6

چگونگی مسواک زدن دندانهای ارتودنسی شده

  • کد خبر : 17932
  • 25 خرداد 1400 - 21:29
چگونگی مسواک زدن دندانهای ارتودنسی شده

تمام نکات مربوط به مسواک زدن و کشیدن نخ دادن ارتودنسی برای تراز و صاف کردن دندان ها اعمال می شوند. اینها موقعیت دندان را اصلاح می کنند و ظاهر لبخند شما را بهبود می بخشند، تا دهانتان را سالم نگه دارید و صحبت کردن را بهبود بخشید. بنابراین ارتودنسی کردن دندان ها به اندازه […]

تمام نکات مربوط به مسواک زدن و کشیدن نخ دادن

ارتودنسی برای تراز و صاف کردن دندان ها اعمال می شوند. اینها موقعیت دندان را اصلاح می کنند و ظاهر لبخند شما را بهبود می بخشند، تا دهانتان را سالم نگه دارید و صحبت کردن را بهبود بخشید. بنابراین ارتودنسی کردن دندان ها به اندازه کافی ارزشمند است.

با این حال، اگر تکنیک های مسواک زدن مناسب نباشند، می تواند لکه ها، کرم خوردگی و یا بافت آلوده باقی بگذارد. پلاک و غذا روی آن جمع می شوند و باید به طور منظم تمیز شوند اگر ارتودنسی دارید، این بخش از سلامت دهان و دندان رویش که به پیشنهاد برخی از کاربران به صورت مجزا و مختص به این مسئله پرداخته است به شما کمک می کند تکنیک های مناسب را یاد بگیرید تا آن ها را حفظ کرده و دندان ها را سالم نگه دارید.

روش مسواک زدن در ارتودنسی

برای شروع مسواک زدن: قطعات جدا شدنی از دندان ، باندها و…را از دهان خارج کنید.

ارتودنسی ها را تمیز کنید:به دقت اطراف سیم ها را تمیز کنید.

مسواک زدن هر سیم:بالا و پایین کردن مسواک.

متخصصان دندان توصیه می کنند که دندان های خود را به مدت دو دقیقه دو بار در روز مسواک بزنید. این به این معنی است که هر یک چهارم دهان شما ۳۰ ثانیه به طول خواهد انجامید. مسواک الکتریکی – دارای یک زمان سنج توکار است که هر ۳۰ ثانیه به ضربه می افتد تا به شما اجازه دهد بدانید چه زمانی مسیر مسواک را تغییر دهید. زمانی که مسواک می زنید، تمام بخش های دندان را تمیز کنید.

تغذیه در ارتودنسی
دانستنی های مسواک زدن در ارتودنسی

طریقه صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

مسواک مناسب را انتخاب کنید : با این که مسواک زدن منظم کمک می کند، می توانید یک مسواک الکتریکی یا صوتی که برای تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده طراحی شده است را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که از میزان درست فشار استفاده می کنید. اجازه دهید که مسواک به طور کامل بچرخد. این کار به تمیز کردن موثر دندان و صرفه جویی در وقت به شما کمک می کند.

از مسواک بین دندانی با یک سر زاویه دار استفادهکنید:این مسواک می تواند اطراف ارتودنسی جا به جا شود. اورال Bدارای یک سیستم مسواک بین دندانی با یک سرمتوازن مثلثی است که خوب عمل می کند.

اگر یک مسواک الکتریکی معمولی و یا یک مسواک صوتی را انتخاب کنید، بدانید که استفاده از آن می تواند بسیار مشکل باشد. به احتمال زیاد به دلیل پری مسواک آن ها در ارتودنسی گیر می افتند.

اگر از یک مسواک معمولی استفاده می کنید، باید مسواک را به دندان ها بالا و پایین بکشید تا بهتر بتوانید دندان ها را تمیز کنید.

به یاد داشته باشید دندان شما چندین جنبه دارد: بیرونی (نزدیک گونه یا لب تان)، داخلی (روبروی زبان)، تاج (روی دندان های پایین)، آن بخشی از دندان است که با بالای دهان و بر روی دندان های بالا با آن مواجه است (آن قسمتی است که جلوی زبان شما است). همه طرف باید تمیز شوند، پس یک مسواک کوچک انعطاف پذیر بردارید که بتوانید به راحتی دور دهان خود حرکت دهید.

نکات مهم در مسواک زدن جنبه های دندان

۱-بخش بیرونی دندان را مسواک بزنید:این قسمت جلو دندان های شما است که وقتی لبخند می زنید، دیده می شود. فراموش نکنید که پلاک را به همراه نزدیک ترین قسمت به لثه از بین ببرید.

از قسمت بیرونی دندان شروع کنید:دندانها راروی یکدیگر بگیرید. مسواک را از میان دندان های خود بزنید. در حالی که به تدریج مسواک را روی دندان های خود جابجا می کنید .

بیشتر بخوانید
شما با این 21 دلیل دل درد می گیرید!

بیرون دندان ها را مسواک بزنید: همچنان که دندان ها با هم هستند به آرامی حرکات دایره ای انجام دهید. دقت کنید که مسواک را روی تمام دندان های جلو و عقب حرکت دهید. اگر دهان خود را کمی باز کنید، بهتر است به دندان های عقب برسید.

اگر از یک مسواک معمولی استفاده می کنید باید آن را به سمت زبان و هم به سمت بالا ببرید. این کار به بیرون راندن همه ذرات غذا مستقیما در بالا یا پایین کمک می کند.

از حلقه های کوچک برای مسواک زدن استفاده کنید:حداقل ۲۵ تا ۳۰ ثانیه وقت صرف کنید. همچنین می توانید از مسواک بین دندانی برای دندان های بالا استفاده کنید. چون در آن ها حفره هایی است (خیلی سخت برای دیدن)بنابراین سعی کنید مسواک بین دندانی را خوب حرکت دهید.

۲-قسمت داخلی دندان را مسواک بزنید: مسواک را به عقب و جلو ، بالا و پایین و سپس با حرکات دایره ای روی دندان های بالا و تحتانی خود حرکت دهید. وقتی ارتودنسی داشته باشید، قسمت داخلی دندان های شما معمولا برای مسواک زدن راحت تر هستند، زیرا آن ها ارتودنسی ندارند.

۳-مسواک زدن تاج دندان :مسواک را عمودی بین دندان ها بچرخانید. مسواک را به عقب و جلو حرکت دهید و از یک حرکت دایره ای استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند که به شکاف و درزها دسترسی پیدا کنید که می تواند پلاک و ذرات غذا در آن باشد.

۴-روی قسمت های دیگر دهان خود تمرکز کنید:دهان شما پر از میکروب ها و پلاک است که آماس لثه از آن تغذیه می کند. شما نیاز به مسواک زدن و ماساژ لثه ، گونه ها و زبان نیز دارید. در صورت لزوم، قبل از اینکه شروع کنید تف کنید.

با استفاده از مسواک خود، به آرامی لثه را مسواک بزنید بالا(یا پایین)دندان های خود را مسواک بزنید. به آرامی و عمودی در جهت براکت ها انجام دهید.

بعد از این، مسواک را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا با گونه شما مواجه شود. مسواک زدن گونه سخت تر است. اگر خیلی سخت است آن را با دست دیگر محکم بگیرید آب دهان را تف کنید.

مسواک را به سمت پایین بچرخانید و مسواک بزنید. زیر زبان و بعد سقف دهان را مسواک بزنید.

در نهایت، زبان خود را بیرون بگذارید و آن را مسواک بزنید. مطمئن شوید که از دهان خود نفس بکشید. در غیر این صورت شما شروع به استفراغ کردن خواهید کرد. دهان و مسواک خود را آبکشی کنید و مسواک بزنید.

۵-دندانها را بررسی کنید:آیا آن ها تمیز به نظر می رسند؟ اگر هر پلاک یا غذایی را می بینید، با کمک مسواک آنها را تمیز کنید.

جنبه های دندان
فوت و فن مسواک زدن در ارتودنسی

نخ دندان زدن و شستن دندان ها در ارتودنسی

۱ – شست و شوی دهان :چنانچه در یکی از مطالب قبلی سلامت دهان و دندان در رویش توضیح دادیم قبل از این که دندان های خود را مسواک بزنید کمی آب در دهانتان قرقره کنید. این کار می تواند مفید باشد. تف کرده و تکرار کنید. این باعث می شود که مقداری از ذرات شل غذا از دهان خارج شوند. همچنین باید بعد از مسواک زدن با آب دهان را بشویید.

آب گرم می تواند دندان ها را تسکین دهد و موهای زبر مسواک را نرم کند. وقتی که باند روی ارتودنسی ها را تغییر دهید . به یاد داشته باشید که بیش از حد محکم مسواک نزنید زیرا براکت ها ممکن است آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید
نشانه های جدی کمبود آب بدن کودکان و بزرگسالان

۲- نخ دندان بزنید :به نظر می رسد نخ دندان زدن کار دشواری است که بتوان آن را با ارتودنسی انجام داد. پلکر نخ دندان متصل به چوب هستند. این ابزار بسیار سریع تر و آسان تر از نخ دندان معمولی هستند و می توانید در اغلب فروشگاه ها آن را خریداری کنید.

یک تکه بلند نخ (در حدود ۱۸ اینچ یا ۴۶ سانتیمتر)نخ دندان بردارید، آن را دور انگشت سبابه خود بپیچید و آن را لابه لای دندانها بکشید سعی کنید نخ را در هر دو طرف آن خم کنید و شکل c به آن به جای صاف گرفتن بدهید. این کار هر چیزی را که در آن گیر کرده باشد را بیرون می آورد.

استفاده از واتر فلاسر :وسیله ای با یک جت آب الکترونیکی برای کسانی که ارتودنسی دارند، ایده آل است. این مورد برای خلاص شدن از شر باقی مانده های غذا و پلاک مانند نخ دندان عمل می کند.

۳ – از دهان شویه استفاده کنید :بعد از نخ دندان زدن مقداری دهان شویه طبق دستور به مدت حداقل ۳۰ ثانیه قرقره کنید. این کار به طور خاص به شما کمک می کند میکروب های دهان را از بین ببرید.

شست وشو با فلوراید نیز ممکن است مفید باشد. آب می تواند به جایی برسد که یک مسواک قادر به دسترسی به آن نیست و در برابر حفره ها از دندان محافظت می کند.

سعی کنید مخزن واتر فلاسر را با نصف لیوان آب پر کنید. این به شما این امکان را می دهد که در شکاف بین دندان ها عبور کنید.

دهان شویه را بیرون بریزید و با کمی آب گرم بشویید.

۴ – روزی دو بار با آب نمک قرقره کنید :یک بار صبح و یک بار عصر ممکن است مفید باشد. در ابتدا اگر درد دارید شاید سوزش ایجاد کند اما در واقع می تواند به خاطر آسیب های خفیف به دهان تسکین دهنده باشد. این کار همچنین برای جلوگیری از ورم لثه خوب است.

۵- مسواک خود را قبل و بعد از مسواک زدن بشویید :آخرین کاری که باید انجام دهید این است که باکتری ها با ذرات غذا که روی مسواک شما باقی مانده تغذیه می شوند. مسواک خود را با آب داغ بشوئید. انگشت خود را روی مسواک بالا و پایین بکشید تا ذرات غذایی را از بین ببرید.

مسواک را صاف بگذارید اینطور مسواک خشک می شود.

مسواک را برای از بین بردن و کشتن میکروب ها در کلرهگزیدین خیس کنید.

۶-مسواک را به طورمنظم تعویض کنید :توصیه می شود که هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض یا اگر مسواک فرسوده و موهای آن ساییده شدند آن را کنار بگذارید. این مسواک ها دندان های شما را تمیز نمی کند. اگر یک مسواک بین دندانی داشته باشید، اغلب باید سر مسواک را عوض کنید. اگر پزشک به شما جایگزین نمی دهد، در برخی فروشگاه ها در دسترس هستند.

نخ دندان
اصول بهداشتی در مسواک زدن

دانستنی های تغذیه در ارتودنسی

به چیزهایی که می خورید توجه کنید:بهترین راه برای حفاظت از دندان های خود این است که غذایی را که به دندان آسیب می زند را نخورید.

از غذاهایی اجتناب کنید که برای جویدن سخت یا سفت هستند مثل سیب، ذرت، چوب شور، ذرت بو داده، آجیل، هویج و یا ….

۱-آدامس بادکنکی نجوید ویخ نخورید.

۲-اجتناب از مصرف شکر:به طور کامل غذاهای شیرین و نوشابه به دندان ها آسیب می زنند و باعث ایجاد پلاک می شوند که می تواند منجر به التهاب شود.

بیشتر بخوانید
حال بدی که دلیلش رقیق بودن زیادی خونه

۳-رژیم غذایی متعادل داشته باشید:ویتامین ها و مواد معدنی یافت شده در رژیم غذایی سالم فیبر، پروتئین، چربی های خوب و برخی از کربو هیدرات ها به شما کمک می کنند مبارزه کنید و التهاب را دور نگه دارید خوب غذا خوردن هم چنین سلامتی را حفظ می کند، که به همان اندازه مهم است. به دنبال غذاهای مقوی، با فیبر بالا مانند تمشک، حبوبات کامل، موز، سبزیجات، کدو و دیگر میوه ها نرم بگردید.

۴-بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را تمیز کنید: ممکن است مثل یک درد به نظر برسد، اما خیلی حیاتی است! التهاب لثه در ۴۸ ساعت شکل می گیرند. این می تواند ناشی از مسواک نزدن یا تکنیک نادرست باشد. مسواک نزدن بعد از خوردن نیز می تواند باعث ایجاد لکه بر روی دندان های شما شود. اینطور وقتی ارتودنسی ها را بازمی کنید شاهد دندان های زرد و لک دار هستید.

۵-مرتب دندانها را تمیز و به پزشک مراجعه کنید:باید ویزیت سالیانه داشته باشید و اغلب در صورتی که خونریزی و یا سابقه التهاب دارید باید زودتر ویزیت شوید.

استفاده از آب به جای مواد دندان پزشکی برای افراد مبتلا به التهاب بسیار مفید است بپرسید آیا آن ها می توانند از جت آب وجوش شیرین استفاده کنند.

چگونه از ارتودنسی کودک مراقبت کنیم؟

آیا کودکی با ارتودنسی دارید؟ نکات زیر به شما کمک خواهند کرد که مسواک زدن روتین روزانه کودک موثر واقع شود:

قبل از مسواک زدن، کودک باید هر قسمت جدا شدنی ارتودنسی را بردارد. وسایل جدا شدنی، آن ها را بعد از هر وعده غذایی برای تمیز کردن بردارید.

مسواک زدن دندان ها: آن ها باید هر دندان را به صورت جداگانه تمیز کنند. اول اینکه، آن ها باید مسواک را در زاویه ۴۵ درجه از لثه قرار دهند و سپس در حالی که حرکت دایره ای انجام می دهند، فشار آرامی اعمال کنند. آن ها باید این کار را در حدود ۱۰ ثانیه انجام دهند.

ارتودنسی کودکان
مسواک زدن در ارتودنسی کودکان

ارتودنسی را تمیز کنید : کودک باید مسواک را در یک زاویه ۴۵ درجه برای تمیز کردن اطراف سیم ها و ارتودنسی خود نگه دارد. آن ها باید از بالای هر سیم به پایین انجام شود. باید زمانی را صرف کنند تا مطمئن شوند که همه پلاک و آلودگی ها از بین برود. برای ارتودنسی های جدا شدنی، آن ها را جلوی یک سینک پر از آب تمیز کنید. این کار به جلوگیری از آسیب ارتودنسی در صورت افتادن کمک می کند.

مسواک زدن بین دندانی یکبار در روز – از نظر حرفه ی دندان پزشکی آن ها بهترین راه برای تمیز کردن بین دندان ها و ارتودنسی ها را نشان می دهد. همچنین باید دستورالعمل های مربوط روی بسته محصول را رعایت کنند.

محافظت از دندان های کودک : ارتودنسی دندان ها را در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی قرار می دهند. به همین دلیل لازم است که دندان خود را با استفاده از خمیر دندان فلوراید مسواک بزنید. مسواک زدن باید دو بار در روز حداقل و ترجیحا بعد از هر وعده غذایی انجام شود.

غلظت فلوراید : اگر دندان پزشک احساس کند که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند، ممکن است غلظت فلوراید را با استفاده از خمیر دندان با غلظت بالای فلوراید یا دهان شویه در طی ویزیت ها بالا ببرد.بعد از مسواک زدن دهان را نشویید، زیرا موجب می شود فلوراید موجود برای تقویت دندان شسته شود. به همین خاطر بهتر است آب دهان را بیرون بریزید.

مرتب به دندان پزشک و مراجعه کنید.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=17932

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها