داغ‌ترین‌ها

6

لیست غذا پیشنهادی برای شام ۶ تیر

  • کد خبر : 20464
  • 07 تیر 1400 - 5:20
لیست غذا پیشنهادی برای شام ۶ تیر

لیست کامل غذا برای شام برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که برای وعده شام چه چیزی تهیه کنند که با در اختیار داشتن لیستی خلاصه و کوتاه می توانید به نتیجه مناسبی برسید. ما در این مطلب از رویش سعی کرده ایم تا یک لیست مناسب برای وعده شام آماده کنیم. […]

لیست کامل غذا برای شام

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که برای وعده شام چه چیزی تهیه کنند که با در اختیار داشتن لیستی خلاصه و کوتاه می توانید به نتیجه مناسبی برسید. ما در این مطلب از رویش سعی کرده ایم تا یک لیست مناسب برای وعده شام آماده کنیم.

غذای آسان برای شام

استانبولی :

استانبولی یکی از غذاهای آسان و در دسترس می باشد که به راحتی و با کمترین امکانات می شود در سریع ترین زمان آن را تهیه کرد. این غذای خوشمزه طرفدار زیادی نیز دارد که علاوه بر سادگی بسیار خوش طعم می باشد . طرز تهیه این غذای خوشمزه را در رویش بخوانید.

برای سرو کردن این غذای لذیذ می توانید از انواع ترشی ، انواع سالاد، سبزی، خیارشور و ماست استفاده کنید و برای بخش نوشیدنی می توانید از دوغ محلی و نوشابه نیز استفاده کنید.

استانبولی

روش تهیه استانبولی پلو آسان و راحت

استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه تر می شود.

مواد لازم برای تهیه استانبولی‌ پلو ۴ نفر:

برنج ۳ پیمانه، ۳۰۰ گرم 
 پیاز متوسط ساطوری شدهیک عدد
 گوجه فرنگی متوسط رنده شده۲ تا ۳ عدد 
 سیب زمینی متوسط نگینی۲ عدد 
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل قرمزبه میزان لازم
 روغن مایع۸ قاشق غذاخوری

۴ قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را ۶ دقیقه در آن تفت دهید تا کمی رنگ بگیرد.

رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دادن را ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را اضافه کرده و مخلوط کنید تا به جوش آید.

برنج را داخل قابلمه بریزید، سپس به آن آب جوش اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را زیاد کنید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید.

هنگامی که آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌های ریزی ایجاد شد، شعله را کم کرده و درِ قابلمه را ببندید تا دم بکشد. پس از اینکه پلو پخت، روغن باقیمانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از ۳ تا ۴ دقیقه آن را بکشید.

انواع استانبولی پلو:

۱- بعضی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می کنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی پلو محسوب می کنیم.

۲- اضافه کردن گوشت چرخ کرده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌کرده می‌ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه کرده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

۳- اضافه کردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.

۴- از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی که تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت تکه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی کرده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

استانبولی پلو

نکاتی برای تهیه استانبولی پلو :

نکاتی که در ادامه می آید کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید به میل خودتان مقادیر آن را تغییر داده و کم و زیاد کنید. 

بیشتر بخوانید
ترفندی که جلوی سیاه شدن آب سیب رو میگیره

• اگر از قابلمه تفلون یا شعله پخش کن استفاده کنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه می‌شود.

• استفاده از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به غذا می‌دهد.

• می توانید سیب زمینی ها را جداگانه سرخ کرده و هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.

• اگر فقط از گوجه فرنگی استفاده کنید، غذایتان کمرنگ می‌شود و احتمال شفته‌شدن آن زیاد است. بنابراین حتما رب گوجه فرنگی را به غذا اضافه کنید، اما آن را تفت دهید تا طعم خوبی بگیرد.

• بدیهی است که استفاده از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.

• کارتان کمی سخت می‌شود، اما اگر گوجه‌فرنگی‌ها را ابتدا کبابی کنید و بعد پوره کنید، تجربه جالبی خواهید داشت.

• اگر اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را  نگینی کرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شکل و شمایل غذا را بهتر می‌کند.

• اضافه کردن یکی، دو عدد گوجه‌فرنگی متوسط پوست‌کنده ۸ قاچ، استانبولی‌پلو را خوشمزه‌تر می‌کند.

• نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب‌جوش، استانبولی‌پلو را ترش می‌کند.

• اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان اضافه کنید، عطر و طعم آن بی‌نظیر می‌شود. این کار به‌خصوص برای کسانی که با بوی گوشت در پلو مشکل دارند، بسیار کارساز است.

• با اینکه استفاده از برنج ایرانی در طبخ پلو دشوارتر از برنج‌های وارداتی است و امکان شفته شدن دارد، اما مطمئنا طعم بهتری خواهد داشت. اگر نگران این موضوع هستید، دو نکته را رعایت کنید: یکی اینکه از برنجی استفاده کنید که قبلا تجربه پخت آن را داشته‌اید. دوم اینکه می‌توانید مقدار کمتری آب جوش در برنج بریزید و در صورت نیاز بعدا کمی آب اضافه کنید یا کمی زودتر در قابلمه را ببندید.

• اگر در قابلمه‌ای که استفاده می‌کنید خوب بسته و چفت می‌شود و سوراخ دارد، از دم‌کنی استفاده نکنید. در این صورت پلو خوش‌قیافه‌تر می‌شود و احتمال ریسک کمتر است، این نکته‌را در مورد انواع پلو و چلو رعایت کنید.

غذای متوسط برای شام

لوبیا پلو :

لوبیا پلو یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ای می باشد که میان ایرانی ها بسیار پر طرفدار می باشد. لوبیا پلو در اکثر مواقع با گوشت چرخ کرده ، مرغ و گوشت تکه ای تهیه می شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه را در رویش بخوانید.

لیست غذای شام

روش تهیه لوبیا پلو خوشمزه و دلچسب

  • مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده

برنج چهار پیمانه

لوبیا سبز خرد شده سه پیمانه

گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط سه عدد

رب گوجه فرنگی پنج قاشق غذاخوری

روغن به مقدار لازم

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه به مقدار لازم

مرحله اول

لوبیا پلو هم مانندعدس پلو از آن غذاهای ایرانی خوشمزه‌ای است که حسابی پرطرفدار است و ترکیب آن باماست همزده سون، ترشی لیته یا سالاد شیرازی فراموش نشدنی است. برای تهیه این قاطی پلوی محبوب ابتدا باید چهار پیمانه برنج را با آب بشویید و برای مدتی کنار بگذارید تا خیس بخورد. سپس لوبیا سبز را خرد کرده و با آب و مقدار کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.

بیشتر بخوانید
سبزی که شمالی ها با گوجه سبز میخورن
مرحله دوم

در این مرحله یک ماهیتابه نچسب بردارید و پیاز‌ها را خرد کنید و داخل آن بریزید و در کمی روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید؛ لازم نیست به قدری تفت دهید تا پیاز ترد و حالت چیپسی شوند.  لوبیاهای پخته شده را آبکش کرده و به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم

بعد از حدود پنج دقیقه گوشت چرخ‌کرده را به لوبیا اضافه کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید تا با پیاز و لوبیاها مخلوط شده و خوب تفت داده شود. شما همچنین می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت تکه‌ای گوسفندی نیز در این دستورالعمل استفاده کنید. گوشت‌های تکه‌ای را نیز در همین مرحله باید اضافه کنید و با سایر مواد در ماهیتابه تفت دهید.

مرحله چهارم

در یک تابه به صورت جداگانه رب گوجه را با مقداری روغن، نمک، فلفل و دارچین تفت دهید و به مواد لوبیا اضافه کنید. برای پخت این غذا می‌توانید ازرب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد. سپس رب گوجه فرنگی تفت داده شده را به مایه لوبیا پلوی خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

یک قابلمه بردارید و برنجی که برای حدودا یکساعت خیس خورده شده را با کمی نمک و روغن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه بجوشد و قد بکشد. زمانی که برنج شما نیم‌پز شد آن را آبکش کنید و اجازه دهید تمام آب آن کشیده شود.

مرحله ششم

سپس کف قابلمه را کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد علاقه‌تان را کف قابلمه بچینید؛ شما می‌توانید برای ته‌دیگ از برگ کاهو، سیب زمینی ورقه‌ای یا نان لواش استفاده کنید. برنج و مواد لوبیا پلو را مخلوط کرده، داخل قابلمه بریزید. مقداری روغن لابه‌لای برنج بریزید و در قابلمه را ببندید تا دم بکشد.

مرحله هفتم

بعد از حدود ۲۰ دقیقه برنج شما دم می‌کشد و لوبیا پلو آماده است. غذای خوشمزه‌تان را در ظرفی مناسب سرو کرده و همراه با سالاد یا دورچین مورد علاقتان نوش جان کنید. اگر گیاهخوار هستید نیز می‌توانید لوبیا پلو  را با سویا تهیه کنید و از طعم این غذای اصیل ایرانی لذت ببرید. نوشیدنی مناسب برای این غذا نیز دوغ می باشد.

غذای شام برای مهمانی

خورشت فسنجان :

خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین خورشت های ایرانی است. این غذای خوشمزه اصالتا برای استان گیلان می باشد که علاوه بر گیلانی ها در تمام استان ها طرفداران زیادی دارد. روش تهیه این خورشت را در رویش بخوانید. این غذای لذیذ را همراه با سالاد شیرازی، زیتون، سبزی، ترشی سرو کنید همه این کار ها سلیقه ای می باشد.

خورشت فسنجون

روش تهیه خورش فسنجون لذیذ و خوشمزه

“خورشت فسنجان” یکی از خورشت های خوشمزه منطقه ی شمال کشورمان است که به دلیل طعم لذیذش در تمام کشورمان تهیه و سرو می شود.

مواد لازم برای خورشت فسنجان
  • مغز گردو ی آسیاب شده ۵۰۰ گرم
  • گوشت مرغ تکه شده به تعداد افراد
  • رب انار ۱ پیمانه معادل ۳۰۰ گرم
  • شکر ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
  • آب لیمو ۳ ق غ
  • فلفل۱ قاشق مربا خوری
  • نمک ۱ قاشق مربا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ الی ۲ ق غ سر صاف
  • پیاز رنده شده۱عدد متوسط
طرز تهیه خورشت فسنجان
روش تهیه مرحله به مرحله خورشت فسنجان

ابتدا مغز گردوی آسیاب شده را به همراه پیاز رنده شده و ۳ پیمانه آب داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت بالای گاز قرار میدهیم تا به جوش بیاید.

درست کردن خورشت فسنجان

جوشیدن گردو ها با رب

بیشتر بخوانید
پخت آش انار به 4 روش: با بلغور، عدس، لبو، بدون گوشت

وقتی ۵ دقیقه جوشید، رب گوجه فرنگی را اضافه میکنیم و در قابلمه را میبندیم. اجازه میدهیم گردوها ۲۰ دقیقه دیگر با اضافه شدن رب بجوشند.در این فاصله داخل یک ماهیتابه مقداری روغن میریزیم و با حرارت ملایم مرغ ها را سرخ میکنیم .برای اینکه بوی زهم مرغ گرفته شود کمی زرد چوبه روی آن می پاشیم .

شیوه درست کردن خورشت فسنجان

اضافه نمودن رب انار به خورشت فسنجان

بعد از سرخ شدن مرغ ها را کنار میگذاریم . به سراغ گردوهای در حال پخت میرویم. آن را هم میزنیم و بعد از ۲۰دقیقه رب انار را به همراه نمک ، فلفل ، آبلیمو و همین طور شکر اضافه میکنیم و هم میزنیم تا همه مواد مخلوط شوند.

روش درست کردن خورشت فسنجان

 فوت و فن خورشت فسنجان

اگر در این مرحله حس کردید آب خورشت کم است، میتوانید آب سرد یا آب یخ داخل آن بریزید.

نحوه درست کردن خورشت فسنجان

مرحله اضافه کردن مرغ به خورشت فسنجان

نیم ساعت دیگر هم زمان میدهیم تا موادی که به خورشت اضافه شد با بقیه مواد به آرامی بجوشد. بعد از این مراحل مرغ ها را داخل خورشت اضافه میکنیم. چاشنی غذا را تست میکنیم که اگر به چیزی احتیاج داشت اضافه میکنیم. در انتها منتظر میشویم تا خورشت جا بیفتتد.

چگونه خورشت فسنجان درست کنیم ؟

خورشت آماده شده را با برنج سفید نوش جان کنید.

نکات مهم برای خوشمزه و خوشرنگ شدن خورشت فسنجان :

  1. برای اینکه گردو خوب روغن از خودش پس بدهد باید آن را خوب با آسیاب خرد کنید و یا با چرخ گوشت چرخ کنید.
  2. گردو را زیاد تفت ندهید چون تلخ می شود. همچنین نباید خام  هم داخل خورشت ریخت چون طعم و بو بدی به خورشت میدهد.
  3. برای به روغن افتادن خورشت بعد از تفت دادن گردو ، سریعا به آن آب سرد یا چند تکه یخ اضافه کنید.
  4. اگر خورشت فسنجان ترش دوست دارید؛ باید باز هم برای طعم بهتر و خوش رنگ تر شدن خورشت ،حدود یک قاشق غذا خوری سر خالی شکر به آن اضافه کنید. 
  5. اگر بخواهید فسنجان را با گوشت قرمز تهیه کنید بهتر است برای قشنگ تر شدن خوشت ،گوشت را به صورت قلقلی داخل خورشت بریزید.
  6. برای لعاب دار شدن خورشت میتوانید در نیم ساعت آخر با توجه به مقدار خورشت ، یک عدد سیب درختی را با رنده ریز داخل آن رنده کنید تا غلیظ تر شود.
  7. برای خوش طعم شدن و لذیذتر شدن خورشت میتوان به نسبت مقدار مغز گردو ، یک سوم مغز پسته ی آسیاب شده به آن اضافه کنید.
  8. رب انار را با گردو تفت دهید تا خوش رنگ تر شود.
  9. بهتر است زعفران را جایگزین زردچوبه کنید تا علاوه بر رنگ آن، عطر مطبوعی را به خورشت بدهد.
  10. اگر دوست داشته باشید مزه خورشتان ملس شود از رب انار ملس به همراه شکر و یا شیره خرما استفاده نمایید. در غیر اینصورت از رب انار ترش و قیسی استفاده کنید . 
  11. برای یکنواخت شدن خورشت،بهتر است پیاز را با رنده ریز رنده کنید.
  12.  استفاده از هر گونه ادویه جات کاملا سلیقه ای است .همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دارچین را با برگ بو جایگزین نمایید.

نکات تکمیلی در مورد خورشت فسنجان

خورشت فسنجان جزو انواع خورش میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۵دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۴ ساعت میباشد .
خورشت فسنجان را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد.

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=20464

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها