4

اندازه و شکل جنین در هفته های مختلف بارداری

  • کد خبر : 11632
  • 11 خرداد 1400 - 1:24
اندازه و شکل جنین در هفته های مختلف بارداری
بارداری هفته به هفته و وضعیت جنین در هر هفته از حاملگی

بارداری هفته به هفته و وضعیت جنین در هر هفته از حاملگی

هر خانمی آرزوی مادر شدن را دارد اما شاید آگاهی لازم را درمورد بارداری و زایمان نداشته باشد بخصوص اگر بارداری اول باشد ، اما نگران نباشید می توانید با تحقیق بیشتر در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید .در این بخش از رویش به بررسی هفته به هفته بارداری می پردازیم.

بررسی اندازه و شکل جنین و وضعیت مادر در هفته های مختلف بارداری

هفته یکم تا سوم:

هفته اول بارداری در اولین روز پس ازآخرین عادت ماهانه شروع می شود و در هفته دوم تخمک گذاری صورت می گیرد. اگر تخم در ۱۲ تا ۲۴ ساعت تخمک گذاری بارور شود، (تخم بارور) در هفته سوم وارد لوله فالوپ می شود. تخم بارور تحت تکثیر سلولی قرار می گیرد تا یک بلاستوسیت تشکیل دهد، که در نهایت به رحم متصل و منجر به باروری می شود.

چه احساسی خواهید داشت:ممکن است خونریزی کمی را تجربه کنید، که معمولا بصورت لکه ها صورتی رنگ یا قرمز دیده می شود. علایم دیگر عبارتند از:گرفتگی عضلات، خستگی، حالت تهوع، ترشحات واژینال و افزایش دمای بدن.

هفته چهارم :

جفت، هورمون گونادوتروپین را تولید می کند که برای حفظ پوشش رحمی ضروری است. همچنین، به تخمدان هشدار می دهد که آزاد سازی تخم را متوقف کند تا چرخه ماهانه برای چند ماه متوقف شود.

جنین شامل سه لایه یعنی اکتودرم، مزودرم و اندودرم است. این لایه ها پس از رشد بافت ها و اندام های مختلف بدن را تشکیل می دهند.

چشم ها و اندام ها بوجود می آیند و گردش خون وضربان قلب شروع می شود ، در هفته چهارم جنین اندازه دانه خشخاش است و کمتر از یک گرم وزن دارد.

چه احساسی خواهید داشت: ممکن است نفخ شکم، گرفتگی عضلات ، حساس شدن سینه، خستگی و حالت تهوع را در طول این هفته تجربه کنید.

هفته پنجم:

جنین در هفته پنجم شبیه خزنده و به اندازه دانه فلفل است و هنوز کمتر از یک گرم وزن دارد. اکتودرم با تشکیل لوله عصبی باعث رشد نخاع و مغز می شود هم چنین رشد سیستم عصبی و دستگاه گوارش شروع می شود. دست و انگشتان شروع به بوجود آمدن می کند.

چه احساسی خواهید داشت :ترشحات واژن ، خستگی، یبوست، میل به غذا، تکرر ادرار ، حساس شدن سینه ها علائمی است که شاید در طول این هفته تجربه کنید.

هفته ششم:

دست و پای کودک در این هفته شکل گرفته است و گوش ها ، دهان ، غدد بزاقی و دیافراگم ، قشر مخ و پوسته مغزی شروع به شکل گیری و رشد می کند علاوه براین لوزالمعده شروع به تولید گلوکاگون کرده و پوسته آدرنالی در اطراف کلیه شکل می گیرد.اندازه جنین در این هفته تقریبا به اندازه دانه انار است.

چه احساسی خواهید داشت:احساس خستگی ،تکرر ادرار، ویار ، حس بویایی حساس و نوسانات روحی را شاید در طول این هفته تجربه کنید.

هفته هفتم:

چشم ها، گوش ها، دهان و بینی در حال حاضر متمایز به نظر می رسند ، بندناف آغاز بکارمی کند. سلول های مغز با سرعت ۱۰۰ دقیقه تولید و مغز به بخش پیش و میان مغز خلفی تقسیم می شوند و جنین با پوست شفاف و نازکی که دارد به اندازه تمشک است .سایز جنین دوبرابر شده و دارای ۸ میلیمتر قد است.

نفرون در کلیه ها شروع به شکل گرفتن می کند آن ها واحدهای اولیه تصفیه کلیه ها هستند. فرآیند هضم با رشد روده آغاز می شود . کبد شروع به تولید سلول های خونی و پانکراس تشکیل انسولین را آغاز می کند.

چه احساسی خواهید داشت: تهوع صبحگاهی، خستگی، آکنه، ولع غذا، تولید بزاق بیش از حد، درد ملایم را در طول این هفته تجربه می کنید.

تهوع صبحگاهی

هفته هشتم :

اندازه سر متناسب با اندازه بدن جنین نیست و تقریبا اندازه ای مثل لوبیا دارد. تمام چهار دریچه قلب در این هفته رشد کرده و ستون فقرات ایجاد می شود و سیستم عصبی و مغز شروع به تبادل سیگنال های الکتریکی می کنند ،خون به طور مداوم از طریق بندناف به جنین پمپاژو روده ها بزرگتر می شود.در این هفته جنین شما می تواند حرکت کند و ۱.۶ سانتیمتر قد دارد.

چه احساسی خواهید داشت: برخی از علائم حاملگی در طول این هفته شامل نفخ، یبوست، خستگی، ترشحات واژینال، میل و یا تنفر نسبت به غذا است.

هفته نهم :

در هفته نهم بارداری چشم ، دهان ، حس چشایی ، ماهیچه های جنین کامل تر می شود و سلول های خونی در کبد و کیسه های ترشحی مو و نوک پستان ، اسکلت بدن شروع به شکل گیری می کنند.بازوها ، آرنج ، انگشان دست و پا و اعضای بدن در این مرحله در حال تکامل هستند.

رگ های خونی را می توان به دلیل پوست شفاف جنین دید .در این هفته جنین به اندازه گیلاس است و حدود ۲ گرم وزن دارد و طول قدی او ۲.۳ سانتیمتر خواهد بود.حالت کلی چشم تشکیل می شود اما تکامل پلک ها و باز و بسته شدن چشم ها تا ۲۷ هفته به طول می انجامد.

چه احساسی خواهید داشت:ممکن است سوزش معده ، نفخ، خستگی، افزایش ادرار، سینه های حساس، یبوست و نوسانات روحی را تجربه کنید.

هفته دهم:

جنین در هفته دهم ظاهری شبیه انسان دارد و سر متناسب با بدن است و نیمی از اندازه بدن را تشکیل می دهد . ساختار اسکلتی استخوان ها ،گوش ها و پلک ها در حال شکل گیری است و ناخن ها روی انگشتان دست، پا رشد می کنند. اندازه جنین در این هفته اندازه یک کامکوات است و حدود ۴ گرم وزن و ۳.۱ سانتیمتر قد است.

چه احساسی خواهید داشت: افزایش وزن، درخشش بارداری، آکنه، سردرد، علائم این هفته هستند.

بیشتر بخوانید
بهترین راه حل برای وقتایی که حوصله کودک سر رفته

هفته یازدهم:

کودک در هفته یازدهم شروع به باز و بسته کردن مشت ها می کند و مغز ، سیستم عصبی و ناخن ها هنوز در حال رشد هستند.قلب شروع به پمپاژ خون کرده و روده با جذب آب و گلوکز از مایع آمنیوتیک که توسط نوزاد بلعیده می شود، عمل می کند.

دستگاه تناسلی را می توان از طریق دستگاه سونوگرافی دید.در این هفته جنین به اندازه انجیر است و ۷ گرم وزن و ۴.۱ سانتیمتر قد خواهد داشت.

چه احساسی خواهید داشت:حالت تهوع در این هفته شروع به کاهش می کند و اشتها افزایش می یابد. هم چنین ممکن است علائم دیگری مثل تغییر رنگ پوست، یبوست، تپش قلب و تکرر ادرار را نیز تجربه کنید.

هفته دوازدهم:

در هفته دوازدهم جنین به اندازه یک لیمو است و حدود ۱۴ گرم وزن و ۵.۴ سانتی متر قد است . انگشتان دست و پا از یکدیگر قابل تشخیص هستند. اندام های اصلی بدن شکل می گیرند اما کاملا کاربردی نیستند.

پلک ها همچنان بسته اند و ضربان قلب به صورت الکترونیکی تشخیص داده می شود و کلیه ها هم اکنون ادرار تولید می کند. در حال حاضر تارهای صوتی شکل گرفته اند و دست ها متناسب با اندازه بدن است. پاها در مقایسه با بازوها آهسته تر رشد می کنند و ممکن است متناسب نباشند.

چه احساسی خواهید داشت: ممکن است خستگی، سردرد، سرگیجه، خون ریزی لثه، نفخ در طول این هفته بارداری را تجربه کنید.

هفته سیزدهم:

پلک ها برای حفاظت از چشم ها بسته می مانند بینی و لب ها به طور کامل شکل می گیرند و حالات صورت از هم اکنون متمایز می شوند. در حال حاضر استخوان ها به وسیله رباط ها به هم متصل شده اند و ۲۷ استخوان در دست کودک وجود دارد.

ظاهر تنیده انگشتان دست و پا از بین می رود و اثر انگشت منحصر به فرد ایجاد می شود. جفت به تولید هورمون های پروژسترون و استروژن که بارداری را حفظ می کند ادامه می دهد و در این هفته جنین حدود ۲۷ گرم وزن و ۷.۴ سانتیمتر قد دارد.

چه احساسی خواهید داشت:ممکن است سرگیجه، نفخ، افزایش سطح انرژی، ترشحات واژینال، نوسانات خلقی، رنگ دانه های پوستی و غیره داشته باشید.

تغییرات جنین در هر هفته

هفته چهاردهم:

در هفته چهاردهم حس چشایی در تمام دهان و زبان جنین وجود دارد و بازوها بلند و لاغر و متناسب با اندازه بدن هستند.موهای کرکی روی بدن شکل می گیرد. غده تیروئید در حال رشد ، ترشح هورمون را آغاز کرده و دستگاه تناسلی بطور کامل رشد می کند. جنین در این هفته دارای ۴۳ گرم وزن و ۸.۳ سانتیمتر قد است.

چه احساسی خواهید داشت:تیرگی پوست ، نوک سینه و هاله تیره تر ، رگه ها آبی و غیره با افزایش اشتها، گرفتگی بینی و ..تجربه خواهید کرد.

هفته پانزدهم:

در این هفته جنین به اندازه یک سیب است و ۷۰ گرم وزن و ۱۰ سانتی متر قد دارد ،نیش دندان و ماهیچه ها ، اسکلت در حال تکامل هستند. آن ها به نور حساس هستند و حرکات دست ها، پاها ، مچ ها و حرکاتی مانند مکیدن، بلعیدن و تنفس شروع می شوند.

چه احساسی خواهید داشت: ممکن است بی خوابی، گیجی، کمر درد و یبوست و …را در طول این هفته تجربه کنید.

هفته شانزدهم:

در هفته شانزدهم غدد تعریق شروع به رشد می کنند و جنین می تواند گردن خود را صاف نگه دارد .ماهیچه های صورت در حال رشد هستند و حالت های چهره با اخم و خنده در سونوگرافی دیده می شوند.

پاها بلندتر ، مژه ها و ابرو از هم متمایز و دستگاه تناسلی تشخیص داده می شود. در این هفته جنین به اندازه آوکادو است و حدود ۱۰۰ گرم وزن دارد و قد او ۱۱ سانتیمتر است.

چه احساسی خواهید داشت:گرگرفتگی بارداری، ، یبوست، گرفتگی عضلات پا و سوزش معده در این هفته ادامه دارد. علاوه بر اینها، ممکن است اولین لگد نوزادتان را حس کنید، احساسی شبیه این است که در شکم خود پروانه ها دارید.

هفته هفدهم:

سر متناسب با اندازه بدن است و ناخن انگشتان پا تا نوک پا رشد و سلول های خونی شروع به تشکیل مغز استخوان می کنند. صفرا که برای فرآیند هضم ضروری است، بوسیله کیسه صفرا مخفی و بندناف محکم تر و ضخیم تر می شود.

هر ۵۰ دقیقه ، ادرار یک بار توسط کلیه تخلیه شده و این مایع آمنیوتیک توسط نوزاد بلعیده می شود. حس چشایی اکنون می تواند بین تلخ و شیرین تفاوت ایجاد کند. وزن جنین ۱۴۰ گرم و قد او ۱۳ سانتیمتر است.

چه احساسی خواهید داشت: افزایش اشتها، درد سیاتیکی، تجمع رنگدانه پوست، سندرم تونل کارپ و …در طول این هفته وجود دارد.

هفته هیجدهم:

در هفته هیجدهم توانایی شنوایی در جنین بهبود می یابد و استخوان ها در پاها و ترقوه شروع به سفت شدن می کنند و چشم ها می توانند به نور پاسخ دهند.

نایژک ها داخل ریه ها تکامل می یابند و گوش ها از کنار سر بیرون می زند. در این هفته جنین به اندازه یک فلفل دلمه است و ۱۹۰ گرم وزن و ۱۴.۲ سانتی متر قد دارد.

چه احساسی خواهید داشت:بیشتر علائم هفته های گذشته نیز این هفته ادامه دارند. علاوه بر آن ممکن است ، بیخوابی، و ورم را تجربه کنید.

هفته نوزدهم:

در هفته نوزدهم چربی قهوه ای شروع به رشد می کند تا نوزاد را گرم نگه دارد ،گوش ها هنوز در حال تکامل هستند در حالیکه جنین می تواند صداهای بلند را بشنود . مادر می تواند لگد زدن ها را احساس کند.تخمدان جنین مونث شامل ۶ میلیون تخم است. در این هفته جنین به اندازه شلغم است و حدود ۲۴۰ گرم وزن و ۱۵.۳ سانتیمتر قد است.

بیشتر بخوانید
سوراخ کردن گوش کودک تا قبل از این سن ممنوع!

چه احساسی خواهید داشت:سرگیجه، کمردرد، تاری دید، ورم در این هفته ، از بارداری ادامه دارد.

هفته بیستم :

غدد چربی در پوست شروع به کار می کنند همچنین حرکات مکیدن را می توان در یک دستگاه سونوگرافی دید. موهای کرکی شروع به ناپدید شدن می کند و دندان های دائمی داخل لثه شکل می گیرند . قلب جنین ۱۲۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه می تپد.جنین در این هفته به اندازه یک موز کوچک به اندازه ۱۵.۴ سانتیمتر طول و ۳۰۰ گرم وزن دارد.

چه احساسی خواهید داشت: ترشحات واژینال، تنفس های کوتاه، تورم، ومیل به غذا در این هفته ادامه دارند.

هفته بیست و یکم:

در هفته بیست و یکم حرکات بدن، تپش قلب و حرکت تنفس از الگوی یکنواخت شبانه روزی پیروی می کنند. حرکات کودک از قبل قوی تر شده اند و واکنش ها تقریبا پیشرفته هستند.

کبد ، طحال از تشکیل سلول پشتیبانی و دستگاه گوارش کار می کند و سلول های خونی در مغز استخوان شکل می گیرند. مغز جنین در حال رشد و سطح آن صاف است و درکل این هفته جنین ۳۶۰ گرم وزن دارد و قد او به ۲۶.۷ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت:شاید در طول این هفته انقباض برکستون هیکس رخ دهد.

هفته بیست و دوم:

در هفته بیست و دوم روده حاوی مامیزه است و اعضای پایین بدن رشد و چشم ها سریع حرکت می کنند و لگد های جنین قوی تر می شود.در این هفته جنین حدود ۴۳۰ گرم وزن دارد و قد او به ۲۷.۸ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت:ورم، یبوست، سوزش معده،هموروئید ،ترک های پوستی ، نوسانات خلقی، عفونت مجاری ادرار در هفته بیست و دوم بارداری مادر را آزار می دهد .

هفته بیست و سوم:

چربی زیر پوست جمع می شود و مجاری هوایی در شش ها تکامل می یابد درحالیکه هنوز پوست نوزاد چروکیده است. سلول های خونی هنوز در مغز استخوان شکل می گیرند و کودک به نور و صدا پاسخ می دهد. در هفته بیست و سوم جنین ۵۰۱ گرم وزن دارد و به اندازه انبه ای بزرگ با قد ۲۹ سانتی متر است.

چه احساسی خواهید داشت:ورم، سندرم تونل ، گرفتگی بینی، انقباضات برکستون هیکس در این هفته وجود دارد.

جنین به اندازه انبه

هفته بیست و چهارم:

در هفته بیست و چهارم جنین پوستی قرمز و چروکیده دارد و همچنان در حال افزایش وزن است. مژه ها و ابروها را می توان به وضوح مشاهده کرد و چشم ها به وضوح از هم جدا شده اند، اما همچنان بسته می مانند. قلب این هفته ۳۰ میلیون بار می تپد. وزن جنین در این هفته ۶۰۰ گرم و قد او به ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت : بیشتر علائم ادامه دارند و ممکن است تاری دید، خارش ، درد پایین شکم، ترک های پوستی و ترشحات پستان و نوسانات روحی را تجربه کنید.

هفته بیست و پنجم:

در هفته بیست و پنجم نوزاد ۴۴ بار در دقیقه نفس می کشد و سورفاکتانت بوسیله حفره های کوچک ایجاد می شود تا فشار سطحی را در ریه ها حفظ کند.گوش درونی در حال تکامل است و رسوب چربی زیر پوست شروع می شود.خواب منظم و الگوی خواب در این هفته ایجاد می شود. وزن جنین در حدود ۶۶۰ گرم و قد او به ۳۴.۶ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت: اختلال عملکرد سمفیز در طول این هفته به همراه علایم قبل ادامه دارند.

هفته بیست و ششم :

در هفته بیست و ششم چشم های جنین باز شده و می تواند پلک بزند و حدود ۷۶۰ گرم وزن و ۳۵.۶ سانتیمتر قد دارد . مو های سر نوزاد و مژه ها رشد کرده اند.اثر انگشت و پا منحصر به فرد شکل می گیرد. در این هفته هنوز ریه ها به طور کامل شکل نگرفته اند و واکنش ،حرکات کودک می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود

چه احساسی خواهید داشت : ممکن است نتوانید همه کارهای خود را انجام دهید ،از دست دادن حافظه، ورم و یا حداقل درد رباط را تجربه می کنید.

هفته بیست و هفتم :

کبد، ریه ها و سیستم ایمنی هنوز در حال توسعه هستند و کودک می تواند صداهایی را تشخیص دهد.شبکیه چشم تقریبا توسعه یافته است و باعث می شود کودک به وضوح بین نور و تاریکی تمایز قایل شود.

استخوان های پا و استخوان های ران حدود (۵ سانتی متر)هستند. جنین در این هفته به اندازه یک کلم است و حدود ۸۷۵ گرم وزن و ۳۶.۶ سانتیمتر قد دارد.

چه احساسی خواهید داشت:ناخن ها به سرعت رشد کرده و شکننده اند، سینه های بزرگ می شود و نوک پستان و هاله تیره تر می شود و کمی تغییرات فیزیکی ممکن است در این هفته ایجاد شود.

هفته بیست و هشتم:

درهفته بیست و هشتم شیارهای مغز و چین ها در حال توسعه هستند وچربی که دمای بدن نوزاد را کنترل کرده به زیر پوست رسوب می کند. سیستم عصبی شروع به کنترل چند کار بدن و چشم ها شروع به تولید اشک می کند وبینی می تواند ببوید. نوزاد در این هفته به اندازه یک بادمجان بزرگ است و دارای حدود ۱ کیلو وزن و ۳۷.۶ سانتی متر قد می باشد.

در این هفته چه احساسی خواهید داشت:ترشحات سینه، درد سیاتیک ، دردهای عصبی، و ترک های پوستی شما را در طول این هفته آزار می دهد.

هفته بیست و نهم :

در هفته بیست و نهم نوزاد فعالیت بیشتری دارد و گلبول های قرمز خون در مغز استخوان شکل می گیرند. ریه ها شروع به تنفس می کنند . پلک ها می توانند باز و بسته شوند و چشم ها به نور واکنش نشان می دهند.وزن جنین در این هفته۱۱۵۳ گرم و قد او به ۳۸.۶ سانتیمتر رسیده است.

بیشتر بخوانید
کودک 2 ساله من چرا این همه بهانه گیری می کند؟

چه احساسی خواهید داشت:گرگرفتگی ، سردرد، تنفس کوتاه و سوزش معده در این هفته وجود دارد.

هفته سی ام :

رسوب چربی زیر پوست نوزاد او را چاق می کند و پوست کم تر چروکیده به نظر می رسد. الگوی خواب او تغییر می کند و مغز ، ریه ها هنوز در حال تکامل هستند. نوزاد در این هفته تقریبا به اندازه کاهو پیچ است و یک کیلو و سی دو گرم وزن دارد و قد او به ۳۹.۶ سانتیمتر می رسد.

چه احساسی خواهید داشت: بی خوابی، خستگی، ورم، ترکهای پوستی را مثل قبل تجربه خواهید کرد.

هفته سی و یکم :

در هفته سی و یکم نوزاد اغلب ادرار و روده شروع به جذب مواد معدنی مانند آهن و کلسیم می کند. در پسرها،بیضه به کیسه بیضه فرو می رود و حدود ۴۰ میلیون بار قلب می تپد. استخوان ها نرم و کاملا توسعه یافته هستند .نوزاد در این هفته به اندازه نارگیل است .وزن جنین۱۵۰۲ گرم و قد او به ۴۱.۴ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت :اسهال ، کمردرد، اضطراب را ممکن است در این هفته تجربه کنید.

جنین اندازه نارگیل

هفته سی و دوم :

ریه ها به تنفس ادامه می دهند و کلیه ها به طور کامل توسعه یافته اند. قوی تر شدن ضربات و حرکات نوزاد احساس می شود. نوزاد برای مدتی طولانی می خوابد و به سمت پایین می چرخد. وزن جنین۱۷۰۲ گرم و قد او ۴۲.۴ سانتیمتر می شود.

چه احساسی خواهید داشت: ترشحات سفید شیری از مهبل، تپش های قلب، خارش شکم و رگه های آبی اطراف پستان نشانه هایی هستند که ممکن است در این زمان تجربه کنید.

هفته سی و سوم :

مغز هنوز در حال توسعه با جهش در تشکیل نورون ها است. چشم ها به نور از طریق منقبض شدن و باز کردن مردمک چشم واکنش نشان می دهند و به سرعت حرکت می کنند.ریه ها به رشد خود ادامه می دهند. وزن جنین ۱۹۱۸ گرم و قد او ۴۳.۷ سانتیمتر می باشد.

چه احساسی خواهید داشت: ممکن است کمردرد، ورم وسندرم تونل کارپ را همچنان داشته باشید.

هفته سی و چهارم :

کودک به سمت پایین و فضای درون رحم حرکت می کند. لگدها قوی تر احساس می شود و پوست صاف و صورتی به نظر می رسد. در هفته سی و چهارم نوزاد به اندازه خربزه است. ۲ کیلوگرم وزن دارد و قد او به ۴۵ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت :علاوه بر همه نشانه ها، ممکن است فشار شکمی را نیز تجربه کنید، به خاطر اینکه کودک به سمت کانال تولد می رود.

هفته سی و پنجم:

در هفته سی و پنجم استخوان ها هنوز نرم هستند و ماهیچه ها تقریبا تکامل یافته اند. به دلیل فضای ناکافی، حرکات کمتری احساس می شود.وزن جنین به ۲۳۸۳ گرم و قد او به ۴۶.۲ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت: اگر متوجه ترشحات غیر معمول شدید به پزشک مراجعه کنید علایم دیگر همان طور که در هفته های پیش تجربه شده، ادامه دارد.

هفته سی و ششم:

استخوان های جمجمه نرم هستند تا اجازه عبور آسان از طریق کانال زایمان را بدهند. دست ها به طور کامل با ناخن شکل گرفته اند و ماهیچه ها به کودک کمک می کنند تا گردن را حرکت دهد و لاله گوش غضروف نرمی دارند. وزن جنین در این هفته به ۲۶۲۲ و قد او به ۴۷.۲ سانتیمتر رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت :ممکن است فشار شکمی، درد باسن را در طی این هفته بیشتر تجربه کنید.

هفته سی و هفتم :

قلب جنین در این هفته بیش از ۵۰ میلیون بار می تپد و یک الگوی خواب قطعی و حرکات محدود دارد. وزن جنین ۲۸۵۹ گرم و قد او به ۴۸.۲ سانتیمتر می رسد.

چه احساسی خواهید داشت:ممکن است ترشحات خونی را ببینید این نشان می دهد زایمان نزدیک است.

هفته سی و هشتم:

این هفته دوران بارداری کامل می شود اما همچنان رسوب چربی ادامه دارد ، رشد کودک در این هفته متوقف و پوست صاف می شود. ورنیکس و موم نرم از بدن ریخته می شوند. موهای سر در این هفته ضخیم و زبر شده است و نوک سینه می تواند در هر دو جنس دیده شود. جنین در این هفته ۳۰۳۸ وزن دارد و قد او به ۴۹.۸ رسیده است.

چه احساسی خواهید داشت:دشواری در خوابیدن، کمر درد ، ورم نگرانی این هفته هستند.

هفته سی و نهم

بندناف حدود ۲۰ تا ۲۴ اینچ طول دارد و جفت به تغذیه جنین با آنتی بادی ها و اکسیژن ادامه می دهد. در هفته سی و نهم نوزاد به اندازه هندوانه است و حدود ۳۲۸۸ گرم وزن دارد و قد او به ۵۰ سانتیمتر رسیده است .

چه احساسی خواهید داشت:فشار لگن،کمی خون ریزی ، کمردرد همچنان باعث ناراحتی می شود.

هفته چهلم:

درهفته چهلم ،نه ماه انتظار مادر به پایان می رسد و نوزاد متولد می شود. در این هفته وزن جنین به ۳۴۶۲ گرم و قد او به ۵۱.۲ سانتیمتر رسیده است.

نکته :

میانگین وزن جنین هنگام تولد ۳۴۰۰ گرم است که ممکن است بین ۲۵۰۰ گرم تا ۴۵۰۰ گرم متغیر باشد . قد جنین نیز میانگینی برابر با ۵۰ سانتی متر دارد و از ۴۵ سانتی متر تا ۵۵ سانتی متر می تواند متغیر باشد ، بنابراین اگر نوزاد شما در این محدوده وزنی و قدی باشد نگران نباشید.ز

یرا ممکن است برخی از مقایسات قابل قبول نباشد ، سازمان FDA آمریکا این مقایسات را براساس اندازه جنین به نزدیکترین اندازه میوه و سبزیجات استفاده کرده است.

شرایط جنین در هر هفته ی بارداری + اندازه و وضعیت

۴.۲۸۰

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=11632

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها