5

سوغاتی معروف هر شهر ایران چیه ؟

  • کد خبر : 12952
  • 11 خرداد 1400 - 17:39
سوغاتی معروف هر شهر ایران چیه ؟

با سوغاتی شهر های مختلف ایران زمین آشنا شوید هر جامعه ای دارای قواعد و قوانین مربوط به خود می باشد و کشور متمدن ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای یک سری عرف و علایقی است که مختص همه نقاط کشورمان می باشد. به عنوان مثال وقتی برای گردش و تفریح و […]

با سوغاتی شهر های مختلف ایران زمین آشنا شوید

هر جامعه ای دارای قواعد و قوانین مربوط به خود می باشد و کشور متمدن ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای یک سری عرف و علایقی است که مختص همه نقاط کشورمان می باشد. به عنوان مثال وقتی برای گردش و تفریح و مسافرت به یک شهر می رویم برای دوستان و اقوام خود از سوغاتی های آن شهر می آوریم که این کار هم سبب خشنودی اطرافیان می گردد و هم برای اهالی آن شهر از نظر اقتصادی نفع می رساند، اگر چه این روزها شرایط اقتصادی ضعیف ، دیگر این اجازه را نمی دهد که سوغاتی بخریم اما خرید یک هدیه ی کوچک نیز موجب خوشحالی می گردد و همچنین سبب آشنایی با شهر مورد نظر می شود. در این بخش از فرهنگ و هنر رویش مدیا سعی داریم شما را با سوغاتی های نقاط مختلف کشورمان آشنا کنیم ، پس با ما همراه باشید.

سوغات تبریز

آذربایجان شرقی از شهرهای بسیار زیبا با آب و هوای کوهستانی و دلپذیر و خاک حاصلخیز می باشد که انواع گیاهان و محصولات کشاورزی را در خود پرورش داده است. آذری ها از هر لحاظ خوش سلیقه بوده و دارای ویژگی تنوع طلبی می باشند ، مخصوصا در زمینه خورد و خوراک و شیرینی که همیشه حرفی برای گفتن و ادعا دارند. اگر به تبریز مسافرت کردید حتما به قنادی ها و شیرینی فروشی ها سر بزنید و از شیرینی های نوقا ، قرابیه ، قند پنیری خرید کنید و به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید. تنوع سوغاتی های تبریز به شیرینی محدود نمی شود بلکه رگ و ریشه ی تبریزی ها سرشار از هنر می باشد و بزرگترین هنر دست تبریزی ها بافت فرش های ابریشم می باشد که حاصل دست رنج زنان و دختران هنرمند تبریزی است که ریشه به ریشه و رج به رج این فرش ها با عشق این هنرمندان بافته می شود علاوه بر شیرینی و فرش ، کفش چرم ، معرق و منبت نیز از هنر دست عزیران تبریزی می باشد.

نوقا

سوغات اردبیل

وقتی اسم اردبیل را می شنویم ناخودآگاه به یاد عسل خوشمزه و ناب و طبیعی اردبیل می افتیم ، علاوه بر عسل طبیعی و خوشمزه ، شیرینی هایی نیز در اردبیل پخت میشود. از سوغاتی های خوشمزه ای مثل حلوای زنجبیلی ، حلوای سیاه و سفید و قچکورگی می توان به عنوان سوغاتی برای عزیزان هدیه برد. از دیگر سوغاتی های اردبیل نان برنجی خلخال، لباس های سنتی، نقاشی روی چرم و ظروف مسی می باشد که هرکدام به نوبه ی خود بهترین سوغاتی و یادگاری این خطه محسوب می شود.

عسل طبیعی

سوغات آذربایجان غربی

اگر چه استان آذربایجان غربی دارای وسعت زیادی نیست ولی به واسطه خاک حاصلخیز و منابع طبیعی متنوع و غنی در زمره ی استان هایی است که در زمینه ی سوغاتی بسیار متنوع است. ارومیه با نقل های خوشمزه اش شناخته شده و زبانزد خاص و عام است البته نقل های ارومیه دارای تنوع زیادی است از جمله نقل زعفرانی ، نقل بید مشکی و نقل گل محمدی. البته حلواهای ارومیه نیز طرفداران بیشماری دارد از دیگر سوغاتی های خوشمزه ی ارومیه می توان به شیرینی های خوشمزه مانند سوجوق و نان های محلی و سنتی اشاره کرد و عرقیجات ، صنایع چوبی و فرش نیز گزینه ی بسیار خوبی برای سوغاتی هستند.

نقل زعفرانی

سوغات اراک

اراک دارای سوغاتی های مختلف و رنگارنگ است ، از جمله ی این سوغاتی ها خوراکی های خوشمزه مانند:نان فطیر، انار، عسل و انگور را میتوان نام برد. البته این سوغاتی ها تنها شامل خوراکی های دلپذیر نیست بلکه در زمینه ی صنایع دستی مانند گیوه و فرش نیز دست دارد.

نان فطیر

سوغات شهر کرد

با شنیدن اسم گز شاید به این فکر بیفتید که گز تنها متعلق به اصفهان است ولی اینطور نیست، گز از سوغاتی های بسیار خوشمزه ی شهرکرد نیز می باشد. از دیگر سوغاتی های این شهر می توان به قره قورت و بادام درختی و عسل نیز اشاره کرد. شهرکردی ها بسیار هنرمند هستند و صنایع دستی های بیشماری دارند از جمله این دستسازه ها می توان به گلیم، قالی و گبه اشاره کرد که میتوانید به عنوان سوغاتی دل عزیزانتان را شاد کنید.

گلیم

سوغات اهواز

خوزستان از استان های جنوبی و زیبا با مردمانی خونگرم و مهمانواز است و چون در یک منطقه ی گرمسیری واقع شده دارای خرماهای بسیار لذیذ و خوشمزه ای میباشد. از دیگر سوغاتی های اهواز کلوچه را می توان نام برد که در شهرهای شوشتر و دزفول پخته می شود.

بیشتر بخوانید
تورگردانی در تعطیلات عید فطر ممنوع نیست

همچنین احرامی بافی، کپو بافی و گلیم افشار از دیگر سوغاتی های استان خوزستان و اهواز بشمار می رود.

کلوچه اهواز

سوغات ایلام

ایلام از جمله استان های زیبای کشورمان است که شیرینی های خوشمزه اش هم معرف همگان است از جمله ی این شیرینی های خوشمزه کله کنجی ، بژی برساق ، حلوای بگل را میتوان نام برد و نان های متنوع مانند نان گرده و نان ساج نیز از سوغاتی های خوشمزه ای است که بسیار لذیذ و ترد می باشند و بهترین سوغاتی برای اشخاصی که عاشق نان هستند می باشد.

ناگفته نماند ترخینه هم از سوغاتی های ایلام محسوب می شود. چنانچه مایل باشید می توانید ترخینه را به صورت خشک خریداری نموده و به منزل بیاورید و در پخت آش خوشمزه ترخیته بکار برده و لذت ببرید. همچنین گیوه و گلیم نیز از جمله ی صنایع دستی ایلام می باشند.علاوه بر این سوغاتی ها ، مراسم عاشورای ایلام بسیار نیز بسیار دیدنی و جذاب است.

کله کنجی

سوغات مشهد

استان های خراسان جنوبی و رضوی در بخش سوغاتی ها مشترک هستند و شبیه به هم می باشند زرشک ، زعفران ، خشکبار ، ادویه و نقل و نبات ، جانماز ، عطر ، تسبیح و انواع انگشترهای زیبا از سوغاتی های استان خراسان رضوی می باشد. البته فیروزه ی اصل نیشابور نیز از مهمترین و با ارزش ترین سوغاتی های مشهد محسوب می گردد.

زرشک

سوغات تهران

بر خلاف شهر های دیگر سوغاتی خریدن از تهران بسیار آسان و بی دردسر است چرا که نمیتوان یک چیز خاصی را به عنوان سوغاتی خاص تهران مد نظر قرار داد و جالب اینکه می توانید تمام سوغاتی های نقاط مختلف کشور را در تهران خریداری کنید.

و از آنجایی که همیشه و در همه حال اکثر مغازه ها و فروشگاه ها و مراکز خرید تهران دایر هستند بنابراین مسافران و توریست ها می توانند با یک خرید مفصل به عزیزان خود سوغاتی های متنوعی هدیه کنند. پس مراکز لاکچری و لوکس را فراموش نکنید و بازار گردی را در برنامه کارهای مهم خود قرار دهید.

سوغات سنندج

سنندج این شهر کوهستانی و زیبای کشورمان نیز سوغاتی های مخصوص خود را دارد. سوغاتی های سنندج به دو گروه خوراکی و صنایع دستی تقسیم می شود شیرینی های خوشمزه ای که مختص این استان است عبارتند از:بادام سوخته ، شیرینی کنجدی ، سقز ، نان برساق که در گروه خوراکی های خوشمزه جای می گیرند البته نان برساق بیشتر در شهر بیجار پخته می شود و صنایع دستی که مهمترین قسمت سوغاتی ها را تشکیل میدهد شامل گیوه بافی ، جعبه های شطرنجی ، تخته نرد ، گلیم و قالی می باشد ، سوغاتی های زیبا و بی نظیری که دل هرکسی را میبرند.

نان برساق

سوغات بیرجند

سوغاتی های اغلب استان های کشورمان در دو گروه خوراکی و صنایع دستی طبقه بندی می شوند. استان خراسان جنوبی نیز از آن دسته استان هایی است که شامل هر دو گروه سوغاتی ها میباشد. سوغاتی خوراکی شامل زرشک ، زعفران ، انار و عناب می باشد و صنایع دستی هم شامل قالی بافی ، ترکه بافی و برک بافی می باشد اگر به شهر بیرجند سفر کردید حتما از ابن سوغاتی ها برای عزیزانتان بخرید.

عناب

سوغات زنجان

زنجان از جمله ی استان هایی است که میتوان هرچیزی را در آن پیداکرد. سوغاتی های زیبایی که هنر دست عزیزان زنجانی است و می تواند بهترین یادگاری برای هر شخصی باشد. در این بخش به تعدادی از این سوغاتی های بی مانند اشاره می کنیم ، صنایع دستی عبارتند از:انواع چاقو ( قلم تراش جیبی دسته ملیله ، کارد آشپزخونه) ملیله (انواع پایه های استکان ، سینی ، قاشق و چنگال غذا خوری و چایخوری کاسه گلدان قاب عکس) چارق (نوعی کفش رو فرشی زنانه) و فرش و گلیم دست بافت. در زمان رضاخان تعدادی از زنجانی های هنرمند که کارشان ساختن وسایل نقره و طلا بود به تهران مهاجرت کرده و کارشان را در آنجا ترویج دادند. وقتی اسم زنجان را می شنویم اولین نکته که به ذهنمان خطور میکند چاقوهای تیز زنجان است.

بیشتر بخوانید
تأثیر ترجمه رسمی در اخذ ویزای تحصیلی

فرش و گلیم زنجان نیز از شهرت زیادی برخوردار است. چارق دوزی هم یکی دیگر از هنرهای دستی عزیزان زنجانی است که مهارت خاص و در عین حال دست های هنرمندی را می طلبد. این چارق ها مخصوص بانوان است و بیشتر جهت تشریفات و تفنن مورد استفاده قرار می گیرد و عالی ترین گزینه برای سوغاتی محسوب می گردد.

چارق

سوغات قم

وقتی اسم قم را می شنویم ناخودآگاه یاد سوهان های خوشمزه قم می افتیم. شاید کمتر کسی باشد که طعم بی نظیر و ترد این سوهان ها را نچشیده باشد. سوهان مهمترین سوغات قم است ، نان خوشمزه ی کسمه نیز از دیگر سوغاتی های قم می باشد. البته مردم با استعداد و هنرمند قم در زمینه ی فرش و قالی بافی نیز حرفی برای گفتن دارند. در سفر قم علاوه بر خرید سوهان برای عزیزانتان به عنوان سوغاتی فرش و قالی هم یادتان نرود.

سوهان

سوغات همدان

همدان به دلیل آب و هوای سردش دارای سوغاتی های خاصی می باشد ، سوغاتی هایی از قبیل شیره که برای مواجه با سرما بسیار انرژی بخش است. البته آب نبات قیچی ، انگشت پیج خوشمزه نیز جزو سوغاتی های این منطقه به شمار می رود. از دیگر سوغاتی های همدان می توان به آثار چرمی ، گلیم ظروف سفالی و آبگینه نیز اشاره کرد.

انگشت پیج

سوغات سمنان

پسته جزو خشکبار خوشمزه ای است که در رأس همه سوغاتی ها قرار دارد که بسیاری از هموطنان به خارج کشور نیز به عنوان سوغاتی می فرستند. پسته مهمترین سوغاتی سمنان است ، البته گردو و نان های محلی نیز در زمره ی سوغاتی های سمنان به شمار میروند. سمنانی ها نیز مانند سایر نقاط کشورمان در زمینه صنایع دستی بسیار هنرمند هستند و گلیم و منبت از سوغاتی های دستی آنها محسوب می شود.

پسته

سوغات زاهدان

آب و هوای گرم در استان سیستان و بلوچستان سبب شده تا محصولات گرمسیری بسیاری در این ناحیه مانند:خرما ، نارگیل ، موز ، انبه و بالنگ رشد کند که میتوان به عنوان سوغاتی برای عزیزان پیشکش کرد. سوغاتی های زاهدان تنها به میوه های خوشمزه ی آن محدود نمیشود بلکه اهالی هنرمند زاهدان در زمینه ی سوزن دوزی ، گلیم بافی و حصیر بافی نیز بسیار فعالند.

نارگیل

سوغات استان کهگیلویه و بویر احمد

با دیدن و شنیدن نام گبه و گلیم حتما نام استان کهگیلویه و بویر احمد برایتان تداعی می شود ، چرا که سوغاتی های این استان بسیار نام آشنا برای اهل هنر هستند. انواع صنایع دستی مانند خورجین ، گمچه ، جاجیم و قالی در این استان توسط هنرمندان بافته شده و به همه جای کشور صادر می شود. شیر ، روغن محلی ، سیب و انگور خوشمزه از دیگر سوغاتی های این استان می باشند ، چنانچه روزی گذرتان به این استان زیبا افتاد از سوغاتی های بی نظیر آن حتما خرید کنید.

خورجین

سوغات استان گلستان

اهالی استان زیبای گلستان همگی هنرمندند و اغلب در زمینه ی صنایع دستی فعالیت دارند. برای همین بیشتر صنایع دستی آنها به عنوان سوغاتی انتخاب می شود و چون این شهر در مجاورت دریای خزر واقع شده برای همین مسافرانی که میخواهند به شهرهای نزدیک مسافرت کنند از ماهی های سفید تا کفال را برای سوغاتی انتخاب می کنند ، اما مشهورترین سوغاتی های استان گلستان انواع فرش و قالی و قالیچه ترکمنی و سبد می باشد.

قالی ترکمن

سوغات استان گیلان

از سوغاتی مهم استان گیلان می توان به ماهی قزل آلا و ماهیان سفید اشاره کرد. کلوچه ی لاهیجان هم که نیازی به معرفی ندارد چرا که معرف حضور همگان است ، زیتون رودبار و برنج آستانه ی اشرفیه و چای لاهیجان نیز در جای جای ایران شناخته شده اند. از دیگر سوغاتی های استان گیلان که به عنوان سوغاتی به دیگر نقاط کشورمان صادر میشود میتوان به انواع شال ، چارقد و سفال اشاره کرد.

ماهی قزل آلا

سوغات شیراز

از حاصلخیزترین و زیباترین شهرهای کشورمان می توان به شیراز اشاره کرد که انواع گیاهان و محصولات کشاورزی را در خود جای داده است. عرقیات گیاهی و آبلیمو از مهم ترین سوغاتی های شیراز می باشند البته به لیمو شیرازی ، کلوچه شیرازی ، حلوای شیرازی ، نان یوخه و مسقطی خوشمزه نیز در گروه سوغاتی ها قرار دارند. شیرازی های هنرمند و با استعداد صنایع دستی بسیار زیبا یی از قبیل:معرق کاری ، خاتم کاری ، ظروف نقره ی بسیار شیک و گیوه های دست دوز که هدیه ای زیبنده برای افراد مسن محسوب می شود را در کارنامه ی سوغاتی های خود دارند.

حلوای شیراز

سوغات کرمان

شاید فکر کنید پسته تنها سوغاتی کرمان پهناور است ، اما استان کرمان سوغاتی های خوشمزه ی دیگری نیز از قبیل کلمپه ، زیره ، قاووت ، کماج ، قطاب ، خرما و مرکبات دارد و در زمینه ی صنایع دستی هم مانند پته دوزی ، گبردوزی و آجیده دوزی فعالند. اگر سفری به کرمان داشتید از این سوغاتی های زیبا حتما برای عزیزان و اطرافیانتان تحفه ی ای بخرید.

کلمپه

سوغات کرمانشاه

قصر شیرین و اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب از مراکز عمده و اصلی نمد مالی در کشور محسوب می شوند. گیوه کشی نیز از دیگر هنرهای اهالی کرمانشاه می باشد که بسیار راحت و خنک و سبک ارزن هستند. گلیم های هرسین بسیار معروف است و اما روغن کرمانشاهی و شیرینی کاک و نان برنجی که در صدر سوغاتی های استان کرمانشاه می باشند.

گلیم هرسین

سوغات یزد

یزد به شهر خوشمزه ها شهرت دارد و جزو شهرهایی است که سوغاتی بیشماری دارد و خوشمزه ترین شیرینی ها را میتوان در شهر یزد پیدا کرد. قطاب ، باقلوا ، سوهان ، نان برنجی ، پشمک ، نان پنجره ای ، کیک یزدی و انواع لوز از سوغاتی های لذید و دلپذیر یزد می باشد. از با ارزشترین سوغاتی های دیگر یزد میتوان ترمه را نام برد. همچنین زیلو چادر شب ، شمد ، سفال و سرامیک نیز در زمره ی سوغاتی های این منطقه قرار دارند.

نان برنجی

سوغات قزوین

قزوین شهری با وسعت کم اما متنوع در زمینه ی سوغاتی ها می باشد. قزوین بیشتر به شیرینی های خوشمزه اش شهرت دارد ، البته گلابتون دوزی ، موج بافی و گلیم از دیگر سوغاتی های قزوین می باشد. مشهورترین سوغاتی های خوراکی قزوین شامل باقلوا ، نان چرخی ، شیرینی پادرازی ، نان چای و شیرینی بهشتی می باشد. در سفر به قزوین از هر کدام که خواستید حتما برای عزیزانتان به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

باقلوا

سوغات اصفهان

اصفهان به واسطه ی فرهنگ و تاریخ و هنر بی مثالش همیشه پذیرای گردشگران و توریست های قابل توجهی بوده است و برای همین سوغاتی های متنوع و زیادی هم در اصفهان میتوان مشاهده کرد. از معروفترین این سوغاتی ها میتوان به گز ، پولکی ، سوهان عسلی ، گلاب کاشان ، شیرینی کرکی اشاره کرد. اصفهان مهد تمدن و فرهنگ و هنر نیز می باشد ، مردمان این خطه هنرمند و خلاق در زمینه های گوناگون هستند. یکی از این هنرهای زیبا مینا کاری می باشد که به عنوان یک سوغاتی بی نظیر از آن میتوان یاد کرد. البته قلم کاری ، منبت کاری ، خاتم کاری ، نیز از سوغاتی های دیگر اصفهان هستند ظروف مسی ، آثار ملیله گری و کاشی سازی نیز در صدر سوغاتی های پرطرفدار اصفهان محسوب می شوند.

مینا کاری

سوغات بوشهر

به جرات می توان می گفت که بوشهر از دیدنی ترین و باصفا ترین شهرهای جنوبی کشورمان می باشد. انواع ماهی و میگو از اصلی ترین سوغاتی های بوشهر تلقی می شوند. خارک و خرما ، حصیر بافی و عبابافی نیز گزینه های خوبی برای سوغاتی محسوب میگردند. که در سفر به بوشهر میتوانید برای اقوام و خویشان خود تهیه کنید.

حصیر بافی

سوغات بندر عباس

از استان های ساحلی کشورمان میتوان به استان هرمزگان اشاره کرد. انواع ماهی ، میگو ، محصولات دریایی از سوغاتی های هرمزگان می باشد. خرما و مرکبات ، محصولات حصیری ، سفال و دست سازه های دریایی نیز در ردیف سوغاتی های پرطرفدار این شهر قراردارند.

سفال

سوغات یاسوج

یاسوج نیز با تعداد بالای جاذبه گردشگری جزو استان های خوش آب و هوای توریستی محسوب می شود. کار دست ایل های لر و بختیاری در این منطقه یکی از مهم ترین سوغاتی های کشور محسوب می شود. گردو نیز مهمترین و اصلی ترین سوغات استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد. عسل ، انگور و انواع گلیم هم برای سوغاتی بهترین ایده هستند.

گردو از سوغات یاسوج

رویش مدیا

بیشتر بخوانید
واکسن کرونا دروغی چیست؟
لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=12952

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها