0

توصیه های پزشکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل کرونا

  • کد خبر : 8028
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
توصیه های پزشکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل کرونا

رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها، گروه گوشت، گروه شیر و لبنیات، جوانه‌ها، ماهی و به طور […]

رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها، گروه گوشت، گروه شیر و لبنیات، جوانه‌ها، ماهی و به طور کلی برخورداری از تنوع غذایی کافی می‌توان انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین کرد.

با توجه به زمان حدودی ۱۵ تا ۱۶ ساعت روزه داری، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد. این در حالی است که مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داری مفید است.

روزه داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود اما، فراموش نکنیم فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند، در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

نکته مهم این روزها که شاهد همزمانی خیز چهارم کرونا و ماه مبارک رمضان هستیم این است که بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، دکتر وحید ملکی کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت در این باره با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، گفت: افرادی که در یک یا دو ماه اخیر به کرونا مبتلا شده و در ıcu بستری شده‌اند، تا شش هفته بعد از تاریخ بهبودی نباید روزه بگیرند.

بیشتر بخوانید
مدل های فوق العاده شیک و دلبرانه تزئین حلوا

وی افزود: افرادِ روزه‌دار نباید در فاصله‌ی افطار تا سحر – ۸ ساعت – کم‌تر از ۱۲۰۰ کیلو کالری دریافت کنند.

وی با اشاره به این که روزه‌داران وعده‌های افطار و شام و سحر را حذف نکنند، توضیح داد: حذف هر یک از وعده‌های غذاییِ ماه رمضان سیستم ایمنی انسان را در معرض ضعف قرار می‌دهد.

این کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت با بیان این که سحری مهم‌ترین وعده غذایی ماه رمضان است، اظهار داشت: وعده سحری باید به گونه‌ای انتخاب شود که در طول روز تشنگی و گرسنگی برای انسان به بار نیاورد.

وی با اشاره به این که سحری مناسب عوارض روزه‌داری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: وعده‌ی ناهار معمول – قبل از ماه رمضان – بهترین انتخاب برای سحری است، چرا که وعده ناهار غالبا سرشار از پروتئین و ویتامین است.

ملکی با اشاره به این که خوردن سبزیجات در سحری تشنگی طول روز را برطرف می‌کند، توضیح داد: میوه‌ها و سبزیجات منبع غنی فیبر هستند و در طول روز آب را آرام آرام به اجزای بدن منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به این که مصرف نوشابه در سحر دفع ادراری بدن را افزایش می‌دهد، افزود: مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها و غذاهای شور و کنسروی در وعده سحری باعث می‌شود تا در طول روز احساس تشنگی زیادی داشته باشیم.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بهترین زمان مصرف دمنوش‌ها در ماه مبارک رمضان بعد از افطار است.

۲۳۵۲۳۲

لینک کوتاه : https://rouiesh.ir/?p=8028

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها