داغ‌ترین‌ها

4

لیست غذای پیشنهادی برای شام امشب ۸ تیر

  • کد خبر : 20809
  • 09 تیر 1400 - 5:33
لیست غذای پیشنهادی برای شام امشب ۸ تیر

لیست پیشنهادی غذا برای شام بسیاری از افراد هر روزه از خود می پرسند که برای وعده غذایی شام چه چیزی تهیه کنند که هم مناسب باشد و هم تکراری نباشد. داشتن یک لیست کامل و خلاصه برای پیشنهاد غذا می تواند کمک شایانی به انتخاب بدون دغدغه غذا برای شام شما بکند. باقالی پلو […]

لیست پیشنهادی غذا برای شام

بسیاری از افراد هر روزه از خود می پرسند که برای وعده غذایی شام چه چیزی تهیه کنند که هم مناسب باشد و هم تکراری نباشد. داشتن یک لیست کامل و خلاصه برای پیشنهاد غذا می تواند کمک شایانی به انتخاب بدون دغدغه غذا برای شام شما بکند.

باقالی پلو با گردن :

باقالی پلو یکی از مجلسی ترین غذا های ایرانی اصیل می باشد که شما می توانید برای مهمان هایتان تهیه کنید. شما می توانید این غذا خوشمزه را همراه با گوشت گردن تهیه کنید و از طعم بی نظیر این غذا لذت ببرید.

شما می توانید این غذای مجلسی را همراه با ترشی کلم قرمز؛ انواع سالاد و انواع ترشی سرو کنید. برای نوشیدنی هم می توانید از نوشابه و دوغ استفاده کنید.

باقالی پلو

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

مواد لازم برای ۴ نفر
گردن کامل گوسفندی۱ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
برگ بو۴ عدد
سیر۲ حبه
چوب دارچین۲ تکه
رزماری۴ شاخه
زعفران دم کرده½ فنجان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت گردن گوسفندی

مرحله اول

برای تهیه گردن گوسفندی ابتدا پیاز ها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و در یک قابلمه مناسب به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا سبک شوند. سپس سیرها را با رنده ریز رنده کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سیرها را در حدی تفت می دهیم که عطرشان بلند شود، سپس گردن گوسفندی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا سرخ شود، سپس زعفران دم کرده را به همراه رزماری، برگ بو، چوب دارچین و مقدار کمی فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گردن با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که برای پخت غذاهایی مثل گردن به روش رستورانی باید حوصله به خرج داد.

مرحله چهارم

حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان برای پخت گردن زمان نیاز است. به هیچ وجه به جای چوب دارچین از پودر دارچین نباید استفاده کنیم، چون رنگ غذا را تیره و کدر می کند. در حین پخت گردن هر یک ساعت یک بار باید به آن سر بزنیم.

مرحله پنجم

چون آب موجود در قابلمه کم است، باید هر یک ساعت یک بار به غذا سر بزنیم و با ملاقه از آب موجود در قابلمه روی گردن بریزیم تا خشک نشود. در یک ساعت پایانی که گردن تقریبا پخته است، می توانیم نمک غذا را اندازه کنیم.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که گردن باید با آب کم پخته شود تا خوشمزگی اش حفظ شود، در صورتی که احساس کردیم آب موجودر در قابلمه کم است، می توانیم به مروز یک لیوان دیگر آب جوش به قابلمه در بازه های زمانی مختلف اضافه کنیم.

مواد مورد نیاز برای تهیه برنج

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
باقالی۲ پیمانه
شوید خشک۱ پیمانه
کره۱۰۰ گرم
دارچین½ قاشق غذاخوری
نمک و روغنبه مقدار کافی
مرحله اول

برای تهیه باقالی پلو مجلسی ابتدا برنج را نسبت به نوع آن با آب ولرم می خیسانیم. سپس داخل یک قابلمه مناسب تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. سپس باقالی ها را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

زمانی که باقالی ها را اضافه کنیم، آب جوش چند لحظه از حالت جوشیدن خارج می شود . باید کمی صبر کنیم تا دوباره به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب مجددا شروع به جوشیدن کرد، برنج خیسانده شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا برنج را کمی هم می زنیم تا به هم نچسبند، سپس صبر می کنیم تا برنج از حالت خاتمی خارج شود و کمی نرم شود، سپس آنرا داخل آبکش می ریزیم و با آب معمولی می شوییم تا نمک اضافی موجودر برنج شستشه شود.

مرحله چهارم

قابلمه ای که برای پخت باقالی پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس به دلخواه برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی اسلایس شده استفاده می کنیم و در ته قابلمه می چینیم.

مرحله پنجم

حالا با یک لایه برنج روی ته دیگ را می پوشانیم، سپس کمی شوید خشک روی برنج می پاشیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا شوید و برنج تمام شوند و قابلمه پر شود. حالا روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و حرارت را زیاد می کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه داخل قابلمه به خوبی بخار جمع شد، حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم باقالی پلو به مدت یک ساعت دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید، کره را با پودر دارچین مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم.

کباب تابه ای آبدار

کباب تابه ای یکی از غذاهای پر طرفدار و آسانی می باشد که می توانید آن را برای خانوادتان در وعده غذایی شام تهیه کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید این غذا خوشمزه را نیز می توانید همراه با برنج نیز تهیه کنید. طرز تهیه آن را در رویش بخوانید.

شما می توانید برای طعم دهی بیشتر به این غذا آن را همراه با گوجه و سیب زمینی سرخ شده سرو کنید و کنار آن از انواع ترشی، سبزی، ماست و دوغ محلی استفاده کنید و طعم آن را دو چندان کنید.

کباب تابه ای

طرز تهیه کباب تابه ای آبدار و لذیذ

مواد لازم کباب تابه ای زعفرانی و ساده

  • گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • آبلیمو ۱ ق غذا خوری
  • سماق ۱.۵ ق غذا خوری
  • کره ۲۵ گرم
  • گوجه فرنگی ۳ عدد
  • عصاره گوشت ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری، پودر سیر به مقدار لازم
بیشتر بخوانید
طرز تهیه دمی باقالی زرد؛ غذای خوشمزه بدون گوشت
مرحله اول: مخلوط کردن مواد کباب تابه

ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. سپس آب پیاز را کاملا گرفته تا باعث وا رفتگی کباب تابه ای نشود. سپس گوشت چرخ کرده را به کاسه اضافه کنید. در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه و سماق و آبلیمو تازه و عصاره گوشت را بریزید.

مرحله دوم: ورز دادن مواد

در ادامه مواد را خوب ورز دهید تا کاملا مخلوط و منسجم شوند. می توانید مواد را با کمک استند میکسر یا تیغه خمیر زن غذاساز ورز دهید یا ۱۰۰ بار گوشت را داخل کاسه بکوبید تا منسجم شود. اگر زمان کافی برای تهیه کباب تابه ای داشتید، می توانید داخل یخچال کمی استراحت دهید.

مرحله سوم: پخت کباب تابه ای

پس از اینکه مایه کباب آماده شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقدار کمی کره و روغن مایع داخل آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. سپس مایه کباب را کف تابه بریزید و روی آن را با دست یا قاشق به صورت یکدست صاف کنید. در این مرحله باید حرارت زیر تابه بسیار کم باشد و در تابه را برای ۵ دقیقه بگذارید تا کمی صبر کنید تا کباب خودش را بگیرد. سپس آنرا با کارد به صورت طولی ( مانند کباب کوبیده ) برش بزنید. در صورتی که روغن درون تابه کم بود، در این مرحله کمی روغن مایع به تابه اضافه کنید و در تابه را بردارید.

مرحله چهارم: تهیه کباب تابه ای

پس از اینکه یک سمت کباب ها به طور کامل سرخ شد، آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در مرحله بعدی باید سس کباب تابه ای را تهیه کنید. برای این منظور رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید. کمی زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. پس از اینکه دو سمت کباب سرخ شد، سس را به تابه اضافه می کنیم.

در  این مرحله باید اجازه دهید سس با حرارت ملایم به خورد کباب ها برود و کباب ها را طعم دار کند. همچنین آب اضافی داخل تابه تبخیر شود. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت کباب گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید و در کنار کباب ها داخل تابه قرار دهید تا گوجه فرنگی ها هم همزمان با کباب تابه ای آماده شوند. پس از اینکه کباب آماده شد آنرا با سیب زمینی سرخ کرده و گوجه فرنگی تزیین کنید و به همراه برنج یا نان سرو کنید.

نکات کلیدی در تهیه کباب تابه ای مجلسی و ساده
  1. ریختن سس گوجه در کنار کباب تابه ای سلیقه ای می باشد و می توانید حذف کنید.
  2. برای تهیه کباب تابه ای بدون روغن، بهتر است از تابه نچسب و گریل استفاده کنید.
  3. اگر می خواهید کباب تابه ای آبداری داشته باشید، حتما با حرارت ملایم اجازه دهید تا پخته شود.
  4. افزودن عصاره گوشت اختیاری می باشد.
  5. می توانید از سیخ چوبی برای کباب تابه ای استفاده کنید.
  6. اگر گوشت شما یخ زده می باشد، حتما بعد از باز شدن یخ آب اضافی آن را کاملا بگیرد.
  7. به جای پودر سیر از خود سیر می توانید استفاده کنید.
  8. به دلخواه می توانید کمی فلفل سبز نیر در کنار کباب تابه ای سرخ کنید.

خورش قیمه

خورش قیمه غذای اصیل و قدیمی ما ایرانی ها می باشد. شما می توانید برای مهمان های خودمانی تان این غذا را تهیه کنید و برای مهمان هایتان آن را سرو کنید. این غذای خوشمزه طرفداران زیادی دارد به خصوص اگر قیمه ای که تهیه می کنید کاملا جا افتاده باشد. طرز تهیه این غذا را در زیر بخوانید.

شما می توانید این غذای اصیل را همراه با ماست، سبزی، انواع سالاد و ترشی سرو کنید. ولی بهترین ترکیب ماست و دوغ محلی می باشد.

خور قیمه

طرز تهیه خورش قیمه عالی و مجلسی

مواد لازم خورش قیمه

  • لپه ۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۴ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • سیب زمینی درشت ۲ عدد
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
مرحله اول: آماده سازی لپه

برای تهیه خورش قیمه مجلسی بهتر است حدود ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی لپه ها را در یک کاسه آب بخیسانید. هر ۳۰ دقیقه یک بار آب شان را تعویض کنید و برای اینکه بوی بد لپه از بین برود، بهتر است لپه ها را داخل قابلمه ریخته و روی آن مقداری آب بریزید و چندتا جوش که خورد کف روی آن را بگیرد و آبکش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

برای شروع آشپزی پیازها را به صورت ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد، پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود. سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در همین حین گوشت را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید.

مرحله سوم: افزودن لپه

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن لپه هایی که از قبل خیسانده اید و جوش خورده را اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شوند باید ادامه دهید.

بیشتر بخوانید
طرز تهیه سس مایونز؛ به همین راحتی
مرحله چهارم: افزودن رب

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود. این کار علاوه بر اینکه بوی خامی رب را می گیرد، باعث می شود خورش رنگ بهتری در پایان پخت داشته باشد.

مرحله پنجم: پخت خورش قیمه مجلسی

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید، چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید گوشت و لپه با حرارت ملایم به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱ ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

مرحله ششم: آماده سازی و افزودن لیموعمانی

می توانید لیموعمانی ها را وسط به دو نیم کرده و هسته لیمو را جدا کنید. این کار باعث می شود تلخی لیمو عمانی گرفته شود و طعم خورش را تلخ نکند. پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پخت، لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه هم به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم: تهبه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه

حالا باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از اینکه خورش تقریبا آماده شد، زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش های نذری شود.

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید. در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله پایانی باید سیب زمینی را آماده کنید. برای این منظور سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها پاک شود.

مرحله هشتم: افزودن سیب زمینی

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از اینکه سیب زمینی ها را سرخ کردید، آنها را کنار بگذارید تا خورش کاملا آماده شود. پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد، آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید. در پایان خورش قیمه را با برنج سرو کنید.

طعم خورش قیمه نذری

برای اینکه طعم خورش قیمه شبیه به خورش های نذری شود، باید در مراحل پایانی پخت کمی دارچین ( برای ۴ نفر نصف قاشق مرباخوری دارچین یا یک چوب دارچین ) به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر پودر دارچین را در مراحل ابتدایی پخت خورش به آن اضافه کنید، باعث کدر شدن رنگ خورش می شود.

البته اگر می خواهید در مراحل اولیه پخت خورش قیمه دارچین را اضافه کنید، می توانید از چوب دارچین استفاده کنید. با انجام این کار طعم دارچین کاملا وارد خورش می شود و روی رنگ خورش نیز تاثیر منفی نمی گذارد.

جلوگیری از تلخ شدن خورش قیمه

همانطور که می دانید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. ضمن اینکه با ترفند در آب قرار دادن لیمو عمانی می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.

در صورتی که خورش قیمه شما تلخ شده است، می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آنرا تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش خود سیب زمینی آبپز کنید. سپس سیب زمینی آبپز شده را کاملا له و به خورش در حال پخت اضافه کنید.

رنگ خورش قیمه

رنگ دهنده های خورش قیمه رب گوجه فرنگی و زعفران هستند. هر چه بیشتر در خورش خود زعفران استفاده کنید، خورش خوشرنگ تر می شود. در خورش های نذری مقداری زیادی زعفران استفاده می شود. به همین دلیل خیلی خوشرنگ می شوند.

نکته دیگر در مورد رنگ خورش قیمه ، تفت دادن رب گوجه فرنگی است ، در صورتی که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید، هم روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد ، هم باعث خوشرنگ تر شدن رنگ خورش می شود.

فوت و فن های تهیه خورش قیمه مجلسی با طعم عالی و بی نظیر
  1. بهتر از لیموعمانی استفاده کنید. استفاده مستقیم از لیموترش باعث می شود رنگ خورش را از بین ببرد.
  2. بهترین ظرف برای پخت خورش های سنتی مسی و روحی می باشد.
  3. از نکات مهم تهیه خورش جا افتاده پخت آرام با شعله ملایم است.
  4. افزودن کمی گلاب طعم و مزه بسیار خوبی به قیمه می دهد.
  5. تفت دادن لپه با گوشت باعث می شود در هنگام پختن له نشود.
  6. بهتر است از گوشت سردست گوسفند استفاده کنید اما بعضی ها طبق ذائقه از گوشت گوساله نیز استفاده می کنند.

پیشنهاد غذا مخصوص برای شام

کوفته

این غذای لذیذ اصالتا برای تبریز می باشد که در میان تبریزی ها یک غذای مخصوص و خوشمزه برای مهمان های ویژه شان می باشد. این غذای خوشمزه و اصیل طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد . طرز تهیه کوفته تبریزی را در زیر بخوانید.

این غذای خوشمزه و اصیل را همراه با سبزی، ماست، ترشی و دوغ محلی سرو کنید.

کوفته

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی

مواد لازم کوفته تبریزی اصل

  • پیاز ۱ عدد
  • لپه ۱ لیوان
  • برنج ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • تره و مرزه به اندازه کافی
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده ۱ کیلوگرم
  • آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
  • سبزی کوفته ۵ قاشق غذاخوری
  • آلو ، زرشک و گردو به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ آبپز به تعداد کوفته ها (دلخواه)
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
بیشتر بخوانید
طرز تهیه سس کلم بروکلی؛ به همین راحتی
مرحله اول: آماده سازی سبز کوفته

ابتدا اشاره به این موضوع مهم است که سبزی های کوفته تبریزی جعفری،مرزه،ترخون،نعناع و گشنیز هستند. نعناع را از همه کم تر استفاده می کنیم تا تلخ نشود. از قبل آن ها را پاک می کنیم و می شوییم. روی تخته ساطوری می کنیم و بسته بندی می کنیم تا هر زمان تمایل به درست کردن این غذای لذیذ داشتیم، نگران نداشتن سبزی آن نباشیم.

مرحله دوم: آماده سازی لپه

لپه را از شب قبل در کاسه ای پر از آب می ریزیم .۲ الی ۳ بار آن آن را بیرون می ریزیم و مجددا پر می کنیم تا خیس بخورد و نفخ آن از بین برود. سپس لپه را در قابلمه ای کوچک می ریزیم. روی آن آب می گیریم و حرارت را ملایم می کنیم تا نیم پز شود. آن وقت با آب سرد آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: پخت برنج

در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم . کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب زود به جوش بیاید. آنگاه برنج را می شوییم و داخل آب در حال جوش می ریزیم. پس از اینکه کمی دندان گیر بود و آبکش می کنیم. لپه و برنج نیم پز را با گوشت کوب می زنیم تا نیم کوب شوند نه کاملا له شوند.

مرحله سوم: آبپز کردن تخم مرغ

اگر تمایل دارید داخل کوفته ها تخم مرغ نیز بگذارید، باید آن ها را آبپز کنید. در قابلمه ای آب می ریزیم و تخم مرغ ها را در پلاستیک فریزر می گذارید و گره می زنید و داخل آب قرار می دهیم تا کاملا پخته و آبپز شوند و پوست آن ها را می گیریم.

مرحله چهارم: تهیه سس کوفته تبریزی

در یک قابلمه یا تابه بزرگ ۴ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم. پیاز داغ ،رب گوجه فرنگی ،مرزه ،تره ،دارچین،نمک و فلفل را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب بجوش بیاید. سپس حرارت را کم می کنیم تا سس به آرامی آماده استفاده شود.

مرحله پنجم: تهیه کوفته

پیاز را پوست می گیریم. می شوییم. رنده ریز می کنیم و آب آن را کاملا می گیریم و با گوشت مخلوط می کنیم. فلفل سیاه،نمک،آرد نخودچی و زردچوبه را روی آن می ریزیم و ۳ دقیقه خوب ورز می دهیم. لپه و برنج نیم کوب شده را اضافه می کنیم و مجددا ۵ دقیقه ورز می دهیم.

نکته حائز اهمیت در آماده کردن کوفته ورز دادن است تا مواد کاملا به خورد هم برود و طعم آن بهتر می شود.سبزی کوفته را که از قبل آماده کرده ایم را اضافه می کنیم و ورز می دهیم. در آخر تخم مرغ ها را در پیاله ای می شکنیم و اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم تا به راحتی بتوانیم ی گلوله گرد با آن درست کنیم.

مرحله ششم: افزودن آلو و زرشک

سپس از مواد به اندازه یک لیمو بزرگ از مایه کوفته بر می داریم. یک دایره با کف دو دست درست می کنیم و وسط آن را گود می کنیم.و ۱ عدد تخم مرغ کامل و آلو و گردو و زرشک را داخل آن قرار می دهیم (هر کدام از مواد را تمایل نداشتید می توانید از داخل کوفته حذف کنید)و به صورت یک دایره گرد می کنیم. تمامی کوفته ها را به این صورت آماده می کنیم و در قابلمه ای که سس در حال آماده شدن است می چینیم.

مرحله هفتم: پخت کوفته تبریزی

حرارت باید کم یا ملایم باشد. چون اگر زمانی که سس در حال قل زدن باشد کوفته ها را در آن بگذاریم ممکن است کوفته ها از هم باز شوند. توجه داشته باشدی که در  ۵ الی ۱۰ دقیقه اول که کوفته ها را می چینیم، اصلا درب قابلمه را نمی گذاریم و تا ۱۵ دقیقه اصلا به آن ها دست نمی زنیم. چون ممکن است ترک بخورند.

پس از ۳۰ دقیقه از زمانی که کوفته ها را در سس چیدیم گذشت آن ها را آرام جابه جا می کنیم و بر می گردانیم. باز تذکر می دهم این کار را آرام انجام می دهیم و از ابتدا تا انتهای پخت کوفته ها درب قابلمه را نصفه می گذاریم. حدود ۱ ساعت بعد کوفته ها آماده می شوند. کوفته های آماده شده را در ظرف می کشیم، با زرشک گردو تزئین می کنیم و با نان سرو می کنیم.

نکات کلیدی در تهیه کوفته تبریزی اصل و مجلسی

  1. مهم ترین نکته کوفته تبریزی نیم پز شدن لپه و برنج است و نباید کاملا مغز پخت شود، وگرنه مواد شل و باعث وا رفتن کوفته می شود.
  2. گلوله ها باید کاملا خوب گرد شوند و نباید هیچ درزی داشته باشد وگرنه داخل سس باز می شود.
  3. گوشتی انتخاب کنید که از ترکیب گوسفندی و گوساله باشد و نباید خیلی چرب باشد.
  4. برای ایجاد چسبندگی دوبار گوشت را چرخ کنید.
  5. میزان سس نباید خیلی زیاد و نه خیلی باشد، کوفته از نیمه بیشتر باید در سس باشند.
  6. به دلخواه می توانید در سس کمی هویج یا سیب زمینی نگینی شده بریزید.
  7. برای خوشمزه تر شدن کوفته از یک عدد عصاره گوشت استفاده کنید.
  8. اگر زمان برای تهیه کوفته دارید، می توانید نیم ساعت مواد کوفته را در یخچال استراحت دهید.
  9. برای پخت و جا افتادن یک کوفته خوشمزه ۲ ساعت زمان لازم است.
  10. افزودن آرد و تخم مرغ مانع متلاشی شدن کوفته می شود.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=20809

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها