7

در ایام روزه داری می توان ورزش کرد؟

  • کد خبر : 808
  • 14 اردیبهشت 1400 - 0:23
در ایام روزه داری می توان ورزش کرد؟
در ایام روزه داری می توان ورزش کرد؟

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه ورزش یکی از اجزای اصلی زندگی سالم به شمار می‌رود، تاکید کرد که درایام روزه داری هم می‌توان فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزانه قرار داد.

دکتر محسن داودی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در گفت و گو با خبرنگاران، انجام فعالیت‌های ورزشی در ماه رمضان را برای افراد مفید دانست و گفت: با رعایت شرایط و تناسب فردی، در کنار دریافت برکات و رحمت الهی،می توان از فوائد ورزش در این ماه پر برکت نیز برخوردار شد.

او با بیان اینکه براساس پژوهش‌های معتبر، علت بیش از ۷۰ درصد از مرگ‌ها بیماری‌های غیرواگیر است، یکی از دلایل مهم ابتلا به این بیماری‌ها را نداشتن تحرک دانست و گفت: مطالعات متعددی نقش بسیار موثر فعالیت‌های بدنی و تمرینات منظم و مناسب ورزشی را در کنترل بیماری های متابولیکی و غیر واگیر اثبات کرده است.

داودی با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان امسال و نیز محدودیت های ناشی از شدت یافتن کروناویروس، بر اهمیت حفظ و توسعه سیستم ایمنی بدن برای مقابله با شرایط پاندمی بیماری کوید ۱۹ تاکید و اضافه کرد: با توجه به محدودیت های وضع شده در فعالیت باشگاه ها و اماکن ورزشی و تفریحی، ممکن است در راستای اجرای ورزش و فعالیت بدنی منظم با مشکلاتی مواجه باشیم، پس می توان با برنامه ریزی در راستای تعدیل شدت، مدت و زمان انجام فعالیت های ورزشی، راهکاری برای توسعه سلامت فردی و عمومی بیابیم.

این متخصص پزشکی ورزشی با تاکید بر اهمیت رژیم غذایی ویژه برای ماه مبارک رمضان، افزود: پیشنهاد می شود یک برنامه غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر برای تنظیم و تامین انرژی کافی موردنیاز بدن، خوردن سبزی و میوه های تازه، نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

بیشتر بخوانید
رهبر انقلاب به مناسب روز قدس سخنرانی خواهند کرد

او درباره زمان و کیفیت انجام تحرکات ورزشی در ایام روزه داری، گفت: بهترین زمان برای اجرای برنامه های ورزشی هوازی، نزدیک به یک ساعت و نیم پس از صرف افطار و شدت و مدت فعالیت ورزشی باید کمتر از زمان پیش از روزه داری باشد، اما برای حفظ شرایط فیزیکی و تناسب اندام باید شدت فعالیت ورزشی را به نوبت های منقطع و در تمامی شب ها پس از افطار تقسیم کرد.

داودی ادامه داد: برای نمونه اگر برنامه ورزشی ما در پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، سه جلسه یک ساعته یا یک ساعت و نیم بوده است، اکنون می توان تعداد جلسات تمرین را به ۶ جلسه و هر جلسه را به صورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه ریزی کرد.

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به افزایش احتمالی وزن ناشی از کم تحرکی در ماه رمضان، اضافه کرد: با توجه به اینکه متابولیسم بدن در زمان روزه داری، میزان هیدرات کربن کمتری را برای سوخت و ساز در اختیار دارد، پس با انجام فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مناسب، عمل «بتا اکسیداسیون» که در اصطلاح عامیانه «چربی سوزی» خوانده می شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طی این مدت به سمت سوختن چربی های احشایی و به دنبال آن تنظیم کلسترول و تری گلیسرید خون گرایش می یابد.

داودی گفت: به طور کلی، نوع تمرین ها و تحرکات ورزشی در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصی، شرایط سنی، توان بدنی و نیز امکانات در دسترس افراد می تواند از پیاده روی معمولی، کار با وزنه، یوگا، ورزش و تمرین با کش، حرکات و تمرینات کششی و دوچرخه سواری متغیر باشد.

بیشتر بخوانید
ستاره سوم استقلال به سکوهای آزادی رسید/عکس
لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها