9

وقتی خواب ظهر برای بدن مضر میشه !

  • کد خبر : 16460
  • 21 خرداد 1400 - 12:30
وقتی خواب ظهر برای بدن مضر میشه !

خواب ظهر یا همان چرت نیم روزی طولانی ممنوع ممکن است بعضی روزها همه چیز در مورد خانواده، شغل و کل زندگی خوب پیش رفته باشد اما شما به شدت احساس کلافگی داشته باشید. از طرفی زمان هایی هستند که بین جلسات کاری یا بعد از وقت ناهار به شدت وسوسه می شوید که یک […]

خواب ظهر یا همان چرت نیم روزی طولانی ممنوع

ممکن است بعضی روزها همه چیز در مورد خانواده، شغل و کل زندگی خوب پیش رفته باشد اما شما به شدت احساس کلافگی داشته باشید. از طرفی زمان هایی هستند که بین جلسات کاری یا بعد از وقت ناهار به شدت وسوسه می شوید که یک چرت طولانی مدت داشته باشید و همین موضوع کاملا فکر شما را درگیر می کند اما این کار را انجام ندهید.

خواب ظهر در کل جهان یک کار رایج است و عموماً یک عادت سالم محسوب می شود. دیدگاه رایج این است که چرت زدن باعث بهبود عملکرد و تعاملات بین افراد می شود و کمبود خواب آن ها را جبران می کند که البته مطالعات ما این عقاید را به چالش می کشد. اما در این مورد آنالیز های زیادی انجام شده است که به رابطه بین چرت زدن و خطر مرگ، نگاهی انداخته است که مخصوصاً بیماری های قلبی عروقی را نیز شامل می شود. آن ها ۲۰ مطالعه را به طور کلی روی ۳۱۳۶۵۱ نفر انجام دادند. در آن مطالعات ۳۹ درصد از شرکت کننده ها اعلام کردند که در طول روز چرت می زنند.

عوارض چرت ظهر

** در نتایج بررسی و مطالعات آن ها چرت طولانی بیشتر از ۶۰ دقیقه، ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری هایی که موجب مرگ می شوند و ۳۴ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نسبت به کسانی که چرت می زنند، افزایش می دهد. **

زمانی که چرت روز را با خواب شبانگاهی مقایسه می کنیم متوجه می شویم که این خواب در طول روز می تواند عاملی برای ایجاد مشکل و خطر باشد. البته برای افرادی که شب ها بیش از شش ساعت می خوابند. محققان به این نتیجه رسیده اند که چرت کوتاه مدت کم تر از یک ساعت معمولاً فرد را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار نمی دهد.

عوارض خوابیدن ظهر

ظهر چرت بزنیم یا چرت نزنیم ؟

هنوز تحقیقات در مورد چرت زدن در طول روز کامل انجام نشده است اما بعضی از محققان بیان می کنند که چرت زدن می تواند فواید زیادی از جمله بهبود وضعیت حافظه و هوشیاری داشته باشد. خواب از دست رفته شما را جبران می کند و سطح فشار خون را کاهش می دهد. از طرفی تحقیقات دیگر نشان می دهد که چرت زدن تا ۳۷ درصد می تواند خطر مرگ را بکاهد اما محققان هنوز در مورد فواید واقعی چرت زدن مطمئن نیستند.

بیشتر بخوانید
نسخه تخلیه کامل روده ها در 20 دقیقه

تحقیقات دیگر نشان می دهد که اگر در طول روز چرت بزنید، خوابیدن برای شما هنگام شب سخت تر می شود. به همین دلیل متخصصان پیشنهاد می کنند برای کسانی که می خواهند استراحت کنند، چرت روزانه فقط باید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باشد.

تحقیقات در مورد ارتباط بین چرت زدن و زمان خواب شبانه انجام شده که عوارض جانبی چرت را نشان می دهد. آن ها به این نتیجه رسیدند که طول خواب شب ممکن است به دلیل چرت زدن و ایجاد بیماری ها به هم بریزد.

چرت در طول روز

چنانچه در بخش سلامت رویش مدیا می خوانید خواب شب بیش از حد طولانی، می تواند عاملی برای نیاز به چرت های کوتاه مدت در طول روز باشد. از طرفی چرت زدن می تواند خواب شب را به تعویق بیندازد و در نتیجه کیفیت خواب شبانه در شرکت کنندگانی که در این تحقیقات یک چرت بلند مدت بیشتر از ۶۰ دقیقه در روز داشتند و شب ها هم بیش از ۶ ساعت می خوابیدند، بهم می ریخت و در معرض خطر بالاتری از مرگ و میر بودند.

مکانیزم های مختلفی بین رابطه چرت زدن و افزایش خطر مرگ و میر و بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. چرت زدن طولانی مدت می تواند تاثیر منفی روی جسم بگذارد، خطر افسردگی، کاهش فعالیت جسمی و وضعیت ذهنی ضعیف را به همراه داشته باشد که همگی عاملی برای مرگ و میر هستند.

با وجود همه این تفاسیر، اگر باز هم احساس کردید نیاز به یک چرت روزانه کوتاه مدت دارید، حتما آلارم گوشی خود را تنظیم کنید و این کار را در سریع ترین وقت ممکن انجام دهید. این چرت باید قبل از یک ساعت به پایان برسد، در غیر این صورت عوارضی که گفته شد را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید
غذای مناسب هر مزاج در فصل بهار

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=16460

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها