7

تنگی نفس بعد خوردن غذا از چیه؟

  • کد خبر : 20345
  • 06 تیر 1400 - 12:59
تنگی نفس بعد خوردن غذا از چیه؟

تمام علل تنگی نفس بعد غذا خوردن تنگی نفس بعد از غذا خوردن ممکن است به دلیل مشکلات ریوی یا قلبی و یا معده اتفاق بیفتد و همچنین ممکن است علامت یک واکنش آلرژیک شدید به غذا باشد که به آن آنافیلاکسی می گویند. اگر به غذا آلرژی داشته باشید، احتمالاً بیشتر اذیت می شوید […]

تمام علل تنگی نفس بعد غذا خوردن

تنگی نفس بعد از غذا خوردن ممکن است به دلیل مشکلات ریوی یا قلبی و یا معده اتفاق بیفتد و همچنین ممکن است علامت یک واکنش آلرژیک شدید به غذا باشد که به آن آنافیلاکسی می گویند.

اگر به غذا آلرژی داشته باشید، احتمالاً بیشتر اذیت می شوید و حتی ممکن است این آلرژی به قدری شدید باشد که زندگی شما را تهدید کند، اما اگر مطمئن هستید که به غذا آلرژی ندارید، حتما باید موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

گاهی اوقات این تنگی نفس بعد از غذا به قدری سخت می شود که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در این قسمت از بهداشت و سلامت رویش علل مربوط به تنگی نفس بعد از غذا را به طور مفصل برای شما توضیح خواهیم داد.

تنگی نفس

آنافیلاکسی

تنگی نفس بعد از خوردن غذا، اولین علامتی است که به دلیل آنافیلاکسی تجربه می کنید. این حساسیت شدید حتی زندگی را تهدید می کند. همچنین ممکن است چند دقیقه یا حتی دو ساعت بعد از غذا خوردن هم طول بکشد.

اگر چه بعضی از افراد که به آنافیلاکسی مبتلا هستند، ممکن است فقط علائم خفیف و ملایم تنفسی داشته باشند اما بعضی از آن ها دچار حمله شدید آسم هم خواهند شد.

اگر اخیراً غذایی خورده اید که می دانستید به آن آلرژی دارید و حالتی شبیه به حمله آسم به شما دست داده، حتماً باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید. ممکن است در این شرایط پزشک یک آمپول تجویز کند که در صورت مشاهده آنافیلاکسی، بتوانید خودتان آن را تزریق کنید.

آنافیلاکسی

سوزش و رفلاکس معده

افراد مبتلا به سوزش معده یا همان بیماری رفلاکس معده، ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی تنگی نفس پیدا کنند. در واقع علت این است که محتوای شکم در چنین حالتی در جهت اشتباه قرار می گیرد. علائم رایج سوزش معده شامل درد و سوزش در قفسه سینه است و احساس می کنید که غذا در گلوی شما گیر کرده است.

بیشتر بخوانید
رژیم لاغری برای چه کسانی مناسب نیست؟

تنگی نفس، سرفه یا خس خس کردن سینه بعد از وعده های غذایی خیلی اتفاق رایجی نیست. پس باید آن را جدی بگیرید؛ مخصوصا اگر به طور مکرر اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است دچار سکسکه شوید یا گلو درد هم احساس کنید.

مشکل معده و تنگی نفس

بیماری مزمن انسداد ریه

افرادی که به بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا هستند، معمولاً بعد از خوردن یک وعده غذایی دچار تنگی نفس یا خس خس سینه می شوند؛ مخصوصاً زمانی که غذای زیادی خورده باشند، بیماری مزمن انسدادی ریه به دلیل وجود مواد آلوده در هوا مثل دود سیگار تشدید می شود و همچنین ممکن است احساس فشار در قفسه سینه و سرفه مزمن را ایجاد کند. در چنین حالتی مشکل شما هیچ ربطی به سیستم گوارشی تان ندارد.

از آن جایی که وعده های غذایی بزرگ تر و حجیم تر، انرژی بیشتری برای گوارش نیاز دارند، در نتیجه فضای بیشتری را در قفسه سینه و شکم اشغال می کنند و با فشار زیادی روی ریه و دیافراگم بعد از خوردن وعده غذایی حجیم مواجه می شوید.

اگر پزشک تشخیص داد که شما به بیماری انسدادی ریه مبتلا هستید، بهتر است که وعده های غذایی خود را با حجم کمتر میل کنید و تا جایی که می توانید از تنگی نفس بعد از غذا جلوگیری کنید. همچنین ممکن است به شما پیشنهاد کنند که از مصرف نمک اجتناب کنید زیرا حساسیت قلبی را افزایش می دهد.

بیماری انسداد ریه

بیماری فتق و بیماری قلبی

بیماری فتق و بیماری قلبی در کنار تمام مواردی که در بالا نام بردیم، می تواند علت تنگی نفس بعد از مصرف غذا باشد. افرادی که علائم را به طور مکرر احساس می کنند اما خودشان مطمئن هستند که آلرژی ندارند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و علت اصلی را ریشه یابی کنند.

بیشتر بخوانید
این روزها آرتروز زانو را با چه روشی درمان می کنند؟

اختلال اضطراب

این اختلال نوعی بیماری روانی شایع است که علائم متعددی دارد، اما اگر اضطراب شما با عوامل تغذیه ای و افزایش وزن مرتبط باشد. احتمال دارد وعده های غذایی که می خورید باعث تنگی نفس و سایر علایم از قبیل تهوع، سرگیجه، درد قفسه سینه و ترس شود.

*اگر تنگی نفس شما به شدت افزایش پیدا کرد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و آن را جدی بگیرید، زیرا اگر واکنش آنافیلاکسی تحت درمان قرار نگیرد، خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=20345

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها