5

اولین سیب زمینی سرخ کرده جهان

  • کد خبر : 22830
  • 23 تیر 1400 - 7:00

۱۳ جولای (ژوئیه)؛ روز جهانی سیب زمینی سرخ کرده در تقویم روزهای جهانی یک روز مشخص یعنی ۱۳ جولای یا ژوئیه به نام روز جهانی سیب زمینی سرخ شده تعیین شده است. سیب زمینی های خوشمزه ای که در همه جای جهان طرفدار دارند و ما به همین بهانه در این بخش از گوناگون رویش نگاهی به تاریخچه ی آن […]

۱۳ جولای (ژوئیه)؛ روز جهانی سیب زمینی سرخ کرده

در تقویم روزهای جهانی یک روز مشخص یعنی ۱۳ جولای یا ژوئیه به نام روز جهانی سیب زمینی سرخ شده تعیین شده است. سیب زمینی های خوشمزه ای که در همه جای جهان طرفدار دارند و ما به همین بهانه در این بخش از گوناگون رویش نگاهی به تاریخچه ی آن خواهیم انداخت.

تاریخچه سیب زمینی سرخ کرده

اصطلاح “سیب زمینی سرخ کرده” به برش یا نوارهای سیب زمینی سرخ شده گفته می شود که از قرار معلوم منشأ دقیق آن مشخص نیست، این مورد در دهه ۱۷۰۰ به صحنه آشپزی وارد شد. البته سیب زمینی سرخ شده در دهه ۱۶۰۰ وارد اروپا شده بود اما یک قرن کامل طول کشیده تا به عنوان غذا به طور گسترده ای پذیرفته شود و در دهه ۱۷۰۰ وارد لیست غذاهای موجود در منوی رستوران ها شود.

سیب زمینی سرخ کرده

داستان اولین سیب زمینی های سرخ شده جهان

آیا می دانید که منشا سیب زمینی سرخ کرده احتمالاً فرانسوی نیست؟ سیب زمینی ها قبل از رواج میان فرانسوی ها در بلژیک سرخ می شدند. بلژیکی ها ادعا می کنند که این اختراع مردم آنها است و با داستان های مختلف از منشا سیب زمینی سرخ کرده می گویند.

روز سیب زمینی

طبق نسخه خطی “جوزف جرارد” ساکنان دره Meuse، واقع در نزدیکی دینانت در بلژیک، از آنجا که در کنار رودخانه زندگی می کردند ماده ی اصلی غذایی شان ماهی بود. اما در یکی از زمستان های سخت و هنگامی که رودخانه ها یخ زده و صید ماهی دشوار شده بود، ایده برش دادن سیب زمینی مانند فیله ماهی و سرخ کردن آن رواج پیدا می کند.

بیشتر بخوانید
جاهای تفریحی لاکچری و البته ارزون تهران

اما اینکه چرا سیب زمینی سرخ شده را به فرانسوی ها نسبت می دهند، به این دلیل است که طبق داستان های قدیمی در جنگ جهانی اول سربازان آمریکایی برای اولین بار سیب زمینی سرخ کرده را در بلژیک خوردند. ولی به دلیل اینکه زبان رسمی ارتش بلژیک، فرانسوی بوده به اشتباه تصور کرده اند که در خاک فرانسه این سیب زمینی های خوشمزه را می خورند. برای همین از آن به عنوان سیب زمینی فرانسوی یاد کردند.

سیب زمینی سرخ شده

اولین بار تهیه و فروش سیب زمینی سرخ کرده روی گاری های خیابانی موسوم به “frites”، در اواسط دهه ۱۷۰۰ در فرانسه شکل گرفت. این ماجرا هم دلیل دیگری بود برای اینکه نقطه ی آغاز سیب زمینی سرخ شده را، کشور فرانسه بدانند. غافل از اینکه سالها پیش از ورود این خوشمزه ی پرطرفدار به فرانسه، مردم روستایی در بلژیک آن را سرو میکردند.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=22830

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها