8

تمام جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس

  • کد خبر : 12977
  • 11 خرداد 1400 - 17:39
تمام جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس

جزایر ایرانی خلیج فارس را بهتر بشناسیم خلیج فارس آبراهی در جنوب کشورمان است که در آن جزایر متعددی وجود دارد. در خلیج فارس در حدود ۳۰ جزیره بزرگ و کوچک قرار دارند که تعدادی از آنها مسکونی بوده و تعدادی نیز غیر مسکونی اند. به دلیل استقرار تاسیسات نظامی و نفتی در برخی از […]

جزایر ایرانی خلیج فارس را بهتر بشناسیم

خلیج فارس آبراهی در جنوب کشورمان است که در آن جزایر متعددی وجود دارد. در خلیج فارس در حدود ۳۰ جزیره بزرگ و کوچک قرار دارند که تعدادی از آنها مسکونی بوده و تعدادی نیز غیر مسکونی اند. به دلیل استقرار تاسیسات نظامی و نفتی در برخی از این جزایر حتی ما ایرانی ها نیز برای ورود به جزایر نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح داریم. در این بخش از گردشگری رویش مدیا شما را با جزیره های ایرانی خلیج فارس آشنا خواهیم کرد.

جزیره ابوموسی

ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان و جنوبی ترین جزیره ایرانی است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد. در اسناد تاریخی و نقشه ها این جزیره با نام ” بوموو”، به معنی “بوم” در معنی “جا و مکان” و “اوو”یعنی آب و برروی هم به معنی مکان آب ثبت شده است. نام ابوموسی نامی جدید است که یکی از ساکنان این نام را بجای بوموسو رایج کرد.

این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس، ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی و ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد.

مساحت این جزیره در حدود ۲۵ کیلومتر مربع و طول و عرض آن درحدود ۵ / ۴ کیلومتر است. این جزیره در ۲۶ درجه عرض شمالی و در ۵۵ درجه طول شرقی واقع شده است.

شهرستان ابوموسی وسعتی معادل ۶۸٫۸ کیلومتر مربع دارد و شامل جزایر ابوموسی با ۲۵ کیلومتر مربع، جزیره تنب بزرگ با ۳/۱۰ کیلومتر مربع، تنب کوچک با ۵/۱ کیلومتر مربع، سیری با ۳/۱۷ کیلومتر مربع، فرور بزرگ با ۲/۲۶ کیلومتر مربع و فرور کوچک با ۵/۱ کیلومتر مربع است.

در خلیج فارس این جزیره آب و هوای معتدل تری دارد و اقتصاد محلی برپایه صید ماهی است زیرا خاک آن برای کشاورزی مناسب نیست. سواحل جزیره ابوموسی یکی از زلال ترین و شفاف ترین آب های ساحلی را داراست. در ساحل آن انواع گیاهان و جانوران دریایی مانند لاک پشت دریایی، مارماهی، شاه میگو، کوسه و انواع ماهیان وجود دارد.

جزیره ابوموسی

خور موسی

خور به معنای دریای داخل شده به خشکی و موسی هم از ناخدایی پرآوازه در گذشته در این منطقه گرفته شده است. این منطقه کانال طویل و عمیقی است که از خلیج فارس منشعب شده و در انتهایی ترین نقطه در شمال غربی خلیج فارس قرار دارد و از شمال به بندر ماه شهر، سربندر و بندر امام خمینی می رسد. عرض دهانه آن ۳۷ تا۴۰ کیلومتر، طول آن از دهانه تا بندر امام خمینی ۹۰ کیلومتر، فاصله آن تا بندر ماهشهر ۱۲۰ کیلومتر و عمق آن ۲۰ تا ۵۰ متر است.

خور موسی با برخورداری از گونه های جانوری متفاوت مانند دلفین های گوزپشت، فلامینگو، پرستوی دریایی، خرچنگ و انواع ماهی، توانایی های بالقوه ای برای جذب گردشگر دارند.

این آبراهه یکی از مهم ترین آبراهه های طبیعی است و کشتیهای نفتکش که به طرف بندر امام خمینی در حرکت هستند، باید از آنجا عبور کنند. تردد نفتکش ها، اکتشاف و استخراج نفت سبب آلوده شدن ساحل و آب های اطراف جزیره شده است. جزایر بسیار بکر و زیبای خورموسی مانند جزایر قمر، قبر ناخداد و حیات وحش منحصر به فرد این منطقه برای گردشگران بسیار دیدنی است.

خور موسی

جزیره قشم

قشم بزرگترین جزیره ایران و تنگه ی هرمز است که طبیعتی بکر و زیبا دارد و در استان هرمزگان قرار گرفته است. تاریخ جزیره قشم به درازای دوران ساسانیان است. این جزیره از شمال به بندرعباس، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزیره ها ی ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک محدود می شود.

یکی از زیباترین چشم اندازهای این جزیره بام قشم است، همچنین این جزیره دارای جاذبه های بسیار دیگری مانند بزرگترین غارنمکی جهان، دره ستاره ها، چاه های تل آب یا طلا، غارهای خربس، ژئوپارک قشم و… است.

جزیره قشم

جزیره مینو

بین دو شهر تاریخی و مهم آبادان و خرمشهر و در استان خوزستان و شهرستان خرمشهر جزیره ای به نام جزیره مینو قرار دارد که دو شاخه اروندرود آن را فرا گرفته است.

نام قدیمی این جزیره صلبوخ بوده است. جزیره مینو حیات وحش جذابی دارد و در این جزیره پنج نهر جریان دارد، که دو تای آن ها از رودخانه جرف و سه تای دیگر از اروندرود منشعب می شود. مردمان این جزیره به دلیل همجواری با عراق به زبان عربی صحبت می کنند. کشاورزی از حرفه های مهم جزیره مینو است و در آن سیستم آبیاری نیازی به وسایل مکانیکی و تلمبه آب ندارد و بصورت طبیعی و با جزر و مد آب انجام می شود و

این جزیره به دلیل نخل های فراوان، نیزارهای انبوه و رازآلود اکوسیستم مناسبی برای پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی از جمله گراز است.

جزیره مینو

جزیره قبر ناخدا

در جنوب استان خوزستان و دهانه خور موسی جزیره غیر مسکونی قبر ناخدا قرار دارد که از شرق به خور موسی و از غرب به خور غزلان محدود می شود. جزیره قبر ناخدا با مساحتی حدود ۲/۴ کیلومتر مربع درطول جغرافیایی ۴۸° ۵۵′ ۳۶″ شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰° ۲۰′ ۴۱″ شمالی و درشمال جزایر بونه و دارا قرار دارد.

گونه های پرنده ای چون کاکائی، آبچلیک، اگرت ساحلی، اگرت بزرگ و جانورانی چون موش سیاه، سوسمار، مارمولک و لاک پشت نیز در این جزیره زندگی می کنند. در این جزیره پرستوی دریایی گونه سفید، پرستوی دریایی پشت دودی و سلیم خرچنگ خوار به وفور تخم گذاری می کنند. در اطراف این جزیره ۵جزیره کوچک دیگر از جمله جزیره واسطه کوچک و واسطه بزرگ وجود دارد که رسوبات رودخانه ای و جریانات جزر و مد در تشکیل این جزایر موثر بوده است. سطح جزیره قبر ناخدا پوشیده از گل و لای به همراه صدف های آهکی و بخش های غربی و جنوبی جزیره بسیار کم عمق است.

جزیره قبر ناخدا

جزیره بونه

جزیره بونه یکی از جزیره های غیرمسکونی و بسیار کوچک ایران در خلیج فارس است که به همراه دو جزیره ی کوچک دیگر به نام های دارا و قبر ناخدا در دهانه ی خور موسی قرار دارد. این جزیره دارای آب بسیار گوارا و پرنده هایی مانند پرستو های دریایی و سلیم خرچنگ خوار است که در این منطقه تخمگذاری می کنند. تلفظ قدیمی تر نام این جزیره غیر مسکونی استان خوزستان بُنّه است.

جزیره بونه

جزیره خارک

جزیره خارک یکی از جزایر خلیج فارس و مستطیلی شکل و کوچک است از لحاظ تجاری، اقتصادی، نظامی و تاریخی از اهمیت به سزایی برخوردار است. این جزیرۀ مهم از جنس مرجان است و در ۵۷ کیلومتری شمال غرب بوشهر و ۳۰ کیلومتری بندر ریگ قرار دارد، طول جزیره حدود ۸ کیلومتر و قسمت پهن تر آن در شمال به عرض حدود ۴ کیلومتر است. جلال آل احمد جزیرۀ خارک را با لقب دُر یتیم خلیج فارس خوانده است و افراد بومی و محلی در این منطقه، شهر و جزیرۀ خارک را خارگ تلفظ می کنند.

بیشتر بخوانید
سه کلیسای ایرانی که کوچکترین کلیسا در جهان هستند

جزیرۀ خارک از انواع و اقسام فسیل ها و باقی مانده هایی از اندام انواع مرجان ها و دوکفه ای ها و سایر جانوران آبزی و نرمتان در ترکیبی با ذرات ماسه شکل گرفته است. بندرگاه های شرقی خارک در مقابل جریان باد که در جهت شمال غربی و جنوب شرقی می وزند، محفوظ هستند زیرا یک قشر سنگی در وسط جزیره به بلندی ۶۰ متر چون پشته سطح جزیره را پوشانده است.

در جزیره خارک ، یکی از مهم ترین پایانه های صادرات نفت ایران بنا شده چرا که این جزیره برای پهلو گرفتن نفت کش های اقیانوس پیما و ایجاد لنگرگاه ها بسیار مناسب است. آثاری تاریخی به جا مانده از زمان حکومت اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی نشان داده که در طول تاریخ از جزیره خارک برای پهلو گرفتن کشتی ها استفاده می شده است.

گور دخمه های پالمیران، معبد نپتون، آتشکده زرتشتیان، کلیسا و دیر نسطوریان، قبرهای سنگی و استودان و آرامگاه میر محمد منسوب به محمد حنفیه از آثار تاریخی به جا مانده در خارک هستند.

ویژگی های منحصر به فرد جزیرۀ خارک امکان رشد انواع و اقسام درختان و گیاهان را در این جزیره محدود کرده اما یکی از درختانی که در این جزیره رشد می کند درختان لور یا لیل یا انجیر معابد هستند. در این جزیره شاهد وجود گونه هایی خاص و منحصر به فرد از حیوانات مانند آهوهای منحصر به فرد، نوعی مار بلند و سمی و… هستیم.

جزیره خارک

جزیره عباسک

عباسک جزیره ای کوچک و خالی از سکنه در خلیج فارس است که نام پیشین آن شاه زنگی بوده است. این جزیره بین بندر بوشهر و شبه جزیره شیف قرار دارد و بافت زمین و جنس خاک آن ماسه ای بوده و برای کشاورزی مناسب نیست. مساحت جزیره عباسک ۱۴.۷ کیلومتر مربع است و یکی از بهترین نقاط برای اجرای طرح ساخت سوخت های پاک بیولوژیک می باشد.

جزیره عباسک

جزیره خارکو

جزیره خارکو در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرق جزیره خارک قرار دارد. در زمان های گذشته این جزیره محلی برای استقرار نظامیان انگلیسی جهت تسخیر خارک بوده است. پیش از نظامیان انگلیسی این جزیره محلی برای جنگ میرمهنا با هلندی ها بود و آنان نیروهای خود به سمت این خارک نیز گسیل کردند.

این جزیره کوچک محل مناسبی جهت رشد پرندگان در منطقه خلیج فارس است. پوشش گیاهی این منطقه شامل کنار، کهور، انجیر، معابد، انجیر بنگال و انواع گیاهان علفی، گلایول، سفید سریش، تمشکین عشق آبادی، خیارک، گرامورز، ناز بیابانی، آهوماش شور دوست، مشگک، انجیر معابد، سیلن عربی، مریم گلی مصری، تیپ پوششی نریشت، تیپ پوششی گل آفتابی درختچه ای می باشد.

مهمترین گونه حیوانات این منطقه آهو، پرندگان مهاجر، دلفین ها، لاک پشت های دریایی و… می باشند. جزیره خارکو به دلیل سواحل شنی و ماسه ای و وجود آبسنگ های مرجانی در جذب توریست و رشد گردشگری موفق بوده است.

جزیره خارکو

جزیره میر مهنا

جزیره میر مهنا از جزیره های غیرمسکونی ایران در خلیج فارس است که نام آن از میر مهنا یکی از دریانوردان دلاور ایرانی که دلاوری هایش سبب پایان یافتن استعمار پرتغالی ها و هلندی ها بر جنوب سرزمینمان شد، گرفته شده است. این جزیره که تنها ۱۵ کیلومتر از بندر گناوه فاصله دارد و دارای جاذبه های گردشگری مانند قدمگاه امیرالمؤمنین، یک درخت کنار تنومند به نام کنار میرمهنا، درختان انگور و انجیرو… است.

جزیره میر مهنا

جزیره فارسی

جزیره غیر مسکونی و خالی از سکنه فارسی در حدفاصل مرز بین ایران و عربستان و در ۱۰۳ کیلومتری سواحل جنوبی ایران قرار دارد و دورترین نقطه جغرافیایی ایران محسوب می شود. طول جزیره فارسی ۱۴ کیلومتر و عرض آن ۷ کیلومتر و به دلیل وجود ایستگاه هواشناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جزیره فارسی از نظر منابع نفتی غنی است و در اطراف این جزیره چاه های نفت و علی الخصوص گاز کشف شده و در حال بهره برداری هستند. این جزیره محل آشیانه پرندگان وکاسه پشت دریایی است وبرخی ازماهی گیران جزیره خارگ برای صید به این جزیره آمدورفت می کنند.

جزیره فارسی

جزیره شتور

جزیره شتور یا شیدور، جزیره ای غیر مسکونی و دیدنی از توابع جزایر ابوموسی در استان هرمزگان به شمار می رود که در فاصله ی یک و نیم کیلومتری جنوب شرقی جزیرۀ لاوان قرار گرفته است. طول این جزیره ۷/۱کیلومتر و عرض آن ۸۰۰متر است. پرستو دریایی تیره، لاک پشت دریایی پشت دودی، پرستوی دریایی کاکلی کوچک، بالان گلوسیاه، اگرت ساحلی، چکاوک کاکلی، عقاب ماهیگیر، سلیم شنی، حواصیل ساحلی، جوتصیل ارغوانی، لاک پشتهای دیایی، لاک پشت سرخ و سبز و عقابی و چرمی و مارهای سمی سیاهرنگ و کوچک از گونه های ساکن در جزیره هستند. به دلیل وجود تعداد بسیاری مار در این جزیره، به شتور جزیره ماران نیز می گویند. حضور مارها این جزیره را غیر مسکونی کرده است. بعضی از این حیوانات، در بسیاری از نقاط دیگر جهان دیده نمی شوند و جز گونه های نایاب و کمیاب این جزیره محسوب می شوند.

جزیره شتور

جزیره لاوان

جزیره لاوان، پس از قشم و کیش سومین جزیره ی بزرگ استان، از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری هرمزگان است. لاوان جزیره ای به مساحت ۸۱ کیلومتر مربع، با جمعیت تقریبی ۲۰۰۰ نفر است که بین بندر مقام، جزیره شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه در آب های خلیج فارس قرار دارد. لاوان کلمه عربی است که از دو قسمت لاو (سفید) و وان (نگهبان و محافظ) تشکیل شده و به معنی مامور تقسیم آب قنات است. در گذشته جزیره ی لاوان با نام شیخ شعیب شناخته می شد که در سال ۱۳۳۷ به لاوان تغییر نام داد.

لاوان از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیره شتور و از جنوب به حوزه های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می شود. جزیره لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است و فاصله این جزیره تا بندر لنگه ۹۱ و تا بندرعباس حدود ۱۹۸ مایل دریایی است.

متداول ترین فعالیت اقتصادی ساکنین جزیره صید مروارید است اما امروزه تعداد زیادی از ساکنان جزیره به کار در شرکت ملی نفت روی آورده اند زیرا بیش از نیمی از خاک جزیره در اختیار شرکت نفت لاوان و تاسیسات دولتی است. هوای لاوان گرم و مرطوب و خاک آن حاصلخیز است اما به دلیل پایین بودن میانگین بارش سالانه در آن امکان کشاورزی وجود ندارد.

وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آنها یکی از شگفتی های این جزیره است، که عسل آنها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می دهد، اما طعم آن مشابه عسل های معمولی است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی و جبیر (نوعی آهو) دیده می شوند و یکی از زیباترین جاذبه های حیات وحش جزیره، تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است.

جزیره لاوان

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی، بین دو جزیره کیش و لاوان قرار گرفته و فاصله آن تا کیش ۲۳ کیلومتر و تا بندرعباس ۳۲۵ کیلومتر است. این جزیره ۸ / ۲۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و سطح آن هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است. هندورابی، جزیره بکر، کوچک و کم ارتفاعی ست. مساحت این جزیره ۲۳ کیلومتر بیشتر نیست و از شمال تا جنوبش تنها ۴ کیلومتر راه است. بلند ترین نقطه جزیره هندورابی بیست و نه متر و بزرگ ترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است.

بیشتر بخوانید
طرز تهیه سالاد ماکارانی خوشمزه با سوسیس

در اسناد قدیمی از هندورابی با عنوان ابرون یاد شده و هلندی ها هم در سال ۱۶۴۵ نام این جزیره را هورن گذاشته اند. براساس یک افسانه محلی هم هند و رابی اسم یک زوج عاشق بوده که به این جزیره می آیند و باهم زندگی می کنند.

این جزیره به دلیل مجاورت با دریا، اغلب میزان باراندگی و رطوبت بالایی دارد. تنوع جانوری در این جزیره زیاد است و در سواحل شمالی آن مرجان، شاهین و باز، ماهی ها و آبزیان، تعداد کمی از خزندگان و موش صحرایی وجود دارند.

در این جزیره جمعیت کمی زندگی می کنند که اکثرشان عرب تبارند و فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است. فعالیت های صنعتی یا بهره برداری از معادن و منابع زیر زمینی و حتی صنایع دستی در هندورابی وجود ندارد.

جزیره هندورابی

جزیره کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر مرجانی خلیج فارس است که به مروارید خلیج فارس مشهور و نخستین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور است. جزیره کیش با شکل بیضی خود و با مساحت ۸۹.۷ کیلومتر مربع و با طول ۱۵.۶ و عرض ۷ کیلومتر، در جنوب غربی بندرعباس و در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است. ساخت و سازهای بسیارصورت گرفته در جزیره کیش سبب شده که این جزیره همانند گذشته محیط زیست بکر خود را نداشته باشد.

کیش از طبیعتی زیبا و منحصر به فرد بر خوردار است. سواحل آرام با ماسه های مرجانی آب زلال دریا که شفافیت کم نظیر آن امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری مقدور می سازد، پوشش گیاهی مناسب و جاذبه های گوناگون طبیعی، تاریخی، تفریحی و انسان ساخت آن کیش را به یکی از مهم ترین جزایر ایران تبدیل کرده است. ارتفاع نسبی جزیره از سطح دریا حدود ۳۲ متر است و مرتفع ترین نقطه آن که در شرق جزیره واقع است حدود ۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

جزیره کیش

جزیره فرور بزرگ

جزیره فارور بزرگ یا فرور از جزیره های ایرانی خلیج فارس و استان هرمزگان است که در شمال جزیره سیری و جنوب غربی بندر لنگه، در نزدیکی ابوموسی قرار گرفته است. طول این جزیره در امتداد شمالی-جنوبی حدود ۷٫۵ کیلومتر و عرض آن در جهت شرقی-غربی در حدود ۱۴٫۵ کیلومتر و مساحت آن بالغ بر ۲۶۲۰ هکتاراست و بر روی یکی از کمربند های زلزله خیز جهان قرار دارد.

فارور کوهستانی با کوه های بلند است و از یک توده ارتفاعات آتشفشانی پوشیده شده است که در میان این کوه ها دره های پردرخت و سبزی وجود دارد. در این جزیره درختان گرمسیری وجود دارند که گاهی بلندی این درخت ها تا ۱۰ متر می رسد.

این جزیره در گذشته مسکونی بوده و ساکنان آن آب خود را از چاه هایی که کنده بودند تأمین می کردند. در حال حاضر جزیره غیر مسکونی است و تنها تعدادی مأمور دولتی در آن حضور دارند. در آب های این جزیره ماهی فراوان وجود دارد و به همین خاطر صیادان در اطراف آن فعالیت زیادی دارند.

دشت نسبتاً همواری در ضلع جنوبی جزیره وجود دارد. در این قسمت از جزیره تپه های زیرآبی ودر منتهی الیه کرانهٔ جنوبی جزیره، تپه ای در فاصله حدود ۲۰۰ متری از کرانه در زیر آب قرار گرفته که رأس آن به صورت تخته سنگی به بلندای مستقیم ۵ متر از آب بیرون زده است.

سطح جزیره از تپه ماهورهای کوچک تشکیل شده است و دارای کانسارهای آهن، سنگ کاربیت، سنگ گرانیت، سنگ های سیلیس، خاک های قرمز و دیگر فلزات است. جزیره فروربه دلیل واقع شدن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای سواحلی با چشم اندازهای بسیار زیبا در فصلهای مختلف سال به ویژه پاییز و زمستان است.

حیواناتی مانند عقاب ماهیگیر، طوطی، چک چک، قمری خانگی، چکاوک، کاکلی، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانک زرد، چک چک سرسیاه، زنبور خور معمولی و همچنین خارپشت، مارمولک، مار جعفری و عقرب در این جزیره زندگی می کنند و آن را تبدیل به یکی از کانون های زیست حیات وحش کرده اند. همچنین این جزیره تنها نقطه ایران است که آهوی کوهی در آن زندگی می کند. پوشش گیاهی جزیره را گیاهان علفی و درختچه ای و درختی تشکیل می دهند.

جزیره فرور بزرگ

جزیره فرور کوچک

جزیره فرور کوچک یا بنی فارور و فرورگان ، از جزایر غیرمسکونی ایرانی در خلیج فارس است، که در جنوب فرور بزرگ و شمال جزیره سیری قرار دارد. فرور کوچک ۵.۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ ترین ابعاد طولی و عرضی جزیره ۴.۱ در ۱.۱ کیلومتر است. مرتفع ترین نقطه آن از سطح دریا ۳۶ متر است.

جزیره فرور کوچک به علت موقعیت اقلیمی و استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان دریایی، زیستگاه گونه های متنوع پرندگان مهاجر و بومی است. پوشش گیاهی این جزیره را نیز عمدتا گیاهان شورپسند و گیاهان خشکی پسند تشکیل می دهند.

جزیره فرور کوچک

جزیره سیری

سیری نام جزیره ای ذوزنقه ای شکل در خلیج فارس و در ۷۲ کیلومتری بندر لنگه است که در ۲۷ کیلومتری غرب ابوموسی قرار دارد. این جزیره زیبا فقط ۱۷ کیلومتر مربع وسعت دارد و نام اصلی آن راز است که اعراب از معادل عربی این نام یعنی سری استفاده کردند، که این نام در زبان های اروپایی سیری تلفظ شده و از راه زبان آنان به فارسی وارد شده است.

این جزیره نسبتاً مسطح و فاقد پستی و بلندی است و در زمان ورود به جزیره تا چشم کار می کند، سطح نسبتا صافی می بینید . مرتفع ترین نقطه آن ۲۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در این جزیره هیچ سکونت مستقلی وجود ندارد و تنها کسانی که در سکوهای نفتی این منطقه کار می کنند و نیروهای نظامی، در این منطقه سکونت دارند. سیری آب وهوای بسیاری گرمی دارد و در تابستان، دمای آن تا بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد هم می رسد.

در جزیره سیری حیواناتی نظیر آهو، لاک پشت های کمیاب دریایی، انواع مرغ های دریایی، زاغ سیاه، مرغ مینا و گربه هایی متفاوت از گربه های خیابانی دیده می شود. پوشش گیاهی منطقه فقیر است، تنها گیاهانی می توانند در این منطقه رشد کنند که نیاز کمی به آب داشته باشند و بتوانند آب را برای مدت طولانی ذخیره کنند، در این منطقه تعداد نخل خرما بطور پراکنده وجود دارد. در این جزیره معدن خاک سرخ وجود دارد.

جزیره سیری

جزیره تنب بزرگ و کوچک

تنب، نام دو جزیره بزرگ و کوچک در خلیج فارس در شهرستان ابوموسی و استان هرمزگان است. این دو جزیره در گذشته به «جزیره تنب»، «جزیره تنبو» و «نَبیو تنب» معروف بودند، ولی از نیمه دوم قرن چهاردهم، «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» خوانده می شوند.

بیشتر بخوانید
جاذبه های دیدنی گردشگری باغ شاهزاده ماهان کرمان

تنب بزرگ تقریباً گرد است و حدود ۱۱ کیلومتر مربع وسعت دارد. فاصله جزیره تنب بزرگ تا جزیره قشم حدود ۳۲ کیلومتر و تا جزیره تنب کوچک ۱۴ کیلومتر و تا بندرعباس ۱۸۰ کیلومتر است. جزیره تنب بزرگ دارای اقلیم گرم و مرطوب است که هوای آن رطوبت به نسبت بالایی دارد و میانگین حداکثر رطوبت به ۸۰ تا ۸۲ درصد در تابستان می رسد. این جزیره دارای خاک شنی و خشک است و در دارای موج شکن و لنگرگاه می باشد . مردم بومی این جزیره از صید ماهی و مروارید امرار معاش می کنند. در جزیره، انواع ماهی های خوراکی مانند سنگسر، شیر، حلوا، قباد، خارو، نعیم، سرخو، شوریده و ماهی های غیر خوراکی مانند اره ماهی، لقمه ماهی، اسب ماهی، مارماهی ، کوسه، دلفین، ماهی مرکب، لاک پشت دریایی، انواع خرچنگ دریازی و نرم تنان دیده می شوند.

جزیره تنب کوچک از جمله جزایر استان هرمزگان است و در ۱۵ کیلومتری (۸ مایلی) غرب جزیره تنب بزرگ قرار دارد. تنب کوچک تقریباً شکلی مثلثی دارد و پهنای آن در گسترده ترین بخش حدود یک کیلومتر است. خاک این جزیره از نوع شنی و در برخی مناطق صخره ای است. گیاهان مقاوم در برابر خشکی و شوری، مارها و پرندگان در آن دیده می شوند و به همین علت آن را «تنب مار» نیز خوانده اند. این جزیره کاملا نظامی است و دارای اسکله ای نسبتا کوچک و باند فرودگاه کوچکی است که کاربرد نظامی دارد.

تنب بزرگ و کوچک

جزیره ناز

جزایر ناز جزیره غیر مسکونی جزو ژئوپارک جهانی قشم و یکی از عجایب هفتگانه این جزیره به شمار می روند. این جزیره کاملاً مسطح است که مساحتی حدود سه هکتار دارد. این جزیره ساحل ماسه ای ندارد و کلا مسطح و سنگی است. با پس روی کامل آب دریا هنگام جزر این جزیره برای مدت کوتاهی به ساحل قشم متصل می شود. روبه روی جزیره ناز در قشم ساحل شنی قرار دارد، که مکان مناسبی برای تغذیه پرندگان دریایی و ماهیگیران بومی است.

جزیره ناز

جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از زیبا ترین جزایر ایران و جزء دیدنی های قشم است . این جزیره بیضی شکل و گنبدی نمکی به دلیل مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس نامیده می شود. هرمز در فاصلهٔ ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این جزیره دارای جمعیتی در حدود ۷۰۰۰ نفر است. مردم این جزیره غالبا با زبان فارسی و تعداد کمی به زبان انگلیسی صحبت می کنند. غار الهه نمک فیروزه ای یکی از زیباترین مکان های گردشگری در هرمز است. موزه دکتر احمد نادعلیان، قلعه ی پرتغالی ها، خانه ای در سنگ و… از نقاط دیدنی دیگر هرمز هستند.

نام جزایر خلیج فارس

جزیره هنگام

جزیره هنگام از مجموعه جزایر خلیج فارس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم است. این جزیره با ۵۰ کیلومتر ارتفاع، دارای معادن نمک، خاک وسرب است.

این جزیره دارای جاذبه های فراوانی مانند دلفینای بازیگوش، لاک پشتای دریایی، پرندگان دریایی، کروکودیل های پرورش داده شده، ساحل های صخره ای و قایق سواری است. تنها فعالیت اقتصادی مردم در جزیره هنگام ماهی گیری و صیادی است. جاذبه تاسیسات بندری انگلیسی ها، جاذبه سنگ مادر و دختر، جاذبه کوه و خاک های قرمز، جاذبه پارک کروکودیل نوپک از نقاط دیدنی جزیره هستند. شباهت ساحل و آب های درخشان جزیره هنگام به سواحل مالدیو و کالیفرنیا سبب شده تا گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. حیواناتی نظیر دلفین، لاک پشت پوزه عقابی، خاردم مصری که از خانواده سوسمارها به شمار می رود و آهو در این جزیره زندگی می کنند.

جزیره هنگام

جزیره لارک

جزیره لارک جزیره دارای سکنه ایران است که در کنار دو جزیره محبوب گردشگری یعنی هرمز و قشم در استان هرمزگان قرار گرفته است. فاصله لارک با قشم ۱۶ کیلومتر، با جزیره هنگام ۵۱ کیلومتر، با جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر، با جزایر تنب های بزرگ و کوچک ۱۲۶ کیلومتر و با بندرعباس ۳۱ کیلومتر است.

جزیره لارک با ۷ / ۴۸ کیلو متر مربع مساحت، بلند ترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، و بزرگ ترین قطر آن ۶/۱۰ کیلومتر است. جزیره لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی ترین خاک ایران محسوب می شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی است. این جزیره از کوه های آتشفانی مخروطی شکل تشکیل شده و فعالیت کشاورزی در آن وجود ندارد و صیادی و غواصی تنها کار اکثر اهالی جزیره لارک است. برخی از مردم جزیره هم به دامپروی سنتی که به طور غالب پروش بز است، مشغول هستند. مردم جزیره لارک ارتباط زیادی با کشور عمان و شهر راس الخیمه دارند.

آب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن برده می شود و همچنین آب برکه ها و چاه های جمع آوری آب بارام هم مورد استفاده قرار می گیرد. از جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزیره لارک می توان به قلعه پرتغالی ها، قلعه لارک و دژهای نظامی اشاره کرد. جزیره لارک به لطف وجود سواحل مراجانی و کم رفت و آمد بودن، دارای یکی از بکرترین و شفاف ترین آب های خلیج فارسی است.

جزیره لارک

جزیره ام الکرم

جزیره ام الگُرم یا ام الکُرم از جزیره های غیر مسکونی ایرانی در خلیج فارس و استان بوشهر است که بومیان آن را به دلیل وجود درختان حرا که گرم می گویند با نام جزیره گُرم می شناسند. فاصله این جزیره تا جزیره نخیلو ۸ کیلومترو در نزدیکی کرانه های دهستان بردخون شهرستان دیر واقع شده است. جزیره ام الگُرم، بهشتی برای پرندگان مهاجر و مکانی امن برای بقای نسل و ادامه حیاتشان است. ام الگُرم به همراه جزایر «ام سیله»، «نخیلو» و «تهمادو» بهشتی افسانه ای را در منطقه ای حفاظت شده به نام «مُند» می سازد.

این جزیره دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و سطح خاک آن تنها یک متر از سطح دریا بالاتر بوده و بزرگ ترین قطر آن ۲ کیلومتر است. در این جزیره هزاران پرستوی دریایی پشت تیره و گونه سفید، کاکلی بزرگ و کوچک، اِگرِت ساحلی، سَلیم خرچنگ خوار و سَلیم کوچک وجود دارد.

جزایر ایرانی خلیج فارس

جزیره مطاف

مطاف یکی از جزیره های غیر مسکونی ایران در خلیج فارس است که در استان بوشهر و در سواحل بخش بردخون بین ۲۷ درجه و ۵۰ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی واقع شده است. این جزیره توده ای از ماسه به عرض تقریبی یک میل و طول تقریبی ده میل است که در هنگام مد زیر آب رفته و در هنگام جزر بیرون می آید. اگر دریانوردان به این منطقه آشنا نباشند، قایق هایشان در این ناحیه به گل می نشیند. این جزیره به خاطر عمق کم موج های زیادی دارد.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=12977

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها