4

اصول خشک کردن هر نوع سبزی در خانه

  • کد خبر : 17277
  • 23 خرداد 1400 - 13:15
اصول خشک کردن هر نوع سبزی در خانه
سبزی ها دارای ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی هستند که برای سلامت بدن بسیار مفیدند. برخی سبزیجات در فصل خاصی مانند فصل بهار و تابستان به وفور یافت می شوند، اما در فصل های سرد سال به سختی می توان آنها را یافت، به همین خاطر بسیاری از خانم های خانه دار برای اینکه در دو فصل پاییز و زمستان بتوانند از خواص سبزی های مختلف استفاده کنند، این سبزی ها را فریز و یا خشک می کنند.

تهیه سبزی خشک خانگی و فوت فون خشک کردن سبزی در خانه

سبزی ها دارای ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی هستند که برای سلامت بدن بسیار مفیدند. برخی سبزیجات در فصل خاصی مانند فصل بهار و تابستان به وفور یافت می شوند، اما در فصل های سرد سال به سختی می توان آنها را یافت، به همین خاطر بسیاری از خانم های خانه دار برای اینکه در دو فصل پاییز و زمستان بتوانند از خواص سبزی های مختلف استفاده کنند، این سبزی ها را فریز و یا خشک می کنند.

استفاده از سبزی خشک باعث خوشمزه تر شدن غذاهای شما می گردد و می توان آن را در تهیه غذاهای مختلف استفاده نمود. شما کاربران عزیز رویش می توانید از روش های مختلفی که در ادامه این مطلب آورده ایم، استفاده نمایید تا همیشه در تمام فصول سال سبزی خشک خوش عطر داشته باشید.

نکات مهم قبل از خشک کردن سبزیجات

قبل از آشنایی با روش های خشک کردن سبزیجات بهتر است با نکات زیر آشنا شوید:

  • برای خشک کردن سبزیجات ابتدا سبزی تازه تهیه کنید. اگر خودتان سبزی کاشته اید سبزی ها را صبح و قبل از اینکه خورشید بر روی آنها بتابد، بچینید.
  • سبزیجات را پاک کنید. سبزی های زرد و پلاسیده را از سبزیجات سالم جداسازی نمایید.
  • سبزی ها را در آب سرد غوطه ور کنید، اما سبزی ها را بیش از اندازه در ظرف آب نگه ندارید، ده دقیقه تا یک ربع سبزی ها را داخل آب گذاشته و سپس چند بار آبکشی کنید تا گل و لای سبزیجات جدا شوند.
خشک کردن سبزی

چند روش خشک کردن سبزیجات

روش های مختلفی برای خشک کردن سبزیجات وجود دارد که عبارتند از:

خشک کردن سبزیجات در هوای آزاد

بعد از پاک کردن و شستن سبزیجات، اجازه دهید آب سبزیجات گرفته شود . سپس پارچه ای نخی را در سایه و در هوای آزاد بیاندازید و سبزیجات را روی آن پهن کرده و هر چند ساعت یک بار سبزی های روی آن زیر و رو کنید. پس از چند روز سبزی های شما خشک خواهند شد. پس از خشک شدن می توانید سبزی ها را با فشار دو دست خرد کنید و داخل شیشه ای تمیز بریزید و در جای خنک نگه داری نمایید.

بیشتر بخوانید
هر روز سه نکته خانه داری! سری 5

خشک کردن سبزیجات با باد پنکه

سبزی های شسته و آبکشی شده را روی پارچه ای تمیز و نخی پهن کنید و باد پنکه را روی سبزی تنظیم کنید. پس از ۱۰ الی ۱۲ ساعت پنکه را خاموش کرده و یک روز هم اجازه دهید سبزی ها در هوای آزاد بمانند تا کاملا خشک شوند.سبزی خشک شده به راحتی خرد می شود.

پنکه

خشک کردن سبزیجات خرد شده

بسیاری از خانم های کدبانو ایرانی سبزی های شسته و آبکشی شده را برای خشک شدن سریعتر خرد می کنند و سپس آنها را خشک می کنند. سبزی های خرد شده را می توان با روش های مختلف خشک نمود. پس از خشک شدن سبزی نیاز نیست که شما آن را خرد نمایید.

خشک کردن سبزیجات داخل در فر

برخی سبزیجات با رطوبت بالا را برای جلوگیری از کپک زدن می توان در فر سریع و راحت خشک کرد. لایه ای نازک از سبزیجات را روی یک سینی مسی اکسید نشدنی به صورت یکنواخت پهن کنید و سینی را در فر قرار دهید و فر را روی کمترین درجه تنظیم کنید و ظرف پر از سبزی خود را درون آن قرار داده و هر نیم ساعت یک بار سری به آن زده و آن را زیر و رو کنید و هر چند دقیقه یک بار سینی را بچرخانید تا حرارت به طور یکسان به تمامی نقاط برسد.

خشک کردن سبزیجات داخل در ماکروفر

پس از شستشو و خشک کردن کامل سبزی روی پارچه ای تمیز تکه ای دستمال کاغذی روی بشقاب انداخته و سبزی را روی دستمال پهن کنید، دقت داشته باشید که سبزی ها روی هم قرار نگیرند، بشقاب را داخل ماکروفر گذاشته و ماکروفر را روی قدرت بالا تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید
ظروف و لوازم استیل را بدون مواد شیمیایی بشویید

هر ۱۰ ثانیه یکبار در ماکروفر را باز کرده و سبزی را زیر و رو کنید، به طور کلی ۱ الی ۲ دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی زمان لازم است. بعد از اتمام زمان معین میتوانید سبزی های خشک شده را به سادگی با دست خرد کرده و داخل ظرف بریزید.

ماکروفر

خشک کردن سبزیجات روی بخاری

شما حتی می توانید در فصل سرد سال نیز سبزی خشک تهیه کنید. استفاده از شومینه و بخاری خیلی عالی است. در این روش سبزی را داخل یک کیسه پارچه ای بگذارید؛ سپس آن را بر روی رادیاتور یا بخاری با شعله کم قرار دهید تا خشک بشوند.

خشک کردن سبزیجات با روش آویزان کردن

برای خشک کردن سبزیجات به این روش ، آنها را پاک کرده و بشویدد و بعد از اینکه تقریبا آب آنها خارج شد، دسته بندی نمایید یعنی چند شاخه سبزی را کنار هم قرار داده و به صورت دسته ای کوچک با نخ یا کش به هم ببندید. سپس از ساقه به صورت وارونه در محلی دور از آفتاب که هوا جریان دارد، از گردن در روی طناب آویزان نمایید تا خشک شوند. آویزان کردن یکی از بهترین روش هاست زیرا عطر سبزی ها در این روش بیشتر باقی می ماند. دقت کنید مکانی که سبزی ها را آویزان می کنید ، آفتابگیر و پر گرد و غبار نباشد.

چرا رنگ برخی سبزی ها بعد از خشک شدن سیاه می شود؟

علت سیاه شدن رنگ سبزیجات خشک شده، به این معنی است که سبزی شما در زیر نور خورشید خشک شده است. بهتر است سبزیجات را دور از نور آفتاب و در محلی سایه خشک کرد تا رنگ آنها تغییر زیادی نکند. سبزیجات خشک در معرض نور آفتاب قرار بگیرند مقدار فراوانی از ویتامین A و C خود را از دست می دهند.

سبزی خشک

چرا سبزیجات خشک شده کپک می زنند؟

علت کپک زدن سبزیجات این است که شما زمان خشک کردن سبزی آنها را زیر و رو نمی کنید. علت کپک زدن سبزیجات این است که شما سبزی ها را روی زیراندازهای پلاستیکی پهن کرده اید.

بیشتر بخوانید
خوشمزه ترین خیارشور دنیا با این سبزی درست میشه

زیراندازهای پلاستیکی تبادل هوا را مختل می کند و بعد از چند ساعت سبزی ها حالت گندیدگی پیدا می کنند. اگر شما سبزیجات را نگذارید کامل خشک شوند و جمع کرده و درون شیشه بریزید پس از مدتی سبزی های شما کپک می زند.

نکات مهم برای خشک کردن سبزی

  1. برای گرفتن آب اضافی سبزی شسته شده، آنها را در کیسه پارچه ای بریزید و با کمک خشک کن ماشین لباسشویی آب آنها را بگیرید.
  2. از آنجا که سبزیجات خیلی زود خراب می شوند، برای جلوگیری از کپک زدگی هنگام خشک شدن سبزیجات را قبل از خشک کردن چند دقیقه ای در آب بجوشانید.
  3. زمانی که سبزی های شما کاملا خشک شدند و توانستید به راحتی در دستان خود خردشان کنید، آنها را جمع کنید. خشک نشدن کامل سبزیجات سبب کپک زن آنها می شود.
  4. بعد از اینکه سبزیجات را خشک کردید؛ برای نگهداری از، ظروف پلاستیکی یا شیشه ای می توانید استفاده کنید.
  5. شیشه حاوی سبزی خشک شده را در محل خشک و خنک بگذارید تا بتوانید به مدت یک سال از آن استفاده کنید.
  6. می توانید سبزی خشک شده را قبل از استفاده در غذا مدت ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس دهید و سپس آنها را آبکشی کنید و در نهایت داخل غذا بریزید.
  7. سبزیجاتی که به روش صنعتی خشک می شوند را باید قبل از استفاده شسته و در صورت نیاز به مدت ۲ ساعت خیسانده شوند.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=17277

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها