6

لیست پیشنهادی برای ناهار امروز ۷ تیر

  • کد خبر : 20582
  • 07 تیر 1400 - 21:29
لیست پیشنهادی برای ناهار امروز ۷ تیر

پیشنهاداتی لذیذ برای ناهار فردا ناهار یکی از وعده های مهم غذایی است که باید به آن توجه شود. بخصوص اگر اهل درست کردن یک ناهار خوشمزه با رنگ و بوی دل انگیز باشید.وعده غذایی ناهار تنوع بی شماری دارد و میتوان آن را با انواع مواد غذایی تهیه کرد. اگر از آن دسته افرادی […]

پیشنهاداتی لذیذ برای ناهار فردا

ناهار یکی از وعده های مهم غذایی است که باید به آن توجه شود. بخصوص اگر اهل درست کردن یک ناهار خوشمزه با رنگ و بوی دل انگیز باشید.وعده غذایی ناهار تنوع بی شماری دارد و میتوان آن را با انواع مواد غذایی تهیه کرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از خوردن شام ،یاد ناهار فردا می افتید و یکی از دغدغه های هر روز شما این است که برای ناهار فردا دیگه چی درست کنم ، با ما همراه شوید تا چند منو از غذاهای مناسب برای ناهار را به شما یاد آوری کنیم.

قورمه سبزی:

قورمه سبزی یکی از خورشت های معروف ایرانی با عطر و بوی بی نظیر است که وقتی اسمش را به زبان می آوری دلت میخواد آن را بلافاصله تهیه کنی و نوش جان کنی. قورمه سبزی از موادی مانند گوشت ، لوبیا و سبزی تشکیل می شود و با کمی مهارت و فوت و فن کوزه گری در پختش همه اهل خانه را دور هم جمع میکند و انصافا کسی نیست که دست رد به این خورشت خوش رنگ و بو بزند .قورمه سبزی اصولا با برنج سفید سرو میشود و یک وعده مناسب برای ناهار است.

قورمه سبزی
قورمه سبزی لذیذ

مواد لازم برای قورمه سبزی

مواد لازممقدار لازم
 گوشت سر دست نیم کیلو
 پیاز  1 عدد بزرگ
 روغن 250 گرم
 لیمو عمانی 5 تا ۶ عدد
 لوبیا قرمز نیم لیوان
 سبزی خورشت 1 کیلوگرم
 زردچوبه به مقدار لازم
 نمک به مقدار لازم
 فلفل به مقدار لازم
  •  نکته اول :سبزی خورشت شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و نعناع می باشد.
  • نکته دوم :از گوشت سردست و بدون استخوان برای طبخ استفاده نمایید.

طرز تهیه و دستور پخت قورمه سبزی

ابتدا از شب قبل لوبیا هارا خیس کنید.

ابتدا گوشت را تمیز کنید و همچنین پیاز را نیز خرد کنید.

 سپس از تمیز کردن گوشت و بعد از خرد کردن پیاز این دو را با هم در یک جا تفت میدهیم.

 در مرحله بعدی زردچوبه و فلفل سیاه را به گوشت و پیاز افزوده

 سپس لوبیا قرمز را به گوشت و پیاز اضافه میکنیم.

 و همچنین آب را به این مواد اضافه می کنیم و آن را حرارت میدهیم. این حرارت را تا جایی ادامه می دهیم که گوشت نیم پز شود.

 حال سبزیجات خود که شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و چند پر نعناع میباشد را تمیز کرده و پس از شستشو دادن آنها را خرد میکنیم و حدود ۱۵ دقیقه تفت می دهیم.

بیشتر بخوانید
راه حل مربای انجیر تلخ، سفت، کپک و شکرک زده

 وقت آن رسیده است که این سبزی ها را نیز به غذای خود اضافه کنیم.

 در مرحله بعد ادویه های خود را به آن اضافه کنیم ، به صورت پیشفرض فلفل و نمک برای قورمه سبزی کافیست اما شما بر حسب تجربه می توانید از ادویه های دیگر استفاده کنید بعد از اینکه غذای ما چند بار جوش خورد ، وقت آن می رسد که لیمو عمانی را به غذا اضافه کنیم و  دقت داشته باشید که بر روی لیمو عمانی چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا غذا پخش شود.

به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ باشد تمام قرمه سبزی شما تلخ خواهد شد پس اگر از کیفیت لیمو عمانی خود اطمینان ندارید سعی کنید از گرد لیمو استفاده کنید . شما می توانید یک سوم پیمانه آب غوره هم به خورشت اضافه کنید البته این دلبخواهی و بستگی به مزاج شما دارد.حال منتظر می مانیم تا غذا پخته شود . زمانی متوجه می شویم که غذا پخته است که یک سطح روغنی روی غذا به وجود بیاید.

یک ساعت تا یک ساعت و نیم اجازه دهید بپزد و بعد از اینکه مطمئن شدید قورمه سبزی حسابی جا افتاده است از روی گاز بردارید و همراه با پلو میل بفرمایید.

استفاده از رب گوجه فرنگی

یکی  از راه های گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی، استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورشت است. باید توجه داشت که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد شود طعم خورشت خراب خواهد شد.

نکات و ترفندهای پخت قورمه سبزی

  • به خاطر اینکه در قرمه سبزی از لوبیا استفاده می شود ممکن است این غذا نفاخ باشد . اما برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کامل نفخ آن گرفته شود.
  • در انتخاب لوبیا اینکه لوبیا قرمز باشد یا چیتی بیشتر ذائقه شما مهم است زیرا برخی ها با لوبیا قرمز قورمه سبزی را می پسندند و برخی دیگر با لوبیا چیتی ، حتی در برخی از مناطق ایران از لوبیای چشم بلبلی نیز استفاده می کنند.
  • در انتخاب نوع گوشت گوسفندی یا گوساله بهتر است از گوسفندی استفاده کنید که کمی هم با خود چربی داشته باشد.
  • سعی کنید برای سرخ کردن و تفت دادن از روغن کمی استفاده کنید.
  • اگر زمانی که غذا را سر می کنید متوجه شوید که غذا خوب جا نیفتاده است وسطح روغنی روی آن شکل نگرفته است ۱۰ دقیقه قبل از کشیدن خورشت ۳ یا ۴ قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید این عمل باعث می شود که روغن خورشت جذب شده و به روی خورشت بالا بیاید
  • در مورد سبزی ها شما میتوانید با توجه به ذائقه خود یا تجربه ؛ قبل از آنکه سبزی ها را به غذا اضافه کنید آنها را سرخ کنید این یک عمل کاملاً سلیقه ای است .
  • همچنین شما می توانید برای خوشمزه تر شدن و یا چرب تر شدن قرمه سبزی خود از عصاره قلم نیز استفاده کنید .
  • سبزی باید خوب تفت بخوره. قشنگ سرخ بشه. بیش از حد سیاهش نکنید که تلخ میشه
  • قورمه سبزی و ته چین مرغ و کباب کوبیده از جمله غذاهای مجلسی می باشد.
بیشتر بخوانید
طرز تهیه نرگسی اسفناج؛ صبحانه ای مقوی و خوشمزه

نکات تکمیلی در مورد قورمه سبزی

قورمه سبزی جزو انواع خورش میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۳۰دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۴ ساعت میباشد .
قورمه سبزی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۶ نفر مناسب میباشد .

عدس پلو:

عدس پلو یک پلوی مخلوط خوشمزه و معروف در بین خانواده های ایرانیست که با وجود عدس ، گوشت و کشمش بسیار مقوی و پرطرفدار است. عدس پلو یکی از ساده ترین غذا هاست که با کمی خلاقیت به یک غذای مجلل و خوشمزه تبدیل می شود. پس اگر مواد لازم برای این پلو لذیذ و پر خاصیت را دارید وقت را هدر ندهید و سریع دست بکار شوید.

عدس پلو
بهترین عدس پلو مجلسی

مواد لازم عدس پلو

  • برنج ۳ پیمانه
  • عدس ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • کشمش پلویی ۱ پیمانه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور تهیه عدس پلو

ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید. برنج را به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج چند دقیقه بجوشد.

برنج را باید زمانی که اطراف دانه های آن نرم و مغز آن سفت است آبکشی کنید و کنار بگذارید. عدس را از قبل به مدت دو ساعت بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخش از بین برود راحت تر پخته شود. عدس را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید تا به صورت کامل آبپز شود.

بیشتر بخوانید
طرز تهیه شیش برک لبنانی اصل

در ادامه یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا پیاز نرم شود. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

در ادامه پس از اینکه عدس به طور کامل پخت آنرا به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عدس و پیاز یکدست شوند. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و عدس را با برنج آبکش شده مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود سپس به انتخاب خود برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنید و ته دیگ را در ته قابلمه قرار دهید.

در مرحله بعدی مخلوط برنج و عدس را داخل قابلمه بریزید سپس نصف لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز باقیمانده را خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید.

پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ شود. در ادامه کشمش را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

مقداری کمی از برنج را به همراه زعفران دم کرده و کره مخلوط کنید ، پس از اینکه عدس پلو به طور کامل دم کشید و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده و کشمش تزیین و سرو کنید.

آبگوشت:

اگر به دنبال یک ناهار خوشمزه و بی دردسر میگردید ، آبگوشت یا همان دیزی معروف را فراموش نکنید.آبگوشت یک غذای آبکی و اصیل ایرانیست که نه تنها لذیذ و پرخاصیت است ، باب دل اکثر آقایان ایرانی هم است.پس دست بکار شوید و با کمی نخود ، گوشت و سیب زمینی این غذای خوشمزه سنتی را بار کنید.در کنار آبگوشت ، سبزی خوردن ، ترشی و پیاز و بخصوص دوغ را هم فراموش نکنید.

آبگوشت
خوشمزه ترین آبگوشت خانگی

 

رویش مدیا

لینک کوتاه : https://rouyeshemrouz.ir/?p=20582

برچسب ها

خبرهای مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها