4

سنگ پیتزا چیست و چطور استفاده می شود؟

  • کد خبر : 13909
  • 13 خرداد 1400 - 17:49
سنگ پیتزا چیست و چطور استفاده می شود؟

همه چیز درباره سنگ پیتزا و کاربرد آن این روز ها اکثر ما برای درست کردن یک پیتزای خوشمزه از فر اجاق گاز استفاده می کنیم که غذا را در دمای بالا حرارت می دهد و یک پیتزای نسبتا برشته و خوشمزه به ما تحویل می دهد. گاهی اوقات پخت این پیتزاها داخل فر اجاق […]

همه چیز درباره سنگ پیتزا و کاربرد آن

این روز ها اکثر ما برای درست کردن یک پیتزای خوشمزه از فر اجاق گاز استفاده می کنیم که غذا را در دمای بالا حرارت می دهد و یک پیتزای نسبتا برشته و خوشمزه به ما تحویل می دهد. گاهی اوقات پخت این پیتزاها داخل فر اجاق گاز به شدت سریع خواهد بود و بیش تر از چند دقیقه طول نمی کشد.

جدا از اینکه دمای اجاق گاز اهمیت بسیار زیادی دارد، سطح قرار دادن پیتزا هم مورد بسیار مهمی محسوب می شود. یعنی باید به کف اجاق گاز هم دقت کنید. یک اجاق گاز داغ محیط مناسبی را برای پخت پیتزا ایجاد می کند اما اگر سطح آن را به گونه ای طراحی کنید که حرارت بیشتری به خودش بگیرد، می توانید توقع یک پیتزای برشته از آن داشته باشید.

معمولاً حرارت از کف اجاق گاز به سمت بالا و به پیتزا می رسد و پنیر و دیگر محتویات پیتزا در این محیط گرم پخته می شوند و از پایین حرارت می بینند. شاید بتوان گفت که بهترین حالت، این است که پیتزا روی یک سطح چوبی و داغ قرار داده شود اما این امکانات در آشپزخانه های داخل منزل وجود ندارد.

خوشبختانه می توانید از گزینه های جایگزین هم استفاده کنید. یکی از ابزار های ارزان و آسان که به شما کمک می کند تا شرایطی شبیه به چوب های داغ و آتشین را در محیط خانه ایجاد کنید، استفاده از سنگ پیتزا است.

پیتزا برشته

اما سنگ پیتزا دقیقا چیست؟

سنگ پیتزا یک صفحه صاف، سنگی یا سرامیکی است که داخل اجاق قرار داده می شود و گرما را داخل خودش نگه می دارد و شما می توانید پیتزای خام را مستقیم روی آن قرار دهید؛ بدون این که مجبور باشید از یک سینی جداگانه استفاده کنید. این سنگ داغ می شود و حرارت را به کف نان پیتزا انتقال می دهد؛ دقیقاً مثل زمانی که ماده غذایی را مستقیم روی چوب و آتش می پزید.

بیشتر بخوانید
ضدلک عالی مخصوص دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیک

سنگ پیتزا شبیه به سنگ های معمولی برای پخت و پز است. با این تفاوت که سنگ مخصوص پیتزا گرد می باشد و گوشه دار و زاویه دار نیست. همه سنگ های پیتزا برای پخت و پز های دیگر هم استفاده می شوند اما همه سنگ های معمولی برای پخت و پز پیتزا مناسب نیستند.

اگر بتوانید سنگ های ضخیم تری را پیدا کنید، قطعاً کارتان بهتر و راحت تر پیش می رود که البته هر چقدر ضخامت این سنگ ها بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به طور کامل داغ شود.

سنگ پیتزا

سنگ پیتزا چگونه کار می کند؟

اکثر سنگ های پیتزا به راحتی گرما را به کف پیتزا انتقال می دهند و می توانند یک پیتزای برشته را به شما تحویل دهند و علت آن هم این است که سطح این سنگ ها متخلخل است و رطوبت را به خود جذب می کند.

هنگامی که دمای این سنگ ها به ۵۰۰ درجه فارنهایت برسد، هر رطوبتی در اطراف را به خود جذب می کند و هیچ مایع و رطوبتی در اطراف باقی نمی ماند و شما می توانید یک پیتزای برشته میل کنید. از طرفی سنگ پیتزا به شدت داغ می شود و به راحتی پیتزای شما را در زمان کوتاه درست می کند.

چگونه از سنگ پیتزا استفاده کنیم؟

برای استفاده از سنگ پیتزا کافی است که مراحل این بخش از رویش مدیا را در پیش بگیرید:

  • سنگ پیتزا را در یک اجاق گاز سرد قرار دهید.
  • دمای فر را تدریجی به ۵۰۰ درجه فارنهایت برسانید تا سنگ هم داغ شود.
  • سپس پیتزا را روی سنگ قرار داده و برش بزنید.
  • پیتزا را تا جایی بپزید که پنیر آن رنگ قهوه ای روشن پیدا کند و سپس پیتزا بیرون آورده و گاز را خاموش کنید.
  • وقتی که سنگ پیتزا سرد شد، می توانید روی آن فرچه بکشید اما آن را با آب نشویید.
سنگ مخصوص پیتزا

نکات مراقبت از سنگ پیتزا

برند های مختلف دستورالعمل های مخصوص به خودشان را دارند اما عموماً کاری که باید انجام دهید، این است که این سنگ ها را در محیط خشک نگه دارید و همیشه داخل گاز بگذارید.

بیشتر بخوانید
راهنمای کامل برای نصب هر نوع پرده

سنگ های پیتزا که در معرض شوک دمایی هستند، آسیب پذیر می باشند. شوک دمایی زمانی رخ می دهد که تغییرات ناگهانی دما اتفاق بیفتد، یعنی شما آن ها را از محیط کاملاً داغ به یک محیط کاملاً سرد و یا بالعکس ببرید.

پس روی سنگ پیتزای سرد به یکباره شروع به پخت غذا نکنید و اگر هم آن را از محیط سرد به داخل یک محیط داغ بریزید، باعث ترک خوردن و شکستن آن خواهید شد . پس دما را به طور کاملاً تدریجی و آهسته تغییر دهید.

دلیل دیگری که به شما پیشنهاد می کنیم که سنگ پیتزا را داخل فر اجاق گاز نگه دارید، این است که می تواند دمای داخل اتاق گاز را نیز متعادل کند. فقط ممکن است که گرم کردن آن کمی بیشتر به طول بیانجامد اما در هر صورت قرار دادن سنگ پیتزا داخل اجاق گاز باعث می شود که دیگر نگرانی راجع به تغییر ناگهانی دما نداشته باشید و مجبور به شستن آن نشوید، مجبور به جابجایی نباشید و با آن به جایی ضربه نزنید.

سنگ پخت پیتزا

کاربردهای دیگر سنگ پیتزا

سنگ پیتزا یک ابزار کاربردی برای هر آشپزخانه ای است و می تواند عملکرد های متنوعی داشته باشد. به عنوان مثال شما می توانید یک عدد مرغ را به راحتی روی آن سوخاری کنید یا یک استیک خوشمزه یا سبزیجات تنوری شده روی آن درست کنید که قطعاً طعم بسیار مطلوبی را ایجاد می کند اما تنها مشکلی که وجود دارد، این است که روغن و چربی حاصل از مواد غذایی داخل منافذ سنگ ها فرو می روند و احتمال شکستگی و ترک خوردگی آن را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید
آموزش بهترین روش هسته گیری آلبالو در خانه

پس بعد از این که استیک را روی آن پختید، باید این سنگ ها را بشویید که البته شستن، عمر آن را کم می کند زیرا جذب رطوبت زیاد هم می تواند عمر سنگ را کاهش دهد و آن را بیشتر در معرض شکستگی قرار دهد؛ همچنین مواد شوینده را نیز به خود جذب می کند. پس تا جایی که می توانید از سنگ پیتزا برای پخت خود پیتزا استفاده کنید.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=13909

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها