3

راهنمای کامل شستشوی لباس کتان

  • کد خبر : 22516
  • 21 تیر 1400 - 20:49
راهنمای کامل شستشوی لباس کتان

فوت و فن مهم شستشوی لباس کتان کتان از الیاف طبیعی بشمار می رود و از زمان های دور در صنعت نساجی برای تهیه لباس های مختلف کاربرد داشته است. لباس های کتان به دلیل ضخامت و مقاومت جنس پارچه و دوام بالای آن طرفداران زیادی دارند و بسیاری از خانم ها و آقایان از شلوار […]

فوت و فن مهم شستشوی لباس کتان

کتان از الیاف طبیعی بشمار می رود و از زمان های دور در صنعت نساجی برای تهیه لباس های مختلف کاربرد داشته است. لباس های کتان به دلیل ضخامت و مقاومت جنس پارچه و دوام بالای آن طرفداران زیادی دارند و بسیاری از خانم ها و آقایان از شلوار کتان و کت و … استفاده می کنند. شستشوی لباس های کتان به علت ضخامت و نوع جنس آن ها دشوار به نظر می رسد.

شستشوی لباس کتان و پاک کردن لکه از روی آن ها کار بسیار دشواری است و لکه ها با آب خالی از روی لباس های کتان پاک نمی شود و شستن آن مراحلی دارد. برخی روش های اشتباه در شستشو لباس های کتان، به تار و پود و رنگ لباس آسیب می رساند و پس از شستشو، لباس ها فرم اولیه و رنگ خود را از دست می دهند. در این بخش از سبک زندگی رویش نکاتی در مورد شستن لباس های کتان را بیان می کنیم تا بعد از شستشو، لباستان همان فرم اولیه را داشته و رنگ آن حفظ شود.

مراحل شستن لباس های کتان:

برچسب روی لباس را مطالعه کنید :

روی بسیاری از لباس ها برچسبی وجود دارد که شما را با نحوه شستشوی لباس ها آشنا می کند. علامت های اختصاری درج شده روی برچسب دمای آب و مدت زمان شستشو را به شما می گوید.

قبل از شستشو لکه گیری کنید :

اگر لکه ای را روی لباس می بینید پیش از شروع شستشو آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید. لکه های لباس های کتان با شستشوی معمولی تمیز نمی شوند بنابراین شما باید برای از بین بردن لکه های روی لباس کتان از لکه بر های آماده استفاده کنید. روی قسمت لک شده لباس مقداری از محلول لکه بر را اسپری کنید اما قبل از استفاده حتما دستور روی لکه بر را مطالعه کنید. اگر لباس شما روشن است و استفاده از سفیدکننده به آن آسیبی نمی زند با یک دستمال آغشته به سفیدکننده لکه ها را از بین ببرید.

شستن لباس کتان

لباس های کتان را با سایر لباس ها نشویید :

لباس های کتان دارای جنس ضخیمی هستند و نباید با لباس های دیگر شسته شوند. اگر برای شستشو از ماشین لباسشویی استفاده می کنید، توجه داشته باشید لباس های کتان را با سایر لباس ها نشویید.

بیشتر بخوانید
تمام راههای موثر صرفه جویی در مصرف آب

به درجه آب توجه کنید:

اگر برای شستشو از ماشین لباسشویی استفاده می کنید، درجه آب را تنظیم کنید. آب خیلی گرم به بافت این لباس ها آسیب رسانده و سبب آب رفتگی و بور شدن لباس می شود. دمای آب سی درجه گزینه انتخاب خوبی به شمار می رود. برای تمیزتر شدن لباس های سفید و روشن می توانید آب را کمی گرم تر کنید.

روش شستن لباس کتان

پودرهای شوینده مناسب را استفاده کنید :

برای شستشوی لباس های کتان از پودرهای شوینده معمولی استفاده نمایید. می توانید از سفیدکننده برای پارچه های سفید استفاده نمایید اما حتما قبل از استفاده علائم روی تگ لباس را بررسی کنید تا اطمینان یابید سفیدکننده آسیبی به پارچه نرساند. استفاده از نرم کننده و مایع شوینده را برای شستشوی این لباس ها با ماشین لباسشویی پیشنهاد می کنیم. اگر دوام لباس مورد نظر، برایتان مهم است از شوینده های طبیعی استفاده نمایید.

شوینده های طبیعی برای شستشوی لباس های کتان :

جوش شیرین

چنانچه در بخش خانه داری رویش گفته ایم برای لکه بری لباس های کتان و شستشوی آنها می توانید از آب، پودر لباسشویی و مقدار جوش شیرین استفاده کنید و لباستان را در این محلول خیس کنید تا لکه ها از روی لباس حذف شوند.

طریقه شستن لباس کتان

سرکه سفید

هر چقدر زمان شستشو کوتاه تر باشد به بافت لباس کمتر آسیب وارد می شود. برای اینکه به بافت لباستان آسیب نرسد با پودر لباسشویی دستی و سرکه در زمان کوتاهی لباس ها را بشویید.

نمک و آب لیمو

برای از بین بردن سخت ترین لکه ها را از روی لباس های کتانی خود مقداری نمک را روی برشی از لیمو بریزید و با آن لکه ها را پاک کنید.

بیشتر بخوانید
آموزش فریز کردن اسفناج به چند روش

شیر

برای از بین بردن لکه ها از روی لباس های کتانی شیر را به صورت مستقیم روی لکه ها ریخته و اجازه دهید ده دقیقه در همان حال باقی بماند سپس لباس خود را بشوید.

نحوه صحیح شستن لباس کتان

برای آبکشی لباس های کتان از آب گرم استفاده نکنید :

اگر شستشو لباس های کتان را با دست انجام می دهید باز هم به درجه آب برای آبکشی توجه کنید. آب گرم سبب پخش شدن رنگ لباس، آسیب به بافت لباس و آب رفتن و تنگ شدن لباس می شود. در زمان شستشوی دستی لباس خود را برعکس کنید و آن را بشوید.

لباس را زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید :

برای خشک کردن لباس های کتان با ماشین لباسشویی، دستور پشت مارک لباس را مطالعه کنید. دور تند برای خشک کردن لباس مناسب نیست، از دور کند خشک کن استفاده کنید تا لباس شما آب نرود و کوچک نشود. لباس را زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید زیرا نور مستقیم آفتاب سبب بور شدن لباس مشکی، کم شدن استحکام الیاف پارچه، کهنه جلوه دادن لباس شما می شود. برای خشک کردن لباستان از طناب های پلاستیکی استفاده کنید زیرا میله های فلزی و آهنی اگر زنگ زده باشد در حین خشک شدن لباس سبب لکه شدن آن می شوند. اگر لباستان در سایه خشک شود، این کار ماندگاری آن را بیشتر می کند.

لباس کتان

در اتوکشی لباس به این نکته توجه نمایید :

اتوکشی به صورت مستقیم راه خوبی برای صاف شدن لباس های کتان نیست. برای اینکه چین و چروک های لباستان صاف شود، لباس خود را آویزان کنید و با استفاده از بخار اتو چین وچروک های آن را بگیرید و یا لباس خود را زیر یک تشکچه سنگین قرار دهید تا روند پرس کردن و صاف شدن بدون درجه حرارت بالای اتو دنبال شود. در صورت نبود زمان کافی برای انجام این کارها یکپارچه نم دارو سفید روی لباستان بیاندازید و با درجه حرارت کم اتوکشی را انجام دهید.

بیشتر بخوانید
برق انداختن سرامیک با محلولی کاملا طبیعی



لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=22516

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها