داغ‌ترین‌ها

نسبت و رابطه خانم بازیگر با همسر علی دایی ؟! آموزش شیرینی نخودچی بدون فر؛ راحت و فوری عکسی که بتازگی از همسر سروش صحت وایرال شده دیگه شکلات پذیرایی نخر؛ اینطوری تو خونه درست کن اثرات مخرب دیابت روی دهان و دندان شیرینی نخودچی عید، با روغن مایع و بدون استراحت بازیگران خانه به دوش در کنار همسر و خانواده شان افزایش گردش خون بدون دارو بدون رژیم ابراز دلتنگی نجم الدین شریعتی برای یک زن وسط برنامه! افطاری های خوشمزه ای که نیم ساعته آماده میشن تعداد واقعی فرزندان بنیامین بهادری لو رفت نخوردن غذای آماده چه فایده ای برامون داره؟ اسم عشق سابق بهنوش بختیاری لو رفت دستور پخت پاستای سبزیجات رژیمی بازیگر مرد معروف از همسرش کتک خورد! خواص باورنکردنی گیاه والک یا سیر وحشی عکس وایرال شده بازیگران دونگی در یک عروسی روز جهانی زن در صفحه حامد بهداد و دیگر بازیگران فندق افسونگر چیست و چه فواید درمانی زیبایی دارد؟ چهره های مشهور ایرانی متولد و درگذشته ۱۸ اسفند

5

غذاهای محلی و بی نظیر سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 24193
  • 13 مرداد 1400 - 11:20
غذاهای محلی و بی نظیر سیستان و بلوچستان

غذاهای محلی و سنتی مردم سیستان و بلوچستان هر کدام از مناطق ایران دارای فرهنگ غنی غذایی میباشند که سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نیست. در این منطقه به واسطه همسایگی با پاکستان و همین طور رفت و آمد زیاد با هند، ادویه های بسیار تند و پیاز بسیار فراوانی در غذاها مخصوصا خورشت ها […]

غذاهای محلی و سنتی مردم سیستان و بلوچستان

هر کدام از مناطق ایران دارای فرهنگ غنی غذایی میباشند که سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نیست. در این منطقه به واسطه همسایگی با پاکستان و همین طور رفت و آمد زیاد با هند، ادویه های بسیار تند و پیاز بسیار فراوانی در غذاها مخصوصا خورشت ها به کار برده می شود و از آنجایی که دامپروری رواج گسترده ای در این خطه دارد. بنابراین شالوده اصلی غذاهای بلوچستان مواد لبنی و گوشت می باشد. البته ناگفته نماند که گوشت بز در بین بلوچ ها بیش از گوشت سایر دام ها کاربرد دارد.

در این بخش از رویش ، در ادامه مطالب غذاهای محلی قصد داریم شما کاربران گرامی را با غذاهای محلی سیستان و بلوچستان آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید تا فرهنگ غذایی این منطقه را به خوبی بشناسید و در سفرهای خود این آشنایی را به کار بگیرید. لحظاتی به یاد ماندنی هم برای خود و هم برای همسفر های خود رقم بزنید.

پلو زعفرانی

اصالت پلو زعفرانی خوشمزه به کشور همسایه یعنی پاکستان متعلق است که امروزه مردم این استان نیز طرفدار پروپاقرص این غذا می باشند. در تهیه این غذای مقوی مغزهای مختلفی همچون مغز بادام و پسته به کار برده می شود. مرغ یا گوشت قرمز نیز از مواد تشکیل دهنده پلو زعفرانی می باشد و البته ناگفته نماند که تفاوت زیادی با مرصع پلو ندارد. جالب است بدانید که این غذا را بیشتر در میهمانی ها و جشن های خانوادگی این استان سرو میکنند. 

پلو زعفرانی

چلبک نان

یکی از نان های سنتی استان سیستان و بلوچستان چلبک نام دارد که به قدری طعم بی نظیر و خوش مزه ای دارد که زبان زد خاص و عام است. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شامل شکر، روغن و آرد، آب ولرم، ماست، نمک و خمیر مایه می باشد.

اوجیزک

اوجیزک در واقع همان آبگوشت محلی سیستان محسوب می شود با این تفاوت که گوشت ندارد و تا حدودی به اشکنه شباهت دارد. ادویه ای که در این غذا استفاده می شود آچار نام دارد که خود ترکیبی از آرد، پیاز، گندم زردچوبه می باشد و طعم بسیار دلپذیری به انواع خورشت ها و آبگوشت می دهد. در تهیه این غذای خوشمزه موادی همچون پیاز، گوجه، روغن محلی، سیب زمینی و آب استفاده می شود، جالب است بدانید در نوع دیگری از این غذا، تخم مرغ نیز به کار می رود.

اوجیزک

لندو

از آنجایی که سیستان و بلوچستان یکی از قطب های تولید خرما به شمار می رود و جایگاه خاصی در سبد غذایی خود به این محصول اختصاص داده است. بنابراین خوراک های معروف بسیاری که عمده ترین آن را خرما تشکیل می دهد، عرضه میکند. لندو یکی از خوراک های خرمایی بسیار خوشمزه این دیار به شمار می رود که با ترکیبی از گندم، خرما و کنجد به دست می آید و طعم بسیار فوق العاده ای دارد.

بیشتر بخوانید
1 کیلو سبزی برای چند نفره؟ (اندازه همه نوع سبزی)

ماهی پیچ

نوعی غذا به نام ماهی پیچ در فصل بارانی بلوچستان طبخ می شود که بسیار لذیذ و پرطرفدار است. جالب است بدانید که در تهیه این غذا ماهی تازه را با برگ درخت خرما روی آتش قرار می دهند و سپس آن را کباب می کنند.

ماهی پیچ

دیگچه

دیگچه یا تنورچه یکی از از غذاهای اصیل و خوشمزه بلوچی ها به شمار می رود که یا به همراه پلو و یا به تنهایی سفت میشود. در تهیه این غذا قطعات بزرگ گوشت روی سیخ های چوبی چیده می شود و سپس داخل تنور پر از زغال قرارداده می شوند تا کاملاً مغز پخت شوند، ناگفته نماند که بعضی مواقع یک ظرف آب جهت نرم تر شدن گوشت در میان تنور قرار می دهند.

کراهی

غذای پاکستانی تند و تیز به نام کراهی یکی دیگر از غذاهایی است که با انواع ادویه های مخصوص در بلوچستان طبخ می شود. در تهیه این غذای لذیذ موادی همچون تخم گشنیز، فلفل قرمز، پیاز، ادویه بلوچی، سیر، زنجبیل، کاری و سبزیجات تازه مثل جعفری به کار برده می شود. پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه را برای یکبار هم که شده امتحان کنید، چرا که در رده غذاهای محبوب تند در این استان قرار دارد.

کراهی

کشک زرد

از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان، که معمولاً در وعده صبحانه روزهای سرد پاییز و زمستان تهیه می شود کشک زرد نام دارد. مردم زابل علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند. این غذا را می توان به عنوان یک وعده غذایی کامل محسوب کرد. در واقع کشک زرد زابلی یکی از انواع فراورده های ماستی غلات به شمار می رود که طی سالهای طولانی به طور محلی و سنتی در منطقه سیستان دستور پخت آن ایجاد شده است و طرفداران بسیار زیادی به خود اختصاص داده است. از فواید این نوع کشک ایرانی می توان به درمان ورم معده، فشار خون، اسهال، یبوست، پوکی استخوان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
ظروف هات دلیوری

دوغ برک

از غذاهای اصیل سنتی سیستان و بلوچستان که در بین مردم این استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است دوغ برک نام دارد، در فرهنگ غذایی سیستان دوغ جایگاه بسیار ویژه ای دارد. جالب است بدانید در بعضی از شهرهای این استان به این غذا درزَنک نیز میگویند. طعم و مزه این غذا بسیار خاص است و موادی که در تهیه آن به کار می رود عبارتند از:دوغ، زردچوبه، روغن، آرد، نمک و فلفل.

دوغ برک

پکوره

غذای محبوبی که در استان سیستان و بلوچستان بسیار پرطرفدار است و از کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان به این منطقه آمده، پکوره نام دارد. محبوبیت این غذا به قدری بالا است که نه تنها در خانه ها، بلکه در کوچه و خیابان نیز به فروش میرسد و طرفداران بسیار زیادی دارد. از موادی که در تهیه این غذا به کار می رود می توان به آرد گندم، آب و خمیر مایه، گشنیز و فلفل، پیاز، آرد نخودچی و ادویه اشاره کرد.

بت ماش

بت ماش نیز از غذاهای معروف این منطقه می باشد که طرز تهیه ای شبیه به دمپختک دارد و با استفاده از سبزی های معطر، ماش و برنج به دست می آید. اهالی این منطقه معمولآ این غذا را در فصول پر بارش و خنک میل می کنند. مخصوصا اگر ماه رمضان در این فصول قرار داشته باشد یکی از مناسب ترین گزینه ها برای سفره سحری بلوچی ها بت ماش می باشد. آنها بر این باورند که هرکسی در بعدی سحری این غذای خوشمزه را بخورد، بعید است که تا افطار احساس گرسنگی بکند.

بت ماش

چنگال

مهمترین غذایی که بومی های عشایر در پذیرایی های خود استفاده می کنند چنگال می باشد که طعم بسیار لذیذی دارد، این غذا نوعی شیرینی هم محسوب می شود و زینت بخش سفره های افطاری می باشد. موادی که در این غذا به کار می رود خرما، آرد و روغن حیوانی است.

لنجو

لنجو یکی دیگر از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان می باشد که نام دیگر آن ماهی آب پز می باشد. به دلیل وجود بندر در این استان تهیه و طبخ غذاهای دریایی از رونق بسیار بالایی برخوردار است و ماهی ها به طریق لنجو با دوغ و لنجو با آب پخته می شوند. ماهی دوغی و ماهی دیگی نام های دیگر این غذا می باشند. از مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه می توان به روغن، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و آچار زابلی اشاره کرد. پیشنهاد می کنیم برای یکبار هم که شده این غذای لذیذ را امتحان کنید.

لنجو

آبگوشت زابلی

یکی از غذاهای مشهور سنتی که متعلق به کل ایران است و طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است آبگوشت نام دارد، در واقع این غذای لذیذ بهانه ای برای دورهمی های خانوادگی به شمار می رود. آبگوشت زابلی نیز در این استان طرفداران بسیار زیادی دارد و تقریبا مشابه آبگوشت های معمولی ایرانی پخته می شود با این تفاوت که طعم اصیل و واقعی آن را ادویه ای به نام آچار تکمیل می کند. به غیر از آچار، موادی همچون سیب زمینی، گوشت، رب گوجه فرنگی، روغن محلی، نمک و زردچوبه در این غذا مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید
شگردی برای پخت سریع لپه های دیر پز

دوغ پا

نوعی خورشت که جزو غذاهای سنتی خوشمزه استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود، دوغ پا می باشد که برای پخت و جا انداختن آن به جای آب، دوغ به کار میبرند. پیشینه پخت دوغ پا در میان بلوچی ها مربوط به رواج دامپروری می شود. ترکیبات اصلی این غذای خوشمزه شامل لپه، گوشت گوساله، پیاز خورد شده، فلفل سیاه، دوغ محلی، روغن، نمک، زعفران و زردچوبه می باشد.

دوغ پا

تباهگ

از اصیل ترین و بهترین غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان که طرفداران بسیاری در میان بلوچ ها مخصوصاً در ایام رمضان دارد می توان به تباهگ اشاره کرد. این غذا با ترکیبی از گوشت خشک شده و برنج تهیه می شود که همین امر باعث می شود که طعم بی نظیری به خود بگیرد. طرز تهیه این غذا بسیار آسان و راحت است. پس پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان خوردن این غذای خوشمزه را از دست ندهید و چنانچه به این منطقه سفر کردید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

املت سوزی

این غذا یکی از غذاهای سنتی می باشد که با استفاده از گیاه سوزی آن را تهیه می کنند. البته ناگفته نماند که به جای گیاه سوزی می توان از اسفناج هم استفاده نمود، اما مطمئنآ به پای خوشمزگی سوزی نمی رسد. از مواد دیگری که در تهیه این غذا به کار می رود میتوان به سیب زمینی، نمک، پیاز، تخم مرغ و فلفل اشاره کرد.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=24193

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها