داغ‌ترین‌ها

ماسکی جادویی برای لایه برداری کامل پوست صورت راز تلخ زندگی نیوشا ضیغمی فاش شد سنگ تمام پیمان معادی برای مریلا زارعی چرا کوبیده مرغ به سیخ نمیچسبه و به دست میچسبه؟ تیره ترین لک صورت را با آب پیاز درمان کنید + ماسک عذرخواهی آقای بازیگر بخاطر توهین زشت به زنان اصل ماجرای پارسا پیروزفر و بهاره مصدقیان + عکس جنجالی جوجه کباب رستورانی با چه موادی مزه دار میشه؟ داروهایی که افسردتون میکنن!! رازی که آناهیتا همتی درباره همسرش فاش کرد پیام احساسی نرگس محمدی برای تولد فریبا نادری علت بوی زهم تخم مرغ در املت و نیمرو + راه حل خطر عمل تغییر رنگ چشم؛ حقیقتی که نمیدونی عکس دیده نشده پارسا پیروزفر و بهاره مصدقیان آموزش پیتزا فوری بدون نیاز به خمیر و فر جواب رٌک نعیمه نظام دوست درباره دلیل ازدواج نکردنش راز سفت و خشک نشدن کوبیده مرغ رستورانی دلتنگی منوچهر هادی برای صاحب این عکس عاشقانه طرز تهیه دیزی سنگی لعاب دار خوشمزه روی گاز عکس ساختگی رضا داوودنژاد و عسل بدیعی

4

احساس فشار داخل کدام قسمت سر جدی است ؟

  • کد خبر : 20896
  • 09 تیر 1400 - 21:40
احساس فشار داخل کدام قسمت سر جدی است ؟

فشار داخل سر از چیست ؟ گاهی اوقات به دلیل بروز یکسری مشکلات در سر ، ممکن است که در آن قسمت احساس فشار و سنگینی داشته باشیم که این احساسات از خفیف تا شدید متغیر هستند . هر مشکلی در سر که باعث ایجاد فشار در داخل سر شود برای ما خطرناک نخواهد بود. […]

فشار داخل سر از چیست ؟

گاهی اوقات به دلیل بروز یکسری مشکلات در سر ، ممکن است که در آن قسمت احساس فشار و سنگینی داشته باشیم که این احساسات از خفیف تا شدید متغیر هستند . هر مشکلی در سر که باعث ایجاد فشار در داخل سر شود برای ما خطرناک نخواهد بود.

شایع ترین مشکلی که باعث فشار داخل سر می شود سردرد های تنشی است که بر سینوس ها و عفونت گوش تاثیرگذار است. فشار غیر طبیعی یا شدید داخل سر بعضی اوقات نشان دهنده یک وضعیت پزشکی جدی مانند تومور مغزی و یا آنوریسم می باشد، اما با این وجود چنین مشکلاتی در نتیجه فشار داخل سر نادر هستند.

فشار در قسمت های مختلف سر نشانه چیست ؟

دانستن محل دقیق درد به پزشک در تشخیص بهتر او کمک می کند . برخی دلایل احتمالی فشار داخل سر و قسمت هایی که درگیر می کند ، عبارتند از:

  1. اگر فشار در تمام قسمت های سر باشد به علت ضربه مغزی، آسیب دیدگی و سردرد های تنشی است.
  2. اگر فشار در بالای سر باشد به علت سردرد های تنشی است.
  3. اگر فشار در جلوی سر و یا پیشانی باشد به علت سردرد های سینوسی و تنشی است.
  4. اگر فشار در صورت ، چانه و فک باشد به علت سردرد های سینوسی، تنشی و مشکلات دندانی است.
  5. اگر فشار درچشم ها و ابروها باشد علت آن سردرد های سینوسی است.
  6. اگر فشار در گوش ها و شقیقه ها باشد علت آن مشکلات گوش و دندانی ، سردردهای سینوسی و تنشی است.
  7. اگر فشار در یک طرف سر باشد علت آن مشکلات گوش و دندان و میگرن است.
  8. اگر فشار در پشت سر و یا گردن باشد علت آن ضربه مغزی ، آسیب دیدگی ، مشکلات دندان و سردرد های تنشی است.
فشار در پشت سر

دلایل احساس فشار داخل سر چیست ؟

فشار داخل سر به علل مختلفی بستگی دارد اما سردرد های تنشی و سینوسی از شایع ترین علل ها می باشند.

۱. سردرد های تنشی :

درد ناشی از سردرد های تنشی عموما از خفیف تا شدید متغیر هستند . برخی از افراد درد آن را شبیه یک نوار کشی که به دور سر محکم بسته شده است و به سر فشار وارد می کند ، توصیف می کنند.

سردرد های تنشی از رایج ترین سردرد ها می باشند و حدود ۴۲ درصد از افراد در طول زندگی آن را تجربه خواهند کرد ، با این حال علت آن به خوبی شناخته نشده است . از علل این سردرد می توان به استرس، اضطراب ، افسردگی و وضعیت بدنی ضعیف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
ادل برای زیبایی پوستش چیکار میکنه؟

۲. سردرد های سینوسی و سایر مشکلات سینوس ها :

این سردرد ها براثر فشاری مداوم در پیشانی، گونه ها، بینی ، فک و یا گوش رخ می دهند که ممکن است شخص علائم مختلفی از جمله کیپ شدن بینی را تجربه کند.

سینوس ها حفره های متصلی در پشت پیشانی ، چشم ها ، گونه ها و بینی هستند و هنگامی که ملتهب شوند مخاط اضافی ایجاد می کنند که باعث ایجاد فشار در سر خواهند شد . علت سردرد های سینوسی، آلرژی، سرماخوردگی ، آنفولانزا و عفونت های سینوسی ( سینوسیت) می باشد.

۳. میگرن :

درد میگرن معمولا به دردی ضربان دار تلقی می شود که عموما باعث تیر کشیدن در سر نیز می شود . میگرن در یک طرف سر اتفاق میفتد و می تواند آنقدر شدید باشد که فرد را ناتوان از انجام هرفعالیتی کند و اغلب با تهوع ، استفراغ و حساسیت به نور همراه است.

میگرن یک سردرد متداول در بین مردم می باشد که در ابتدای نوجوانی و یا جوانی ظاهر می شود و تمایل به تشدید و یا به اصطلاح عود دارد . میگرن اغلب شامل علائم هشدار دهنده نیز می باشد . دلیل اصلی میگرن ناشناخته است، اما فاکتور های ژنتیکی و محیطی در آن دخالت دارد.

۴. مشکلات گوش :

فشاری کسل کننده اما مداوم که در شقیقه ها، گوش ها، فک و یا یک طرف سر به وجود میاید و می تواند یک طرف و یا دو طرف سر را تحت تاثیر قرار دهد . عفونت و گرفتگی گوش از جمله مشکلات شایع گوش هستند که می توانند فشاری را داخل سر ایجاد کنند.

از علل گرفتگی گوش میتوان به فشار جوی داخل گوش ، عفونت گوش ، انسداد مخاط گوش ، عفونت گوش داخلی ، عفونت گوش بیرونی (در شناگران) و پارگی پرده گوش اشاره کرد.

گوش و سردرد

۵. سردرد های دیگر :

احساس فشار ، ضربان و تیر کشیدن در یک طرف و یا تمام سر که همراه درد چشم نیز باشد، احساساتی است که حین سردرد تجربه می شوند. بیشتر افراد در هر سنی سردرد را تجربه می کنند.

صدها نوع سردرد وجود دارد، از جمله آنها سردرد های خوشه ای ، بازگشتی ، کافئینی و…. است . سردرد ها بر اثر طیف وسیعی از عوامل ایجاد می شوند که برخی از آن ها نشان دهنده یک وضعیت مهم پزشکی هستند. درحالی که برخی دیگر علامت یک بیماری دیگر می باشند.

۶. ضربه مغزی و آسیب دیدگی سر :

احساس فشار خفیفی در سر که مرتبط با سردرگمی ، حالت تهوع و سرگیجه می باشد . ضربه مغزی یک صدمه خفیف در سر است و هنگامی رخ می دهد که مغز حین یک مشکل ، لرزش و یا تکان داشته باشد.

بیشتر بخوانید
پدر شدن تو چه سنی مساویه با بچه سالم تر؟

این ضربه بر فعالیت های مغز تاثیر می گذارد و در حقیقت سلول های مغز آسیب خواهند دید. علت آن هم صدمه ناگهانی به سر و ضربه زدن به آن است که باعث می شود فرد ضربه مغزی شود ، این شرایط بیشتر حین سقوط ، تصادفات رانندگی و صدمات ورزشی اتفاق خواهد افتاد.

۷. تومور مغزی :

با وجود تومور مغزی فشار سنگینی در سر و گردن احساس می شود که باعث سردرد های شدیدی خواهد شد . این سردرد ها اغلب با مشکلاتی در حافظه ، بینایی و راه رفتن همراه هستند.

تومور مغزی به علت رشد و تکثیر بیش از حد سلول های مغز رخ می دهد. در نتیجه یک توده غیر طبیعی را در مغز تشکیل می دهند . تومور های مغزی می توانند خوش خیم (غیر سرطانی ) و یا بد خیم ( سرطانی) باشند . آن ها ممکن است در مغز تشکیل شوند (تومور های اولیه) و به قسمت های دیگری از بدن جریان یابند (تومورهای ثانویه).

۸. آنوریسم مغزی :

درد شدیدی که ناگهان در سر احساس شود نشان دهنده ابتلا به آنوریسم مغزی است. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، آن را بدترین نوع سردرد در زندگی خود توصیف می کنند.

آنوریسم مغز یک برآمدگی در رگ خونی مغز است که فشار بیش از حد به سر باعث پارگی و خونریزی آن خواهد شد. علل آنوریسم مغزی به خوبی درک نشده است، اما عواملی چون فشار خون بالا، سیگار کشیدن و بالا رفتن سن در آن دخیل هستند.

آنوریسم مغزی

۹. دیگر شرایط :

بعضی از شرایط نیز باعث فشار در سر می شوند که عبارتند از:

  1. کم آبی بدن و یا گرسنگی
  2. عفونت دندان ویا مشکلات دندان پزشکی
  3. خستگی و یا مصرف داروهای که باعث بی حالی شود.
  4. فشار خون بالا
  5. عفونت هایی مانند مننژیت و آنسفالیت
  6. فشار در عضلات سر و گردن
  7. سکته و یا حمله های ایسمیک مغزی

چه عوامل دیگری باعث فشار داخل سر می شود؟

بعضی اوقات فشار داخل سر خود به خود رخ می دهد، اما ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد که برخی از آنها عبارتند از :

۱. فشار در گوش و سر:

فشار در گوش و سر می تواند به علت عفونت گوش ، انسداد مخاط گوش و عفونت های دندانی باشد.

۲. فشار در سر و احساس سرگیجه :

سرگیجه به همراه احساس فشار در سر به علت مواردی چون :واکنش های آلرژیک، ضربه مغزی و یا آسیب دیدگی سر، کمبود آب بدن، گرما زدگی، فشار خون بالا، عفونت، میگرن، حمله های ناگهانی و هول کردن باشد.

بیشتر بخوانید
انواع و علائم گرمازدگی و درمان آن در طب سنتی

۳. فشار در سر و اضطراب :

سردرد های تنشی معمولا به اضطراب و استرس مربوط می شوند.

۴. فشار در سر و گردن :

گاهی اوقات اعصاب و ماهیچه های گردن باعث ایجاد فشار داخل سر می شوند که این فشار باعث سردرد های تنشی و میگرن خواهد شد.

۵. فشار در سر و چشم :

فشار در سر و چشم می تواند نشانه آلرژی، عفونت سینوسی و فشار در چشم باشد. میگرن و سردرد های دیگر نیز در این فشار نقش دارند.

فشار در سر و چشم

درمان های خانگی فشار های داخل سر :

بعضی از این فشار های داخل سر به درمان های پزشکی نیاز ندارند و درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود آن ها کمک کند . سردرد های تنشی با استرس، خواب ناکافی ، افسردگی و اضطراب همراه هستند.

گاهی اوقات خانم ها نیز در دوران قاعدگی این سردرد ها را تجربه می کنند. در ادامه به معرفی راهکار هایی برای تسکین این سردرد های مزمن می پردازیم:

  1. استرس خود را کاهش دهید.
  2. برای انجام فعالیت های آرامش بخش مانند حمام گرم ، مطالعه کردن و انجام ورزش های کششی زمان بیشتری صرف کنید.
  3. حالت درست بدنتان را حفظ کنید تا از تنش عضلات خودداری کنید.
  4. به اندازه کافی بخوابید.
  5. عضلاتی که درد دارند را با کمپرس سرد و گرم تسکین بخشید.
  6. از داروهای مسکنی چون آسپرین ، ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم ؟

  1. هنگامی که در هفته بطور مکرر مجبور هستید برای تسکین فشار داخل سر از داروهای مسکن استفاده کنید.
  2. هنگامی که فشار داخل سر طولانی مدت و شدید شود.
  3. هنگامی که فعالیت های روزانه را مختل کند.

دراین شرایط بسته به علت و درمان آن، ممکن است به پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا گوش ، حلق و بینی ارجاع داده شوید.

هنگامی که این سردرد های تنشی به طور مکرر رخ دهند، پزشک داروی ضدافسردگی، ضد تشنج و شل کننده عضلات را تجویز می کند.

هنگامی که علت فشار داخل سر مشخص نباشد پزشک سی تی اسکن و یا ام آر ای را برای تشخیص بهتر توصیه می کند.

تغییرات سبک زندگی و داروهای خانگی نیز در درمان سردرد های تنشی موثر هستند و همچنین انجام طب سوزنی ، ماساژ، آروماتراپی و بیوفیدبک نیز بی تاثیر نخواهند بود.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=20896

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها