6

توفو چیست که ژاپنی ها زیاد مصرف می کنند ؟

  • کد خبر : 14034
  • 14 خرداد 1400 - 2:10
توفو چیست که ژاپنی ها زیاد مصرف می کنند ؟

توفو چیست و چه فوایدی برای بدن دارد ؟ توفو ماده غذایی است که از شیر سویا غلیظ تهیه می شود. این شیر غلیظ را در اثر فشار به قطعات سفید رنگ و جامد در می آورند که فرآیندی شبیه به تهیه پنیر دارد و منشا آن از کشور چین است. بیشتر دانه های سویا […]

توفو چیست و چه فوایدی برای بدن دارد ؟

توفو ماده غذایی است که از شیر سویا غلیظ تهیه می شود. این شیر غلیظ را در اثر فشار به قطعات سفید رنگ و جامد در می آورند که فرآیندی شبیه به تهیه پنیر دارد و منشا آن از کشور چین است. بیشتر دانه های سویا در آمریکا پرورش پیدا می کنند و مقدار زیادی از آنها تحت دستکاری ژنتیکی قرار می گیرند.

با وجود بحث های فراوان پیرامون ارگانیسم های دستکاری شدهٔ ژنتیکی، تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که این مواد غذایی برای سلامت بدن ضرر دارند. در این بخش از سلامت رویش مدیا به معرفی فواید توفو می پردازیم.

مواد مغذی موجود در توفو :

توفو پروتئین زیادی دارد و تمام آمینو اسیدهای لازم برای بدن را شامل می شود. همچنین چربی، کربوهیدرات و انواع زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند. در هر ۱۰۰ گرم توفو …

  • پروتئین:۸ گرم
  • کربوهیدرات:۲ گرم
  • فیبر:۱ گرم
  • چربی:۴ گرم
  • منگنز:۳۱ %
  • کلسیم:۲۰ %
  • سلینیوم :۱۴ %
  • فسفر:۱۲ %
  • مس:۱۱ %
  • منیزیم:۹ %
  • آهن:۹ %
  • روی:۶ %

طبع توفو

توفو دارای طبع گرم است. این ماده غذایی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳، آنتی اکسیدان ها، آهن، کلیسیم، فسفر، مس، منگنز، ایزوفلاوین ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، کولین، ویتامین C، منیزیم، پتاسیم و سلنیوم است.

خواص توفو

خواص درمانی توفو

پیش گیری از مشکلات قلبی عروقی:

ایزوفلاوین موجود در سویا به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم سویا، بیماری های قلبی عروقی مانند شاخص توده بدنی، وزن و کلسترول کلی را کاهش می دهد. توفو جایگزینی برای پروتئین حیوانی است که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. همچنین منجر به کاهش احتمال فشار خون بالا و آترواسکلروز می شود.

پیش گیری از سرطان:

توفو به دلیل داشتن جنستئین (مهم ترین ایزوفلاون) و خواص آنتی اکسیدانی مانع رشد سلول های سرطانی می شود. مصرف مقادیر متوسط غذاهای حاوی توفو می تواند بر رشد تومور و یا خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیر بگذارد. شواهد نشان می دهند که مصرف روزانه توفو عود سرطان پستان را کاهش می دهد. البته محققان به مطالعات بیشتری برای تایید چگونگی عملکرد جنستئین نیاز دارند.

بهبود عملکرد کلیه:

پروتئین عملکرد کلیه را در بیماران دیالیزی یا افرادی که تحت پیوند کلیه قرار می گیرند، ارتقا می دهد. تحقیقات، تاثیر مثبت توفو بر روی برخی از نشانگرهای زیستی ناشی از مشکلات مزمن کلیه را نشان می دهند که ممکن است به دلیل محتوای پروتئین و تاثیر آن بر سطوح چربی خون باشد.

خاصیت توفو

تسکین علائم یائسگی:

تحقیقات نشان می دهد که مصرف محصولات سویا به دلیل وجود فیتواستروژن ها، علائم یائسگی را تسکین می دهد. این نشانه ها در بین زنان متفاوت است. مصرف محصولات حاوی سویا که دارای مقدار زیادی جنستئین هستند، شدت گر گرفتی را کاهش می دهد. هم چنین توفو به دلیل داشتن کلسیم و ویتامین ب به آرامش اعصاب نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید
ورم این قسمت های بدن از دیابته

بهبود سلامت مغز:

مطالعات نشان می دهند که افراد با مصرف فراوان سویا، مشکلات ذهنی مرتبط با سالخوردگی را کاهش می دهند. مصرف سویا ایزوفلاون با عملکرد بهتر حافظه غیر کلامی و کلامی مرتبط است. علاوه بر این محصولات سویا دارای لسیتین هستند که به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر از طریق تولید فسفولیپیدها فسفاتیدیک و فسفاتیدیل سرین کمک می کند.

درمان میگرن:

منیزیم موجود در توفو در درمان سردرد و میگرن کمک می کند.

درمان میگرن

حاوی پروتئین بالا :

بدن انسان برای عملکرد مناسب به پروتئین نیاز دارد. گیاه خواران می توانند میزان کافی پروتئین را با مصرف سویا، سبزیجات و سایر مشتقات سویا به دست آورند. در واقع توفو دارای آمینو اسیدهایی است که برای سلامت بهینه ضروری است. مصرف گوشت قرمز اغلب منجر به بیماری می شود که می توان آن را با توفو جایگزین کرد.

تقویت استخوان ها:

توفو منبع غنی از کلسیم است که جز حیاتی تشکیل دهنده در شکل گیری استخوان ها است. فقر کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان، شکل گیری ضعیف استخوان های جدید و سرعت پیری به دلیل استخوان های شکننده شود.

بهبود گردش خون:

آهن نقش حیاتی در انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن دارد و بدن به شدت به اکسیژن وابسته است. عملکرد هموگلوبین برای انتقال اکسیژن به بخش های مختلف بدن و تولید انرژی ضروری است. هموگلوبین در خون پایدار می شود و با استفاده از آهن موجود در بدن شکل می گیرد. گردش خون در بدن به دلیل وجود مس و آهن بهبود می یابد، مانع از کم خونی می شود و به دلیل اکسیژن رسانی مناسب بدن را آرام نگه می دارد.

پروتئین توفو

زیبایی:

پروتئین به شکل گیری سلول های پوست در یک چرخه چهار هفته ای کمک می کند و به طور مداوم جایگزین سلول های قدیمی با سلول های جدید می شود. بنابراین افراد باید دائما پروتئین را ذخیره کنند. پروتئین حیوانی چربی های اشباع شده ایی هستند که در صورت جذب منجر به ترشح چربی های اضافی از طریق پوست می شود و منافذ پوست را باز می کنند. با مصرف مواد مغذی گیاهی مانند توفو می توان رنگ پوست را بهبود بخشید. علاوه بر این یبوست نیز باعث ایجاد مشکلات پوستی می شود که با خوردن فیبر می توان آن را رفع کرد.

بیشتر بخوانید
این علامتو رو زبونت دیدی، نگران شو!

پیش گیری از کم خونی:

توفو همچنین خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد. مطالعه ای که در چین انجام شد، ارتباط بین کم خونی و مصرف توفو را نشان می دهد که احتمال کم خونی در بزرگسالان را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت :

مطالعات متعدد آزمایشگاهی نشان می دهد که سویا می تواند قند خون را کنترل کند.

در مطالعه ای، زنان یائسه سالم با مصرف ۱۰۰ میلی گرم سویا در روز میزان قند خون را تا ۱۵ % و سطوح انسولین تا ۲۳ % کاهش دادند.

در مطالعه دیگر، مصرف روزانه ایزوفلاون به مدت یک سال، حساسیت انسولین و چربی های خونی را در حالی که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، افزایش می دهد.

خطر ابتلا به دیابت

جلوگیری از آسیب های کبدی :

تحقیقات نشان می دهد که مصرف انواع توفو با انعقادکننده های مختلفی تهیه می شود که توانایی کمک به پیشگیری از آسیب های کبدی ناشی از رادیکال های آزاد را دارد.

کمک به درمان سلیاک :

توفو فاقد گلوتن است، بنابراین به عنوان یکی از منابع غذایی مفید برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، شناخته می شود.

بهبود قابلیت ارتجاعی پوست :

مصرف روزانه ۴۰ میلی گرم ایزوفلاون سویا، به طور قابل توجهی باعث کاهش چین و چروک پوست می شود و پس از ۸ تا ۱۲ هفته مصرف، قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

درمان ریزش مو :

توفو سرشار از پروتئین است که موجب تقویت مو می شود و درمان مناسبی برای ریزش مو است.

درمان ریزش مو

درمان نقرس :

پروتئین زیاد موجود در توفو در دفع اسید اوریک خون موثر است. همچنین به پیشگیری و درمان نقرس کمک می کند.

بیشتر بخوانید
تشخیص چهره افراد با ماسک چگونه ممکن است؟

آرتریت روماتوئید :

مقدار بالای اسیدهای چرب امگا۳ در توفو به کاهش التهاب بدن کمک می کند و باعث جلوگیری و درمان آرتریت روماتوئید می شود.

کاهش وزن :

چنانچه در ابتدای این بخش از سلامت رویش مدیا گفته شد کالری توفو پائین است و کلسترول ندارد، همچنین به دلیل داشتن مقدار بالای پروتئین در کاهش اشتها موثر است. مصرف توفو با پیشگیری از پرخوری موجب کاهش وزن و لاغری می شود. با بررسی یک تحقیق، مصرف ایزوفلاون سویا برای مدت ۸ تا ۵۲ هفته، کاهش وزن ۵/۴ کیلوگرمی نسبت به گروه کنترل داشته است.

درمان آندومتریوز :

برخی تحقیقات نشان داده است که فیتواستروژن های موجود در توفو منجر به بالا رفتن میزان استروژن شده و به درمان بیماری آندومتریوز در زنان کمک می کند.

پروتئین و چربی توفو

عوارض و مضرات توفو :

محصولات تهیه شده از سویا، جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات گوشتی است، اما دارای برخی عوارضی است که روی سلامت بدن تاثیر می گذارد، مانند :

مشکلات تیروئیدی:

برخی از متخصصان به افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی توصیه می کنند تا از مصرف توفو خودداری نمایند زیرا توفو دارای گواتروژن می باشد. با وجود این، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA)، در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که مصرف سویا و ایزوفلاون های سویا، در عملکرد تیروئید هیچ تاثیری ندارد.

در صورتی که دچار مشکلات تیروئیدی یا سرطان هستید قبل از مصرف توفو بهتر است با پزشک مشورت نمائید. همچنین اگر دارای مشکلات زیر هستید، باید در مصرف آن میانه روی کنید:

تومورهای پستان:

توفو دارای تأثیرات ضعیف هورمونی است، بنابراین برخی متخصصان به خانمهایی که تومورهای حساس به استروژن دارند، پیشنهاد می دهند که مصرف سویا را محدود کنند.

ایجاد صفت های زنانه و مشکلات باروری :

فیتواستروژن های موجود در محصولات تهیه شده از سویاممکن است دلیلی برای ایجاد صفات زنانه در مردان مانند بزرگ شدن پستان یا ژنیکوماستی شود. همچنین می تواند بر قدرت باروری نیز موثر باشد. البته باید توجه داشت که تاثیر این ماده به اندازه ای نیست که مانع مصرف سویا در تغذیه کودکان و بزرگسالان شود.

خواص توفو

موارد استفاده توفو

توفو یا همان پنیر سویا را می توان در تهیه انواع غذا از جمله خوراک توفو با سبزیجات، توفو سوخاری، سالاد، املت،توفو سرخ کرده، سوپ سبزیجات با توفو، سوسیس و همبرگر توفو استفاده نمود.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=14034

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها