثبت و صعودی بوده است اما در اینجا بحث از بعد توسعه جهانی نسبت به عرضه تفاوت پیدا می‌کند. هرچند هزینه بالای سوخت‌های پاک هم‌اکنون نسبتا بالاست اما با رشد سریع توسعه فناوری در کشورهای جهان هزینه تولید انرژی‌های پاک نیز به‌تدریج کاهش می‌یابد. از طرفی چالش‌های نوسانات قیمتی نفت در سال‌های گذشته اهمیت مسئله امنیت انرژی را بالابرده است، بنابراین دولت‌ها به این سمت تنوع سبد انرژی درحرکت‌اند. مجموع این عوامل منجر به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به‌ویژه نفت می‌شود و این یعنی کاهش نرخ رشد تقاضا در آینده نه‌چندان دور.

تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۲۵

با کاهش رشد تقاضا در سال‌های آینده، کشورهای نفتی تحت‌ فشار قرار خواهند گرفت. شاید با به صدا درامدن زنگ خطر پایان عصر نفت، کشورهای نفتی تولید و عرضه خود را حداکثر کنند تا از آخرین فرصت‌های باقی‌مانده حداکثر استفاده را ببرند و احتمالاً بتوانند با قیمت پایین نفت طرفداران انرژی پاک را تحت‌ فشار قرار دهند، اما به‌هرحال عمر تقاضای نفت زودتر از عمر چاه‌ها به پایان می‌رسد و این همان هشدار بازگشت است! که باید برای آن راه‌حلی اندیشید.

بیشتر بخوانید
اعتراض ستاره استقلال به گل نزن‌ها/عکس

محمد کاوه باغبادرانی، پژوهشگر کمیته صنعت نفت و انرژی دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=10349

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها